DE GEDEPUTEERDE "We mogen zelfs niet eens onze vinger opsteken!" Gedeputeerde Gert van Zwieten, verantwoordelijk voor ruimtelijke ordening in de provincie Zeeland, is, zoals gebruikelijk, vrij resoluut in zijn oordeel. Over de wijze waarop Reimerswaal met het ruimtelijke ordeningsinstrument omging: "Als je er niet op kunt vertrouwen dat gemeenten zich aan de regels houden, zet je de bijl aan de wortel van het rechtsbestel." De vraag is natuurlijk: was de provincie niet op de hoogte en had zij niet eerder kunnen optreden? Gedeputeerde Van Zwieten: "We waren niet gedetailleerd op de hoogte, maar we wisten wel dat de ruimte lijke ordeningsmoraal te wensen overliet. Maar we kunnen niet optreden, want we hebben geen bevoegdhe den op dit terrein, we mogen zelfs niet eens onze vinger opsteken." Hij is er wel van overtuigd dat er geen andere gemeente in Zeeland een buitenwettelijke regeling hanteert, de regeling waarmee de gemeente Reimerswaal in het beklaagdenbankje is beland. Maar bij de provincie is wel bekend, dat er meer gemeenten zijn met sterk verouderde best.emmingspia.n- nen. "Het zijn vooral de kleinere en plattelandsgemeenten", stelt Van Zwieten, "zo is er, en ik doe het even uit m'n hoofd, nog een bestemmingsplan van de voormalige gemeente Kortgene uit 1976 van kracht." Van Zwieten is helemaal niet blij met het achterlopen van de Zeeuwse gemeenten als het gaat om het ver nieuwen van de bestemmingsplannen. "Elke 8 tot 10 jaar maakt de provincie een nieuw streekplan, het provinciale beleid voor de ruimtelijke ordening. Als vervolgens de gemeenten geen nieuwe bestemmings plannen maken, kan dat beleid ook niet doorwerken op gemeentelijk niveau. Dat is ook in de gemeente Reimerswaal het geval. Er zijn op basis van de oude bestemmingsplannen bouwwerken verrezen, die niet passen in het nieuwe streekplan. Als we daar over hadden moeten oordelen, en dat had natuurlijk moeten gebeuren, dan waren de bouwwerken er niet gekomen. Het gaat dan over onder andere een tweede bedrijfswoning en een paardenstal." Maar de gedeputeerde ziet licht gloren voor een duidelijke rol voor de provincie. Nieuwe wetgeving op ruimtelijke ordeningsgebied staat op stapel. De provincie krijgt dan een nieuw instrument. Als de gemeen ten willen afwijken van een bestemmingsplan dat ouder is dan 10 jaar, dan moet de provincie ontheffing verlenen. "En laat ik duidelijk zijn, Gedeputeerde Staten zijn niet van plan die te geven! Eerst een nieuw bestemmingsplan!", meldt Van Zwieten strijdlustig. "Daarnaast zal de provincie er nauwlettender op gaan toezien dat de gemeenten ook een handhavingspara- graaf in de bestemmingsplannen opneemt. We moeten de handhaving beter in de klauwen zien te krijgen." En natuurlijk stoort het de gedeputeerde dat vanuit Eindhoven het toezicht plaatsvindt "Die toezichthou dende taak moeten de inspecties van het ministerie decentraliseren. Wij maken als provincie beleid. Dan ligt het ook voor de hand dat wjj er toezicht op houden, bijvoorbeeld of de bouwwerken die verrijzen wel volgens dit beleid zijn toegestaan. Wij kennen de gemeenten, dus loopt dat toezicht ook vlotter." Tot slot een aardige uitsmijter Op de vraag of hij denkt dat er nog meer gemeenten in het rijtje van Reimerswaal thuis horen, antwoordt hij: "Ik moet voorzichtig zijn, maar naarmate er meer lokale partijen in de gemeenteraad zijn vertegenwoordigd, is de kans op belangenverstrengeling groter. Lokale partijen zijn vaak one-issue partijen. De kans op ontsporingen is dan groter. Dat heeft niets met de integriteit van de bestuurders te maken, maar de integrale belangenafweging lijdt er onder Lokale partijen zetten zich meestal af tegen bovenlokale belangen. Je moet voorzichtig zijn met dit soort uitspraken, maar toch lijkt het me goed zo'n signaal eens af te geven."

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1999 | | pagina 33