Berichten
wegen of andere planologi
sche kwesties.
Leden die meer bij het werk
van de ZMF betrokken willen
worden kunnen door het
invullen van nevenstaand for
mulier hun interesses aange
ven. Vervolgens zult u worden
uitgenodigd voor een thema-
of regio overleg.
Het formulier stuurt u naar
ZMF, Antwoordnummer 151,
4460 WB GOES (een postze
gel is niet nodig) of stuurt u
per e-mail naar zmf@trefpunt-
zeeland.nl
Faxen kan ook:
tel. (0113) 250955.
(meer info: Geertje van der
Krogt)
FORMULIER LEDENRAADPLEGING
Door het invullen van dit formulier kunt u aangeven over welke onderwerpen u geïnformeerd wilt en
worden en betrokken wil worden bij de standpuntbepaling van de ZMF.
Thema's waarvoor de ZMF de komende tijd de leden zal raadplegen. U kunt aankruisen voor welke bij
eenkomst u wenst te worden uitgenodigd:
glastuinbouw containerkade Sloe verdieping Westerschelde [J visie Kanaalzone
toekomst Veerse Meer 'Trek de Groene Grens', actie tegen aantasting van de groene ruimte
5e Nota Ruimtelijke Ordening
Hier kunt u aankruisen voor welke regio-overleg u een uitnodiging wenst:
Schouwen - Duiveland Walcheren Beveland Tholen West Zeeuws- Vlaanderen
Oost Zeeuws- Vlaanderen
Hieronder kunt u zelf aangeven welke onderwerpen u interesseren en waarvoor u ook betrokken wil
worden bij de activiteiten en standpuntbepaling van de ZMF:
Langetermijnvisie
Westerschelde een
teleurstelling
Begin dit jaar werd de Lange
termijnvisie Westerschelde
gepresenteerd. Een teleurstel
lend document, vinden de
gezamenlijke Neder-landse en
Vlaamse natuur- en milieuor
ganisaties. In ieder geval is er
onvoldoende informatie om
nu al tot een keuze te komen
of de vaargeul in de Wester
schelde al dan niet verder ver
diept moet worden. De
natuur- en milieuorganisaties
vinden dat er eerst een Milieu
Effect Rapportage (MER) en
een maatschappelijke kosten-
baten analyse gemaakt wor
den. Op basis van deze infor
matie kan de Vlaamse regering
besluiten of ze een verzoek
indient tot verdere verdieping.
De Langetermijnvisie is niet
echt een visie te noemen. Als
uitkomst wordt een streef
beeld voor het Schelde-estuari-
um geschetst, waarin de drie
centrale thema's van de visie,
bereikbaarheid, veiligheid en
natuurlijkheid met elkaar in
harmonie zijn gebracht. Of
deze harmonie ook werkelijk
mogelijk is wordt niet duide
lijk. Vervolgens zijn vier ver
diepingsscenario's opgesteld,
van niets doen, via voetje voor
voetje naar een 14 meter
diepe vaarweg. Alle vier de
scenario's zouden binnen het
ideale streefbeeld passen.
Kritiek
De natuurorganisaties hebben
forse kritiek op deze benade
ring. De scenario's rammelen
nog behoorlijk. Er is veel
onzekerheid over de gevolgen
van de verdieping.
Deskundigen verschillen fors
van mening over wat het bag
geren nu te weeg brengt in de
morfologie van het gebied,
oftewel de geulen, platen, slik
ken en schorren. Het zal dui
delijk zijn dat verdwijnen van
slikken en platen grote ecolo
gische gevolgen heeft. In de
scenario's wordt aangegeven
dat in alle gevallen de natuur
zal worden gecompenseerd.
Daar wordt niet bij gezegd dat
het in alle gevallen ontpolde-
ren betekent. Ook de financië
le kant van het verhaal is nog
onvoldoende uitgewerkt.
