Leefmilieu Zeeuws-Brabants grensgebied
steeds meer onder druk
Wereldhavens Rotterdam en Antwerpen groeien naar elkaar toe
Het is nog mooi wonen langs de provinciegrens van
Zeeland en Brabant. De rust van het water, de uitge
strektheid van de polders, de bossen en ook nog aardige
steden met volop voorzieningen onder handbereik. Nóg,
want een stortvloed van plannen bedreigt het leefmilieu
van mens, plant en dier. Van lokaal, want ook hier wil
elke plaats zijn rondweg en bedrijventerrein, tot
(inter) nationaal met de aanleg van de Zoomweg en het
goederenspoor Lijn 11" in het vooruitzicht.
g Grensgebieden waren vroeger aan
hun lot overgeleverd. Te ver van
het centrum van het land of de
provincie om de aandacht te trek
ken. De economie stond er op achter
stand, de natuur (en de rust) op voor
sprong. Dat verandert in rap tempo, zeker
in het grensgebied van Zeeland en West-
Brabant.
De regio dreigt bedolven te worden door
ontwikkelingen in de ruimtelijke orde
ning. Aan de ene kant is er de al bestaan
de ontwikkelingsas oost-west langs de
spoorlijn Bergen op Zoom-Vlissingen en
de autoweg A 58. Aan de andere kant is
er een transportas noord-zuid langs het
Schelde-Rijnkanaal en de autoweg A4 (de
Zoomweg-Zuid) die steeds meer verkeer
trekt.
De havens Antwerpen en Rotterdam groei
en naar elkaar toe. Vooral de noord-zuid-
ontwikkeling vormt een bedreiging voor
de natuur en het leefmilieu in het grens
gebied van Zeeland en Brabant.
Wat gaat het grensgebied worden? De
schakel tussen twee wereldhavens, over
stelpt met infrastructuur en industrieter
reinen? Of een "blauw en groen hart''
waarin de eigen inwoners en de stedelin
gen uit de agglomeraties Antwerpen en
Rotterdam rust en ruimte vinden?
Werkgevers
Voor de Zeeuwse en Brabantse werkge
vers is het duidelijk: aanhaken bij de eco
nomische ontwikkelingen en wel zo snel
mogelijk! De aanleg van de ontbrekende
schakel in de Zoomweg (A4) van
Antwerpen naar Rotterdam, - het stuk
Bergen op Zoom - Dinteloord -, mag lie
ver vandaag dan morgen beginnen. Ook
moet er een nieuw goederenspoor van
Antwerpen naar Rotterdam komen (lijn
11), bij voorkeur langs het Schelde-
Rijnkanaal. De nieuwe noord-zuidas moet
niet alleen voor het transport gebruikt
worden, maar ook economische ontwikke
lingen stimuleren. Dat kan bijvoorbeeld
door de aanleg van nieuwe industrieterrei
nen, o.a. een Zeeuws in de
Kreekrakpolder bij Reimerswaal en een
Brabants in de Auvergnepolder bij Bergen
op Zoom. De economische haalbaarheid
van een bedrijventerrein in de
Kreekrakpolder is hoog, althans volgens
een studie die in opdracht van de Kamers
van Koophandel voor West-Brabant en
Zeeland gedaan is. Dit komt, zegt de stu
die, door de strategische ligging langs
kanaal, weg, spoorlijn en pijpleidingstraat
(multimodaal) en vanwege het feit dat in
de havengebieden van Rotterdam en
Antwerpen nog nauwelijks ruimte beschik
baar is. Ook voor de nog te bouwen con-
tainerterminal bij Vlissingen, zou het nieu
we goederenspoor door aansluiting op
het havenspoor van Antwerpen ("de bocht
van Bruinooge") een rol voor de distribu
tie kunnen spelen.
3 WANTIJ december'00
Trek de Groene Grens: actie van Milieudefensie
in de Auvergnepolder (tussen Bergen op Zoom
en Tholen) tegen een bedrijventerrein op de
grens van Brabant en Zeeland. Foto: ZMF.
Verzet
In het verleden is al vaker geprobeerd op
de grens van Zeeland en Brabant industrie
te ontwikkelen. In de jaren zestig lag er
een megalomaan plan dat het oostelijke
deel van cle Oosterscheldebekken tot
haven- en industriegebied wilde maken,
met ook nog een tweede nationale lucht
haven tussen Steenbergen en Sint
Philipsland. In de jaren negentig was er
een initiatief voor een logistiek park op de
grens bij Ossendrecht. Dat stuitte niet
alleen op verzet in de streek zelf, maar
kreeg ook tegenstand van Roosendaal, dat
concurrentie vreest met haar eigen bedrij
venterrein, en van de provincie Noord-
Brabant dat distributiebedrijven liever bij
Moerdijk ziet. Ook Bergen op Zoom is
benauwd dat een bedrijventerrein bij
Reimerswaal concurreert met de plannen
die de stad zelf heeft voor een multimo
daal bedrijventerrein in de Auvergne
polder. Het idee van industrie in
Auvergnepolder, die grenst aan het
Schelde-Rijnkanaal, heeft op zijn beurt
voor onrust op Tholen gezorgd. Daar
bestaat de vrees dat een bedrijventerrein,
aan de overkant van het kanaal, de leef
baarheid van het Zeeuwse stadje zal scha
den.
Studie
Om eruit te komen hebben de provincies
Zeeland en Brabant gezamenlijk de
opdracht gegeven voor een studie naar de
kansen voor bedrijventerreinen in het
grensgebied. Onlangs werden de resulta
ten van deze studie bekend (BN/DeStem