bereid een verbetertraject af te spreken. Daar konden we ons niet bij neerleggen. We hebben verscherpt toezicht ingesteld, voor het eerst in Nederland! In die zin is er een voorbeeld gesteld. Het is duidelijk dat in een moderne samenleving zoiets niet kan worden toegestaan. Je moet doen wat we met elkaar hebben afgesproken: een zorgvuldige procedure, waarbij alle belangen worden afgewogen, want de ruimte is schaars in Nederland. Kijk naar Milieudefensie met de actie: 'Trek de groene grens'. Maar een zelfde gevoel leeft in de Kamer, in de politiek. Meer dan in het verleden zullen we elkaar moeten houden aan een goede belangenafweging. In de gemeente Reimerswaal werd wel het belang van de buurman meegenomen, maar niet het algemene, publieke belang zoals de provincie en het Rijk dat in hun beleid hebben verwoord." Staat de gemeente nu onder curatele? "Ik vind van niet. De gemeente staat onder toezicht. We zijn gestart met het opeisen van alle stukken over besluiten die vanaf september zijn genomen. Na enkele weken zijn we overge stapt op het systeem dat we alleen worden ingelicht over een besluit. We bezoeken de gemeente vervolgens om het dossier te bekijken. In de pers werd gesproken over het huren van een ruimte in het gemeentehuis. Daar is geen sprake van, dat is in de media wat opge klopt. Het hoorde by de houding van het gemeentebestuur in de fase van het bagatelliseren. De procedure is gestart om de bouwvergunningen te vernietigen, die onder het oude regime zijn verleend. We hebben foto's laten maken om te kijken welke bouwwerken er zyn verrezen en nagetrokken of dat via een correcte procedure is gebeurd. Die gebouwen zullen waar schijnlijk niet worden afgebroken. Als het zover komt dat de rechter hierover een besluit moet nemen, zal hij waarschijnlijk voor de burger kiezen. De burgers kunnen er per slot van rekening niets aan doen, dat de gemeente de procedure niet correct gevolgd heeft. De exerci tie zal vooral invloed hebben op de vergunningen die onder het oude regime zjjn verleend, maar waarvan het bouwwerk nog niet is gerealiseerd. Vanaf eind september loopt het in ieder geval procedureel beter. We hebben overigens wel vanaf dat moment een scherpe daling van het aantal besluiten geconstateerd." Alle gemeenten klagen toch over het woud van regels op het gebied van de ruimtelijke ordening? "Gemeenten vinden onderdelen van de wet- en regelgeving een last om uit te voeren. Maar er zijn gemeenten die het wel doen, dus het is niet onmogelijk. Het gaat niet alleen om de kleine gemeenten. Wel geldt voor de kleine gemeenten dat de mogelijkheden om te kunnen bouwen beperkt zijn. Grote steden hebben meer ruimte. Het beleid is dat de open ruimte open moet blijven. De kleine gemeenten hebben het gevoel, dat ze niks mogen. Ze voelen zich wat verongelijkt." Wat maakte Reimerswaal zo bijzonder? "Er zjjn wel meer gemeenten die een verbeterslag moeten maken, Reimerswaal is in die zin niet uniek. Het unieke zit hem er in dat het gemeentebestuur geen zin had haar beleid te veranderen. Dat is gelukkig ondertussen veranderd. De gemeente maakt, weliswaar op papier, een beweging in de goede richting. Eind van dit jaar wordt de situatie weer bezien. Dan gaan we na of de bestemmingsplannen zijn geactualiseerd en of er van de handha- vingstructuur werk is gemaakt. We gaan door tot de correcte toepassing van de wet- en regelgeving is verinnerlijkt." Is het niet meer de rol van de provincie om toezicht te houden op de gemeenten? "De jurisprudentie wijst uit dat de provincie geen taak heeft als het gaat om handhaving op

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1999 | | pagina 31