Leefmilieu Zeeuws-Brabants grensgebied steeds meer onder druk Wereldhavens Rotterdam en Antwerpen groeien naar elkaar toe Het is nog mooi wonen langs de provinciegrens van Zeeland en Brabant. De rust van het water, de uitge strektheid van de polders, de bossen en ook nog aardige steden met volop voorzieningen onder handbereik. Nóg, want een stortvloed van plannen bedreigt het leefmilieu van mens, plant en dier. Van lokaal, want ook hier wil elke plaats zijn rondweg en bedrijventerrein, tot (inter) nationaal met de aanleg van de Zoomweg en het goederenspoor Lijn 11" in het vooruitzicht. g Grensgebieden waren vroeger aan hun lot overgeleverd. Te ver van het centrum van het land of de provincie om de aandacht te trek ken. De economie stond er op achter stand, de natuur (en de rust) op voor sprong. Dat verandert in rap tempo, zeker in het grensgebied van Zeeland en West- Brabant. De regio dreigt bedolven te worden door ontwikkelingen in de ruimtelijke orde ning. Aan de ene kant is er de al bestaan de ontwikkelingsas oost-west langs de spoorlijn Bergen op Zoom-Vlissingen en de autoweg A 58. Aan de andere kant is er een transportas noord-zuid langs het Schelde-Rijnkanaal en de autoweg A4 (de Zoomweg-Zuid) die steeds meer verkeer trekt. De havens Antwerpen en Rotterdam groei en naar elkaar toe. Vooral de noord-zuid- ontwikkeling vormt een bedreiging voor de natuur en het leefmilieu in het grens gebied van Zeeland en Brabant. Wat gaat het grensgebied worden? De schakel tussen twee wereldhavens, over stelpt met infrastructuur en industrieter reinen? Of een "blauw en groen hart'' waarin de eigen inwoners en de stedelin gen uit de agglomeraties Antwerpen en Rotterdam rust en ruimte vinden? Werkgevers Voor de Zeeuwse en Brabantse werkge vers is het duidelijk: aanhaken bij de eco nomische ontwikkelingen en wel zo snel mogelijk! De aanleg van de ontbrekende schakel in de Zoomweg (A4) van Antwerpen naar Rotterdam, - het stuk Bergen op Zoom - Dinteloord -, mag lie ver vandaag dan morgen beginnen. Ook moet er een nieuw goederenspoor van Antwerpen naar Rotterdam komen (lijn 11), bij voorkeur langs het Schelde- Rijnkanaal. De nieuwe noord-zuidas moet niet alleen voor het transport gebruikt worden, maar ook economische ontwikke lingen stimuleren. Dat kan bijvoorbeeld door de aanleg van nieuwe industrieterrei nen, o.a. een Zeeuws in de Kreekrakpolder bij Reimerswaal en een Brabants in de Auvergnepolder bij Bergen op Zoom. De economische haalbaarheid van een bedrijventerrein in de Kreekrakpolder is hoog, althans volgens een studie die in opdracht van de Kamers van Koophandel voor West-Brabant en Zeeland gedaan is. Dit komt, zegt de stu die, door de strategische ligging langs kanaal, weg, spoorlijn en pijpleidingstraat (multimodaal) en vanwege het feit dat in de havengebieden van Rotterdam en Antwerpen nog nauwelijks ruimte beschik baar is. Ook voor de nog te bouwen con- tainerterminal bij Vlissingen, zou het nieu we goederenspoor door aansluiting op het havenspoor van Antwerpen ("de bocht van Bruinooge") een rol voor de distribu tie kunnen spelen. 3 WANTIJ december'00 Trek de Groene Grens: actie van Milieudefensie in de Auvergnepolder (tussen Bergen op Zoom en Tholen) tegen een bedrijventerrein op de grens van Brabant en Zeeland. Foto: ZMF. Verzet In het verleden is al vaker geprobeerd op de grens van Zeeland en Brabant industrie te ontwikkelen. In de jaren zestig lag er een megalomaan plan dat het oostelijke deel van cle Oosterscheldebekken tot haven- en industriegebied wilde maken, met ook nog een tweede nationale lucht haven tussen Steenbergen en Sint Philipsland. In de jaren negentig was er een initiatief voor een logistiek park op de grens bij Ossendrecht. Dat stuitte niet alleen op verzet in de streek zelf, maar kreeg ook tegenstand van Roosendaal, dat concurrentie vreest met haar eigen bedrij venterrein, en van de provincie Noord- Brabant dat distributiebedrijven liever bij Moerdijk ziet. Ook Bergen op Zoom is benauwd dat een bedrijventerrein bij Reimerswaal concurreert met de plannen die de stad zelf heeft voor een multimo daal bedrijventerrein in de Auvergne polder. Het idee van industrie in Auvergnepolder, die grenst aan het Schelde-Rijnkanaal, heeft op zijn beurt voor onrust op Tholen gezorgd. Daar bestaat de vrees dat een bedrijventerrein, aan de overkant van het kanaal, de leef baarheid van het Zeeuwse stadje zal scha den. Studie Om eruit te komen hebben de provincies Zeeland en Brabant gezamenlijk de opdracht gegeven voor een studie naar de kansen voor bedrijventerreinen in het grensgebied. Onlangs werden de resulta ten van deze studie bekend (BN/DeStem

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2000 | | pagina 3