Berichten wegen of andere planologi sche kwesties. Leden die meer bij het werk van de ZMF betrokken willen worden kunnen door het invullen van nevenstaand for mulier hun interesses aange ven. Vervolgens zult u worden uitgenodigd voor een thema- of regio overleg. Het formulier stuurt u naar ZMF, Antwoordnummer 151, 4460 WB GOES (een postze gel is niet nodig) of stuurt u per e-mail naar zmf@trefpunt- zeeland.nl Faxen kan ook: tel. (0113) 250955. (meer info: Geertje van der Krogt) FORMULIER LEDENRAADPLEGING Door het invullen van dit formulier kunt u aangeven over welke onderwerpen u geïnformeerd wilt en worden en betrokken wil worden bij de standpuntbepaling van de ZMF. Thema's waarvoor de ZMF de komende tijd de leden zal raadplegen. U kunt aankruisen voor welke bij eenkomst u wenst te worden uitgenodigd: glastuinbouw containerkade Sloe verdieping Westerschelde [J visie Kanaalzone toekomst Veerse Meer 'Trek de Groene Grens', actie tegen aantasting van de groene ruimte 5e Nota Ruimtelijke Ordening Hier kunt u aankruisen voor welke regio-overleg u een uitnodiging wenst: Schouwen - Duiveland Walcheren Beveland Tholen West Zeeuws- Vlaanderen Oost Zeeuws- Vlaanderen Hieronder kunt u zelf aangeven welke onderwerpen u interesseren en waarvoor u ook betrokken wil worden bij de activiteiten en standpuntbepaling van de ZMF: Langetermijnvisie Westerschelde een teleurstelling Begin dit jaar werd de Lange termijnvisie Westerschelde gepresenteerd. Een teleurstel lend document, vinden de gezamenlijke Neder-landse en Vlaamse natuur- en milieuor ganisaties. In ieder geval is er onvoldoende informatie om nu al tot een keuze te komen of de vaargeul in de Wester schelde al dan niet verder ver diept moet worden. De natuur- en milieuorganisaties vinden dat er eerst een Milieu Effect Rapportage (MER) en een maatschappelijke kosten- baten analyse gemaakt wor den. Op basis van deze infor matie kan de Vlaamse regering besluiten of ze een verzoek indient tot verdere verdieping. De Langetermijnvisie is niet echt een visie te noemen. Als uitkomst wordt een streef beeld voor het Schelde-estuari- um geschetst, waarin de drie centrale thema's van de visie, bereikbaarheid, veiligheid en natuurlijkheid met elkaar in harmonie zijn gebracht. Of deze harmonie ook werkelijk mogelijk is wordt niet duide lijk. Vervolgens zijn vier ver diepingsscenario's opgesteld, van niets doen, via voetje voor voetje naar een 14 meter diepe vaarweg. Alle vier de scenario's zouden binnen het ideale streefbeeld passen. Kritiek De natuurorganisaties hebben forse kritiek op deze benade ring. De scenario's rammelen nog behoorlijk. Er is veel onzekerheid over de gevolgen van de verdieping. Deskundigen verschillen fors van mening over wat het bag geren nu te weeg brengt in de morfologie van het gebied, oftewel de geulen, platen, slik ken en schorren. Het zal dui delijk zijn dat verdwijnen van slikken en platen grote ecolo gische gevolgen heeft. In de scenario's wordt aangegeven dat in alle gevallen de natuur zal worden gecompenseerd. Daar wordt niet bij gezegd dat het in alle gevallen ontpolde- ren betekent. Ook de financië le kant van het verhaal is nog onvoldoende uitgewerkt. Kortom, op essentiële onder delen schiet de Langetermijn visie schromelijk tekort. Het lijkt er op dat achter de schermen belangrijke partijen werken aan een compromis: het stapje voor stapje verdie pen. Dat klinkt redelijk, een beetje verdiepen, kijken wat er gebeurt en vervolgens nog een stapje zetten. De natuurorgani saties verzetten zich fel tegen dit scenario. De gevolgen van een beetje verdiepen zijn niet meteen bekend, het duurt jaren. Ergo, de gevolgen van de laatste verdieping zijn nog lang niet bekend. De monito ring zal pas over 1 tot 2 jaar de eerste resultaten opleveren. Vandaar dat de Nederlandse en Vlaamse natuur- en milieu organisaties, verenigd in de Schelde estuarium werkgroep, pleiten voor het opstellen van een MER en een maatschappe lijke kosten-baten analyse voordat er verdere besluitvor ming plaatsvindt. Alleen op deze wijze kan de grote waar de van de natuur in de Wes terschelde op een volwaardige wijze meewegen in de besluit vorming en wordt recht gedaan aan de Europese richt lijnen die voor de Westerschelde gelden. (VK) ZMF wil grensoverschrij dende MER voor Antwerpse plannen De ZMF heeft er bij minister Pronk en het College van Gedeputeerde Staten van Zeeland op aangedrongen dat de Nederlandse overheden zich bij het Vlaams gewest te melden om betrokken te wor den wij het opstellen van een grensoverschrijdende MER voor de havenplannen op de linkeroever in Antwerpen. De aanleg van nieuwe havens op de Antwerpse linkeroever was al begonnen, maar de werken werden tot tweemaal toe stilgelegd. De Belgische Raad van State en de Europese Commissie hebben de Vlaamse autoriteiten pijnlijk op de vin gers getikt. Beide instanties voeren aan dat er ten onrechte geen grensoverschrijdende MER is uitgevoerd. Dit dient eerst te gebeuren voordat een nieuw besluit over de haven werken wordt genomen. De ZMF is blij met het succes van de Vlaamse collega's. De havenwerken vinden plaats op een steenworp afstand van de Nederlandse grens en bedrei gen het Verdronken Land van Saeftinghe. De Nederlandse autoriteiten zijn erg laks geweest en hebben zich nau welijks bekommerd over wat er net over de grens aan mega- ontwikkelingen plaatsvinden. Er is nu een tweede kans. Minister Pronk en het Zeeuwse provinciebestuur moeten die kans grijpen, in het belang van het leefmilieu in de grenszone en in het belang van de belangrijke natuur van Saeftinghe. (VK) Grensgebied Oost- Zeeland/West-Brabant De ZMF is samen met de Brabantse Milieufederatie bezig met het schrijven van een visie op het provincie- grensoverschrijdende gebied Oost-Zeeland/West- Brabant. De studies die er liggen over eventuele invulling met bedrij venterreinen van de Kreekrakpolder en de Auvergnepolder, lijn 11, de A4 en andere ontwikkelingen noopten de beide organisaties ertoe de koppen bij elkaar te steken om een standpunt te bepalen. De visie zal binnen enkele maanden gereed zijn. (GvdK) De 5e Nota Ruimtelijke Ordening Minister Pronk heeft onlangs de 5e nota Ruimtelijke orde ning ter visie gelegd (vanwege het formaat en het gewicht van het boekwerk wordt hij infor meel 'de stoeptegel'genoemd). Wij hopen echter niet dat iedereen er overheen zal lopen. In de nota worden 11 WANTIJ maart'01

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2001 | | pagina 11