opheffingen. En al verzet minister Pronk zich ertegen: het rapport van de VROM- adviesraad verklaarde recent zowel het I beleid voor ontmoediging van de auto als j het stimuleringsbeleid voor het openbaar I vervoer als mislukt. Met als enig positief punt dat er geen asfalt meer bij moet komen, omdat files daarmee niet opgelost worden. Offensief Wat rest ons? Zeeland verdient een sterk offensief tegen onnodig autogebruik. Het gebruik van de bus wordt niet bevorderd als zo weinig mensen weten dat hij rijdt en aansluit op trein of veer. Het fietsge bruik neemt niet toe alleen door het aan leggen van fietspaden. Ze moeten ook nog redelijk comfortabel zijn (wat betreft weg dek, beschutting en breedte van het fiets pad) en zo efficiënt mogelijk van A naar B voeren. Zowel de provincie als de gemeenten scoren nog zwaar onder de maat als het gaat om de praktische uitvoe ring van alternatieven voor de auto of het realiseren van een meervoudig mobiliteits beleid. Bijna wekelijks wordt door allerlei partijen met losse flodders geschoten over verkeer, vervoer en bedragen daarvoor. Maar het blijft volstrekt onduidelijk in welke beleidslijn ze passen en tot welke mobiliteitsbeheersing ze leiden. Een over heid die de regie in handen wil nemen, zal zowel naar belangengroepen als naar andere overheden harde noten moeten kraken. Een goed provinciaal communica tieplan voor verkeer en (openbaar) ver voer is geen overbodige luxe. Toeristen In de toeristensector is een wereld te win nen door alternatief vervoer voor de auto aan te bieden in alle brochures en andere informatie. Kleine transferia - de Schouwse voorziening is de enige,goed lopende in Nederland - kunnen extra aan sporen tot gedragsverandering. Waarom voor de toerist geen behoorlijke slogan ontwikkelen in de stijl van: "Met de auto? Probeer eens wat anders! Informeer naar de mogelijkheden!". Waarom naast de waarschuwingen langs de wegen geen borden met: "Had u voor deze rit écht niet de fiets kunnen nemen? Gezonder en beter voor het milieu!" Bedrijfsleven Het Zeeuwse bedrijfsleven zou zich van zijn beste kant laten zien door het Platform Duurzame Ontwikkeling (stimu lator van woon-werkverkeer per fiets) kos tendekkend te maken. In die zin is de pro vinciale subsidiëring - hoe welkom ook - een aanfluiting voor innoverend onderne merschap als het gaat om mobiliteit. Verder staan vele honderden personeels- bussen en vervoermiddelen van zorgin stellingen overdag ongebruikt - zoals al een aantal jaren geleden bleek. Ongetwijfeld geldt dat voor delen van bedrijfswagenparken eveneens. Er moeten dus nog vele alternatieve combinaties zijn te maken die de druk op de weg verlagen - zo dat al niet vaker via het water gebeurt. Maar vooral moeten wij, inwoners van Zeeland, ons voortdurend realiseren dat een groot percentage van alle autoritten de vijf kilometer niet overtreft. Die kun nen dus, gezonder voor mens en omge ving, beter met de fiets worden afgelegd. Volwaardig Zeeland moet autoluwer en fietsvriendelij- ker worden. Dat levert winst voor de eco nomie en het milieu op en helpt vooral het karakteristieke open landschap te behouden. Daar liggen voldoende wegen - naast de bestaande hoofdwegen - om het platteland voor iedereen per fiets en met mate voor auto's (als bestemmings verkeer) bereikbaar te houden. Als de fiet ser bovendien ook nog door de politiek als een volwaardige weggebruiker wordt beschouwd, dan zal het besef doordringen dat we tot nu toe uitsluitend alles plannen vanuit het oogpunt van het autogebruik. Hopelijk krijgt Zeeland dan een aanvaard baar netwerk van stedelijk openbaar ver voer en nemen politici openlijk stelling vóór zinvolle fietsalternatieven en ver- keerscombinaties Laat Zeeland niet worden zoals zoveel gebieden in Nederland al zijn: verstopt met blik. Was Zeeland niet al eeuwen bekend om zijn ruimte, magistrale luch ten en vergezichten E R 9 9 9 Stimuleren van woon-werkverkeer op de fiets. Illustratie: COS Zeeland. Jaap van Velzen is voorzitter van de Fietsersbond, afdeling Zeeland. 15 WANTIJ maart'00

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2000 | | pagina 19