Kortom, op essentiële onder
delen schiet de Langetermijn
visie schromelijk tekort.
Het lijkt er op dat achter de
schermen belangrijke partijen
werken aan een compromis:
het stapje voor stapje verdie
pen. Dat klinkt redelijk, een
beetje verdiepen, kijken wat er
gebeurt en vervolgens nog een
stapje zetten. De natuurorgani
saties verzetten zich fel tegen
dit scenario. De gevolgen van
een beetje verdiepen zijn niet
meteen bekend, het duurt
jaren. Ergo, de gevolgen van
de laatste verdieping zijn nog
lang niet bekend. De monito
ring zal pas over 1 tot 2 jaar de
eerste resultaten opleveren.
Vandaar dat de Nederlandse
en Vlaamse natuur- en milieu
organisaties, verenigd in de
Schelde estuarium werkgroep,
pleiten voor het opstellen van
een MER en een maatschappe
lijke kosten-baten analyse
voordat er verdere besluitvor
ming plaatsvindt. Alleen op
deze wijze kan de grote waar
de van de natuur in de Wes
terschelde op een volwaardige
wijze meewegen in de besluit
vorming en wordt recht
gedaan aan de Europese richt
lijnen die voor de
Westerschelde gelden.
(VK)
ZMF wil grensoverschrij
dende MER voor
Antwerpse plannen
De ZMF heeft er bij minister
Pronk en het College van
Gedeputeerde Staten van
Zeeland op aangedrongen dat
de Nederlandse overheden
zich bij het Vlaams gewest te
melden om betrokken te wor
den wij het opstellen van een
grensoverschrijdende MER
voor de havenplannen op de
linkeroever in Antwerpen.
De aanleg van nieuwe havens
op de Antwerpse linkeroever
was al begonnen, maar de
werken werden tot tweemaal
toe stilgelegd. De Belgische
Raad van State en de Europese
Commissie hebben de Vlaamse
autoriteiten pijnlijk op de vin
gers getikt. Beide instanties
voeren aan dat er ten onrechte
geen grensoverschrijdende
MER is uitgevoerd. Dit dient
eerst te gebeuren voordat een
nieuw besluit over de haven
werken wordt genomen.
De ZMF is blij met het succes
van de Vlaamse collega's. De
havenwerken vinden plaats op
een steenworp afstand van de
Nederlandse grens en bedrei
gen het Verdronken Land van
Saeftinghe. De Nederlandse
autoriteiten zijn erg laks
geweest en hebben zich nau
welijks bekommerd over wat
er net over de grens aan mega-
ontwikkelingen plaatsvinden.
Er is nu een tweede kans.
Minister Pronk en het Zeeuwse
provinciebestuur moeten die
kans grijpen, in het belang van
het leefmilieu in de grenszone
en in het belang van de
belangrijke natuur van
Saeftinghe.
(VK)
Grensgebied Oost-
Zeeland/West-Brabant
De ZMF is samen met de
Brabantse Milieufederatie
bezig met het schrijven van
een visie op het provincie-
grensoverschrijdende gebied
Oost-Zeeland/West- Brabant.
De studies die er liggen over
eventuele invulling met bedrij
venterreinen van de
Kreekrakpolder en de
Auvergnepolder, lijn 11, de A4
en andere ontwikkelingen
noopten de beide organisaties
ertoe de koppen bij elkaar te
steken om een standpunt te
bepalen. De visie zal binnen
enkele maanden gereed zijn.
(GvdK)
De 5e Nota Ruimtelijke
Ordening
Minister Pronk heeft onlangs
de 5e nota Ruimtelijke orde
ning ter visie gelegd (vanwege
het formaat en het gewicht van
het boekwerk wordt hij infor
meel 'de stoeptegel'genoemd).
Wij hopen echter niet dat
iedereen er overheen zal
lopen. In de nota worden
11 WANTIJ maart'01