Asfalt als zonnecollector
Bankstel met statiegeld
Dakpannen van gere
cycled plastic
ling te halen en worden de ruggen van de
chauffeurs er ook niet beter op.
Een heel andere aanpak is die met ISA:
intelligente snelheidsaanpassing. De basis
van ISA is het atellietsysteem GPS, het
global positioning system1. ISA is een ver
zamelnaam voor systemen die in een
bepaald gebied de snelheid van een voer
tuig permanent meten. De auto is uitge
rust met een speciale voorziening voor
ISA. Bij overschrijding van de toegestane
maximumsnelheid wordt de snelheid dan
aangepast. Dwingend, via de motor, of
wat vrijblijvender doordat de bestuurder
waarschuwingssignalen krijgt. Ieder
gebied kan op deze manier z'n eigen
maximum snelheid krijgen. In Tilburg
wordt een proef gehouden met de 'dwin
gende' vorm om ervaringen op te doen
met de techniek en de maatschappelijke
acceptatie. Ook internationaal zijn er
proeven bezig.
Al zijn hiermee niet alle verkeersproble
men opgelost en spreekt het heel wat
automobilisten niet aan dat hun de vrij
heid wordt ontnomen zich te misdragen:
de voordelen zijn groot. Overschrijding
van de snelheidslimieten zijn goed voor
15 van de ziekenhuisopnamen door
verkeersongelukken, 21 van de ver
keersdoden, 10 tot 15 van de uitstoot
van schadelijke stoffen en een nog niet
berekende hoeveelheid energie.
Voor meer informatie:
ISA, Kerkenbosplaats 1 Tilburg
Tel.: 013-5719754.
De zon is een eindeloze bron van energie.
Zonnepanelen en zonnecollectoren zijn
de inmiddels bekende systemen waarmee
zonne-energie wordt omgezet in resp.
warm water en elektriciteit. Maar er is een
nieuwe reuze zonnecollector ontdekt: al
het asfalt dat over het land is uitgesmeerd.
Het begon met het zoeken naar middelen
om wegen 's zomers minder heet te laten
worden. Deze energie wordt niet positief
gebruikt. Sterker nog: wegen hebben
ervan te lijden, omdat er spoorvorming
ontstaat in het zachte asfalt.
In een proef op de brug van de
Haringvlietsluizen experimenteert
Rijkswaterstaat met een met water gevuld
buizensysteem onder het wegdek. Dit
werkt als een soort omgekeerde vloerver
warming. De warmte wordt uit het asfalt
gehaald en wordt via een warmtewisselaar
opgeslagen in diepe ondergrondse water
voerende zandlagen. In de winter werkt
het systeem wél als vloerverwarming, en
dat spaart strooimiddelen uit. Daarnaast
blijft er nog veel warmte over, en die zou
gebruikt kunnen worden voor de verwar-
Figuur 1Schematische voorstelling van het
WinnertVayQ systeem
ming van woningen, kantoren, bedrijven
of kassen. Dertig m2 asfalt levert genoeg
economisch haalbare energie om een
goed geïsoleerde woning een jaar lang te
voorzien van warmte en warm water. Dus
als alle bestaande wegen bij reconstructie
van een dergelijk systeem worden voor
zien, kunnen we een warme toekomst
tegemoet zien.
Ook in Zeeland wordt er gedacht over
toepassing van deze techniek, maar dan
bij nieuw aan te leggen wegen. Mogelijke
proeflocaties zijn nieuw aan te leggen
wegen als de N 57 op Walcheren, de rijks
weg in Zeeuws-Vlaanderen en de nieuwe
recreatie-verdeelweg op Schouwen-
Duiveland. Vier bedrijven werken samen
om het systeem onder de naam
'Winnerway' op de markt te brengen.
Foto: van de Meulenhof
Bankstellen worden gemiddeld binnen
tien jaar afgedankt, en dat levert in
Nederland jaarlijks ongeveer één miljoen
m5 lastig te scheiden afval op. Soms zijn
ze alleen maar op sommige onderdelen
versleten (leuningen)maar opnieuw
bekleden is moeilijk omdat de bankstellen
meestal in elkaar zijn gespijkerd of geniet.
Het bedrijf Novi Seats heeft daarom een
bank ontworpen die makkelijker gerepa
reerd kan worden en die ook in de afvalfa
se veel bruikbaarder is.
De bank, die er 'gangbaar' uitziet, bestaat
uit losse onderdelen, uiteraard van milieu
vriendelijke materialen. Die kunnen thuis
door middel van een eenvoudig kliksys-
teem in elkaar worden gezet. Dat is mak
kelijk bij opslag en transport, b.v. langs
nauwe trappen en door smalle deuren, en
ook bij reparatie. De basisonderdelen
kunnen opnieuw door de fabriek worden
gebruikt, vaak zelfs in de originele vorm.
De eerder genoemde versleten leuning
kan zo makkelijk opnieuw bekleed wor
den, en desnoods worden vervangen door
een nieuwe. Wie uiteindelijk het bankstel
weer kwijt wil krijgt daarvoor een vergoe
ding van de fabrikant, die met de romp
weer opnieuw aan de slag kan. Op deze
manier kan de hoeveelheid afval worden
teruggebracht tot 1%!
Er is een basistype bank, en er is keuze uit
verschillende soorten leuningen en ver
schillende bekleding, eventueel met zelf
aangeleverde stof
Wie belangstelling heeft voor een Novi
Seat-bankstel kan de fabrikant bellen, die
dan iets regelt met een meubelwinkel in
de buurt.
Voor meer informatie:
Novi Seats VOF
Ericaweg 5, 5712 GG Someren
Tel.: 0493-490229
Internet: www.noviseats.nl
Tot nu toe verdwijnt het meeste plasticaf-
val in vuilverbrandingsovens. Dat kan een
stuk minder worden als deze nieuwe
vorm van hergebruik het gaat maken: dak
pannen van gerecycled plastic. Dat zorgt
niet alleen voor een tweede leven van een
grote berg kunststof, maar levert ook een
zeer bruikbaar product op. Deze pan gaat
langer mee, is stofvrij te zagen, boren
spijkeren en te schroeven. Hij breekt min
der gemakkelijk, weegt 30% minder dan
vergelijkbare stenen dakpannen (er kan
volstaan worden met een lichtere dakcon
structie) en isoleert beter. Het doet wel
licht wat onnatuurlijk aan, maar van een
afstand zie je in ieder geval niets bijzon
ders.
Voor meer informatie:
Euro Industrie Producten
M. Heugenstraat 29, 6227 AV Maastricht
Tel.: 043-3612407
3 Vouwblad Wantij maart '00