Asfalt als zonnecollector Bankstel met statiegeld Dakpannen van gere cycled plastic ling te halen en worden de ruggen van de chauffeurs er ook niet beter op. Een heel andere aanpak is die met ISA: intelligente snelheidsaanpassing. De basis van ISA is het atellietsysteem GPS, het global positioning system1. ISA is een ver zamelnaam voor systemen die in een bepaald gebied de snelheid van een voer tuig permanent meten. De auto is uitge rust met een speciale voorziening voor ISA. Bij overschrijding van de toegestane maximumsnelheid wordt de snelheid dan aangepast. Dwingend, via de motor, of wat vrijblijvender doordat de bestuurder waarschuwingssignalen krijgt. Ieder gebied kan op deze manier z'n eigen maximum snelheid krijgen. In Tilburg wordt een proef gehouden met de 'dwin gende' vorm om ervaringen op te doen met de techniek en de maatschappelijke acceptatie. Ook internationaal zijn er proeven bezig. Al zijn hiermee niet alle verkeersproble men opgelost en spreekt het heel wat automobilisten niet aan dat hun de vrij heid wordt ontnomen zich te misdragen: de voordelen zijn groot. Overschrijding van de snelheidslimieten zijn goed voor 15 van de ziekenhuisopnamen door verkeersongelukken, 21 van de ver keersdoden, 10 tot 15 van de uitstoot van schadelijke stoffen en een nog niet berekende hoeveelheid energie. Voor meer informatie: ISA, Kerkenbosplaats 1 Tilburg Tel.: 013-5719754. De zon is een eindeloze bron van energie. Zonnepanelen en zonnecollectoren zijn de inmiddels bekende systemen waarmee zonne-energie wordt omgezet in resp. warm water en elektriciteit. Maar er is een nieuwe reuze zonnecollector ontdekt: al het asfalt dat over het land is uitgesmeerd. Het begon met het zoeken naar middelen om wegen 's zomers minder heet te laten worden. Deze energie wordt niet positief gebruikt. Sterker nog: wegen hebben ervan te lijden, omdat er spoorvorming ontstaat in het zachte asfalt. In een proef op de brug van de Haringvlietsluizen experimenteert Rijkswaterstaat met een met water gevuld buizensysteem onder het wegdek. Dit werkt als een soort omgekeerde vloerver warming. De warmte wordt uit het asfalt gehaald en wordt via een warmtewisselaar opgeslagen in diepe ondergrondse water voerende zandlagen. In de winter werkt het systeem wél als vloerverwarming, en dat spaart strooimiddelen uit. Daarnaast blijft er nog veel warmte over, en die zou gebruikt kunnen worden voor de verwar- Figuur 1Schematische voorstelling van het WinnertVayQ systeem ming van woningen, kantoren, bedrijven of kassen. Dertig m2 asfalt levert genoeg economisch haalbare energie om een goed geïsoleerde woning een jaar lang te voorzien van warmte en warm water. Dus als alle bestaande wegen bij reconstructie van een dergelijk systeem worden voor zien, kunnen we een warme toekomst tegemoet zien. Ook in Zeeland wordt er gedacht over toepassing van deze techniek, maar dan bij nieuw aan te leggen wegen. Mogelijke proeflocaties zijn nieuw aan te leggen wegen als de N 57 op Walcheren, de rijks weg in Zeeuws-Vlaanderen en de nieuwe recreatie-verdeelweg op Schouwen- Duiveland. Vier bedrijven werken samen om het systeem onder de naam 'Winnerway' op de markt te brengen. Foto: van de Meulenhof Bankstellen worden gemiddeld binnen tien jaar afgedankt, en dat levert in Nederland jaarlijks ongeveer één miljoen m5 lastig te scheiden afval op. Soms zijn ze alleen maar op sommige onderdelen versleten (leuningen)maar opnieuw bekleden is moeilijk omdat de bankstellen meestal in elkaar zijn gespijkerd of geniet. Het bedrijf Novi Seats heeft daarom een bank ontworpen die makkelijker gerepa reerd kan worden en die ook in de afvalfa se veel bruikbaarder is. De bank, die er 'gangbaar' uitziet, bestaat uit losse onderdelen, uiteraard van milieu vriendelijke materialen. Die kunnen thuis door middel van een eenvoudig kliksys- teem in elkaar worden gezet. Dat is mak kelijk bij opslag en transport, b.v. langs nauwe trappen en door smalle deuren, en ook bij reparatie. De basisonderdelen kunnen opnieuw door de fabriek worden gebruikt, vaak zelfs in de originele vorm. De eerder genoemde versleten leuning kan zo makkelijk opnieuw bekleed wor den, en desnoods worden vervangen door een nieuwe. Wie uiteindelijk het bankstel weer kwijt wil krijgt daarvoor een vergoe ding van de fabrikant, die met de romp weer opnieuw aan de slag kan. Op deze manier kan de hoeveelheid afval worden teruggebracht tot 1%! Er is een basistype bank, en er is keuze uit verschillende soorten leuningen en ver schillende bekleding, eventueel met zelf aangeleverde stof Wie belangstelling heeft voor een Novi Seat-bankstel kan de fabrikant bellen, die dan iets regelt met een meubelwinkel in de buurt. Voor meer informatie: Novi Seats VOF Ericaweg 5, 5712 GG Someren Tel.: 0493-490229 Internet: www.noviseats.nl Tot nu toe verdwijnt het meeste plasticaf- val in vuilverbrandingsovens. Dat kan een stuk minder worden als deze nieuwe vorm van hergebruik het gaat maken: dak pannen van gerecycled plastic. Dat zorgt niet alleen voor een tweede leven van een grote berg kunststof, maar levert ook een zeer bruikbaar product op. Deze pan gaat langer mee, is stofvrij te zagen, boren spijkeren en te schroeven. Hij breekt min der gemakkelijk, weegt 30% minder dan vergelijkbare stenen dakpannen (er kan volstaan worden met een lichtere dakcon structie) en isoleert beter. Het doet wel licht wat onnatuurlijk aan, maar van een afstand zie je in ieder geval niets bijzon ders. Voor meer informatie: Euro Industrie Producten M. Heugenstraat 29, 6227 AV Maastricht Tel.: 043-3612407 3 Vouwblad Wantij maart '00

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2000 | | pagina 13