BOSSïJÏ: i Bei'B i-4- -nC1l &3b manier bouwvergunningen verstrekt voor woningen, bedrijfsloodsen, een paardenstal, een wasstraat, de brandweerkazerne, een cbampignonkwekerij en de bouw van garageboxen. Watuurlijk zijn de gewraakte interne richtlijnen niet zomaar uit de lucht komen vallen. De gemeente heeft uiteraard nagedacht over een globale visie voor haar gemeentelijk grondge bied. Er zjjn beleidsoriëntaties en beleidsvisies opgesteld. Dat zijn bouwstenen voor een nieuw bestemmingsplan. Maar beiden mogen niet als toetsingkader in de ruimtelijke orde ning gebruikt worden. Behalve het toetsingskader heeft het ministerie van VROM onderzocht of bij vergunningaan vragen de juiste procedures zijn gevolgd om tot een eventuele bestemmingsplanwijziging te komen. Dit bljjkt vaak niet het geval. Er zjjn twee proceduremogeljjkheden die kunnen worden gevolgd bij het aanpassen van het bestemmingsplan. Voor grote zaken moet een bestemmingsplan worden gewijzigd. Dat is een uitgebreide proce dure, waarbij alle belangen weer eens goed op een rijtje worden gezet voordat het definitieve besluit valt. Een degelijke procedure, maar wel tijdrovend. Een andere mogelijkheid is het toepassen van de versnelde procedure; in vakjargon heeft men het dan over de zogenaamde artikel 19 procedure. Die gebruik je voor kleine zaken. Uit het inspectierapport blijkt dat de artikel 19 procedures vaak niet correct zijn opgevolgd. Ook zijn de bevoegdheden van het gemeentebestuur meer dan eens te ruim opgevat. De vergunningaanvragen zijn soms supersnel afgehandeld. Een voordeel voor de ondernemer. Het betekent niet dat de vergunningen daarmee onterecht zijn afgegeven, maar burgers en belanghebbenden hebben niet de kans gekregen om dit te beoordelen en eventueel daar hun mening over te geven aan het gemeentebestuur. Ook zijn de wijzigingen niet altijd voorgelegd aan Gedeputeerde Staten, die de plannen moet toetsen aan het provinciale beleid. Dat is een ernstig verzuim van de kant van het gemeentebestuur van Reimerswaal. Volkshuisvesting Op het gebied van de volkshuisvesting blijkt er veel hap-snap beleid te zjjn. De teugels zjjn door de gemeente soms te losjes in de hand gehouden. Welke woningen gebouwd worden, is aan de woningbouwvereniging overgelaten. En verder worden bij de verkoop van bouwkavels eisen gesteld die niet in beleid zjjn vastgelegd. Milieu De Inspectie oordeelt over het milieubeleid minder hard. Er worden in principe goede milieu vergunningen afgegeven. Maar ook hier geldt dat soms ten onrechte van een wettelijke pro cedure wordt afgezien. Hoewel het niet verplicht is, hebben de meeste Zeeuwse gemeenten het convenant Duurzaam Bouwen ondertekend. Reimerswaal niet. En een milieumonitor houdt de gemeente ook niet bij. De gemeente heeft er geen tijd voor, vindt men. Eveneens ontbreekt een locatiebeleid voor bedrijven en grootschalige voorzieningen. Verplicht is een gemeentelijk intern milieu zorgsysteem. Ook dat ontbreekt. De afstemming tussen bouw- en milieuvergunningen komt niet uit de verf, omdat procedures niet correct worden toegepast. Handhaving De gemeente heeft tot taak te controleren of de inwoners zich aan de wetten en regels van ruimteljjke ordening en milieu houden. De gemeente moet zoals dat heet handhaven. Als dat 4

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1999 | | pagina 28