I Goederenspoór Lijn 11 bedreigt natuur en leefmilieu in en rond de dorpen en steden van Zeeland en West-Brabant. Kaart: Inspraak Trajectnota/MER Verbinding Antwerpen-Roosendaal. 25/11/00): Inderdaad is een multimodal bedrijventerrein bij Reimerswaal econo misch gezien gunstig gelegen, maar niet noodzakelijk omdat er met name op de linkeroever van de Antwerpse haven vol doende ruimte is voor expansie. De studie bevestigt dat er kostbare natuurwaarden in de buurt en in het gebied zelf liggen. Daarbij worden de Ooster- en Westerschelde, de Brabantse Wal, het Land van Saeftinghe en het Markiezaatsmeer genoemd: vogelrijke gebieden en stukken grond met zoete en zoute kwel. Draagkracht Ook de Zeeuwse en Brabantse Milieufederaties hebben de koppen bij elkaar gestoken om een visie op het grensgebied te ontwikkelen. De milieufe deraties kiezen voor een andere invals hoek. Niet de economie als uitgangspunt nemen, maar de draagkracht van bodem, water, natuur en cultuurlandschap. Volgens Geertje van der Krogt (ZMFJ en Paul van Poppel (BMF) is de uitkomst van de studie helder: "Laat de Kreekrakpolder akkerbouwgebied blijven. In de toekomst kan er wel eens een heel andere bestem ming in beeld komen: herstel van de oor spronkelijke Kreekrak als verbinding tus sen de Ooster- en Westerschelde!" Verder zijn de federaties van mening dat de noord-zuidas door het grensgebied geen nieuwe ontwikkelingsas mag wor den, hoogstens een transportas. "Het is al een kunst om alle infrastructuur tussen Rotterdam en Antwerpen (waterweg, auto weg, spoorweg, hoogspanningsleiding en pijpleidingstraat) gebundeld door het gebied te leiden. Kr blijft weinig ruimte over." Ook is het de vraag of de gekozen econo mische activiteiten wel de meest kansrijke zijn. "Liggen de kansen wel in de distribu tie en traditionele bedrijvigheid zoals de chemie?", vraagt Van Poppel zich af. Hij wijst op de leeftijdsopbouw van de bevol king in Zeeland en West-Brabant. "De bevolking vergrijst hier sterk, sterker dan het landelijk gemiddelde volgens een arti kel in dagblad Trouw (10/11/2000). Waar moeten al die werknemers vandaan komen?" Volgens Van Poppel zal er - naast veel arbeid in de zakelijke diestverlening - door de vergrijzing in de komende jaren juist veel arbeid in de zorg nodig zijn. Zoomweg-Noord Op dit moment lopen de internationale noord-zuidverkeersstromen vooral langs Breda (autoweg Al6 en straks ook de HSL). Voor nieuwe economische ontwik kelingen kiezen de milieufederaties daar om voor de as Breda-Rotterdam en niet voor het grensgebied van Brabant met Zeeland. De aanleg van de Zoomweg-Noord, tussen Bergen op Zoom en Dinteloord, is vol gens de milieufederaties overbodig: "Er ligt enkele kilometers oostwaarts al een volwaardige autoweg. Met een paar een voudige ingrepen kan het verkeer tussen Rotterdam en Antwerpen via Bergen op Zoom en Roosendaal over de bestaande autowegen naar Dinteloord, en dan ver der richting Rotterdam, geleid worden. Als de Zoomweg-Noord niet wordt aangelegd blijft ook de natuur bij Bergen op Zoom gespaard. De aanleg van een groot indus trieterrein in de Auvergnepolder is even min gewenst. Bergen op Zoom heeft prachtige kansen met zijn fraaie ligging tussen water en bos. Dat schept aan de ene kant beperkingen, maar biedt ook mogelijkheden voor bijvoorbeeld de recreatie. Dat past prima in het idee van het Zoomgebied als blauwe en groene hart." Goederenspoor De milieufederaties vinden dat er meer goederenverkeer over water en door pijp leidingen en veel minder over de weg moet plaatsvinden. Misschien ook over spoor, mits voldoende wordt voldaan aan de milieu- en veiligheidsgrenzen voor omwonenden. Er is geen enthousiasme voor het inrichten van de bestaande spoorlijn van Zeeland naar Brabant tot een drukbereden goederenlijn. De spoor lijn loopt door de bebouwde kom van o.a. Goes, Bergen op Zoom en Roosendaal. Capaciteitsuitbreiding van de bestaande spoorlijn leidt tot meer geluidshinder, tril lingen en gevaar voor de omwonenden. Omleidingen rond de steden leidt volgens de uitgevoerde milieu-effect-rapportage tot grote aantasting van natuur en land schap. "Ondertunneling van het spoor zou een oplossing kunnen vormen. Maar ook hier geldt dat eerst de noodzaak aange toond moet worden. Er moet meer naar de mogelijkheden van transport over water en per pijpleiding gekeken worden. Het ontbreekt aan een totaalvisie op het logistieke netwerk tussen Antwerpen, Rotterdam en Duitsland." De milieufederaties zijn bezorgd dat de economische ontwikkeling van de as Rotterdam-Antwerpen de leefbaarheid in het gebied op de grens van Zeeland en West- Brabant bedreigt. Begin volgend jaar komen de ZMF en BMF met een eigen visie die het welzijn van mensen en het behoud van na tuur en landschap voorop stelt Willem de Weert is lid van de Wantijredactie. Moerdijk - Zevenbergen 4 Etten .Oudenbosch Rucphen Roosendaal Bergen'i op Zoom Kruiningem Hoogerheide Krabbendijke iWoensdrecHt Rilland Ossendrecht Kalmthou' Putte trrrrrrrrm wegen bestaand spoor landsgrens gereserveerd, uit te breiden en aan te passen tracé 11. België iHiMiiiiiiiii Tracévarianten: osendaal omleiding emplacement osendaal A17 osendaal buisleidlngenstraat rgen op Zoom bestaande baan •gen op Zoom A58 •gen op Zoom buisleidingenstraat lelde-Rijnkanaal West Oost Kapellert' Antyy'érperi 4 WANTIJ december '00

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2000 | | pagina 4