I
Goederenspoór Lijn 11 bedreigt natuur en leefmilieu in en rond de dorpen en steden van
Zeeland en West-Brabant. Kaart: Inspraak Trajectnota/MER Verbinding Antwerpen-Roosendaal.
25/11/00): Inderdaad is een multimodal
bedrijventerrein bij Reimerswaal econo
misch gezien gunstig gelegen, maar niet
noodzakelijk omdat er met name op de
linkeroever van de Antwerpse haven vol
doende ruimte is voor expansie. De studie
bevestigt dat er kostbare natuurwaarden
in de buurt en in het gebied zelf liggen.
Daarbij worden de Ooster- en
Westerschelde, de Brabantse Wal, het Land
van Saeftinghe en het Markiezaatsmeer
genoemd: vogelrijke gebieden en stukken
grond met zoete en zoute kwel.
Draagkracht
Ook de Zeeuwse en Brabantse
Milieufederaties hebben de koppen bij
elkaar gestoken om een visie op het
grensgebied te ontwikkelen. De milieufe
deraties kiezen voor een andere invals
hoek. Niet de economie als uitgangspunt
nemen, maar de draagkracht van bodem,
water, natuur en cultuurlandschap.
Volgens Geertje van der Krogt (ZMFJ en
Paul van Poppel (BMF) is de uitkomst van
de studie helder: "Laat de Kreekrakpolder
akkerbouwgebied blijven. In de toekomst
kan er wel eens een heel andere bestem
ming in beeld komen: herstel van de oor
spronkelijke Kreekrak als verbinding tus
sen de Ooster- en Westerschelde!"
Verder zijn de federaties van mening dat
de noord-zuidas door het grensgebied
geen nieuwe ontwikkelingsas mag wor
den, hoogstens een transportas. "Het is al
een kunst om alle infrastructuur tussen
Rotterdam en Antwerpen (waterweg, auto
weg, spoorweg, hoogspanningsleiding en
pijpleidingstraat) gebundeld door het
gebied te leiden. Kr blijft weinig ruimte
over."
Ook is het de vraag of de gekozen econo
mische activiteiten wel de meest kansrijke
zijn. "Liggen de kansen wel in de distribu
tie en traditionele bedrijvigheid zoals de
chemie?", vraagt Van Poppel zich af. Hij
wijst op de leeftijdsopbouw van de bevol
king in Zeeland en West-Brabant. "De
bevolking vergrijst hier sterk, sterker dan
het landelijk gemiddelde volgens een arti
kel in dagblad Trouw (10/11/2000). Waar
moeten al die werknemers vandaan
komen?" Volgens Van Poppel zal er - naast
veel arbeid in de zakelijke diestverlening -
door de vergrijzing in de komende jaren
juist veel arbeid in de zorg nodig zijn.
Zoomweg-Noord
Op dit moment lopen de internationale
noord-zuidverkeersstromen vooral langs
Breda (autoweg Al6 en straks ook de
HSL). Voor nieuwe economische ontwik
kelingen kiezen de milieufederaties daar
om voor de as Breda-Rotterdam en niet
voor het grensgebied van Brabant met
Zeeland.
De aanleg van de Zoomweg-Noord, tussen
Bergen op Zoom en Dinteloord, is vol
gens de milieufederaties overbodig: "Er
ligt enkele kilometers oostwaarts al een
volwaardige autoweg. Met een paar een
voudige ingrepen kan het verkeer tussen
Rotterdam en Antwerpen via Bergen op
Zoom en Roosendaal over de bestaande
autowegen naar Dinteloord, en dan ver
der richting Rotterdam, geleid worden. Als
de Zoomweg-Noord niet wordt aangelegd
blijft ook de natuur bij Bergen op Zoom
gespaard. De aanleg van een groot indus
trieterrein in de Auvergnepolder is even
min gewenst. Bergen op Zoom heeft
prachtige kansen met zijn fraaie ligging
tussen water en bos. Dat schept aan de
ene kant beperkingen, maar biedt ook
mogelijkheden voor bijvoorbeeld de
recreatie. Dat past prima in het idee van
het Zoomgebied als blauwe en groene
hart."
Goederenspoor
De milieufederaties vinden dat er meer
goederenverkeer over water en door pijp
leidingen en veel minder over de weg
moet plaatsvinden. Misschien ook over
spoor, mits voldoende wordt voldaan aan
de milieu- en veiligheidsgrenzen voor
omwonenden. Er is geen enthousiasme
voor het inrichten van de bestaande
spoorlijn van Zeeland naar Brabant tot
een drukbereden goederenlijn. De spoor
lijn loopt door de bebouwde kom van o.a.
Goes, Bergen op Zoom en Roosendaal.
Capaciteitsuitbreiding van de bestaande
spoorlijn leidt tot meer geluidshinder, tril
lingen en gevaar voor de omwonenden.
Omleidingen rond de steden leidt volgens
de uitgevoerde milieu-effect-rapportage
tot grote aantasting van natuur en land
schap. "Ondertunneling van het spoor zou
een oplossing kunnen vormen. Maar ook
hier geldt dat eerst de noodzaak aange
toond moet worden. Er moet meer naar
de mogelijkheden van transport over
water en per pijpleiding gekeken worden.
Het ontbreekt aan een totaalvisie op het
logistieke netwerk tussen Antwerpen,
Rotterdam en Duitsland."
De milieufederaties zijn bezorgd
dat de economische ontwikkeling
van de as Rotterdam-Antwerpen
de leefbaarheid in het gebied op
de grens van Zeeland en West-
Brabant bedreigt. Begin volgend
jaar komen de ZMF en BMF met
een eigen visie die het welzijn van
mensen en het behoud van na
tuur en landschap voorop stelt
Willem de Weert is lid van de Wantijredactie.
Moerdijk -
Zevenbergen
4 Etten
.Oudenbosch
Rucphen
Roosendaal
Bergen'i
op Zoom
Kruiningem
Hoogerheide
Krabbendijke
iWoensdrecHt
Rilland
Ossendrecht
Kalmthou'
Putte
trrrrrrrrm wegen
bestaand spoor
landsgrens
gereserveerd, uit te breiden en
aan te passen tracé 11. België
iHiMiiiiiiiii Tracévarianten:
osendaal omleiding emplacement
osendaal A17
osendaal buisleidlngenstraat
rgen op Zoom bestaande baan
•gen op Zoom A58
•gen op Zoom buisleidingenstraat
lelde-Rijnkanaal
West
Oost
Kapellert'
Antyy'érperi
4 WANTIJ december '00