Redt de Kaloot Handhaving Rotterdamse, Antwerpse en Zeeuwse havenbaronnen heb- ben de handen ineengeslagen. Onlangs lanceerden jzij 'j -jg/gr plannen voor de aanleg van een containerter de Westerschelde, aan de rand van het Sloegebied. Nu vind je daar nog het enige strand van Zuid-Beveland: De nunal Iangs,*mf-i^ V t- TC 'j* - .r - Kaloot. Straks ligt hier misschien een kade waar zo'n 2 miljoen containers per jaar worden overgeslagen. Lokale milieuverenigingen zijn niet geluk kig met de expansiedrift van de havens. Zij wijzen onder andere op het grote geo logische belang van het gebied: er worden veel fossielen gevonden. Daarbij komt dat de locatie van de haven in een gebied ligt dat van betekenis is voor vogels. Vogelrichtlijn Onlangs heeft de bescherming van de Westerschelde een Europees tintje gekre gen. De EU-Vogelrichtlijn verplicht de lid staten van de EU bedreigde vogelsoorten in stand te houden, onder andere door het aanwijzen van beschermingszones. In 2000 zijn alle delen van de Westerschelde die minder dan 10 meter diep zijn als zodanig aangewezen. De containertermi- nal is geprojecteerd in zo'n gebied. Effecten Betekent de aanwijzing van beschermings zones dat de havens hun plannen wel kunnen vergeten? Dat niet meteen, maar het garandeert wel dat de bescherming van natuurwaarden wezenlijk aandacht krijgt in de besluitvorming. Als de termi nal mogelijk effecten heeft op de natuur in de Westerschelde, dan moet eerst gron dig worden onderzocht wat die effecten zijn. Daarbij is het voorzorgsbeginsel van toepassing. Dat betekent dat als van bepaalde activiteiten niet met zekerheid is vastgesteld welke milieuschade ze veroor zaken, het voordeel van de twijfel telt: het behoud van de natuur. Dan gaat het pro ject niet door. Uitzonderingen In principe mag geen toestemming wor den verleend voor projecten die de natuur schaden. Maar zoals wel vaker in de milieuwetgeving zijn er uitzonderingen op de regel. De overheid mag van het principe afwijken 'om dwingende redenen van groot openbaar belang', maar enkel als er geen alternatieven voorhanden zijn. De overheid is dan verplicht voldoende compenserende maatregelen te nemen. Vragen Als de terminal honderden arbeidsplaat sen oplevert, is dat dan een dwingende reden van openbaar belang? Als het min der schadelijk is in de Maasvlakte een ter minal te bouwen, is er dan sprake van een alternatief? En wanneer is de schade aan de natuur voldoende gecompenseerd? Het is onmogelijk om deze vragen nu al te beantwoorden. Je kunt hoogstens aankno pingspunten vinden in uitspraken van de Raad van State in zaken elders in het land. Jurisprudentie over de Vogelrichtlijn is nog vrij schaars, omdat veel gebieden pas onlangs zijn aangewezen. Bovendien is iedere situatie anders en kun je projecten niet altijd met elkaar vergelijken. Foto: Een van de foto's op de website: www.dekaloot.nl.vg Inmiddels is wel duidelijk dat de rechter strenge eisen stelt aan de motivering van besluiten die schadelijke projecten toe staan. In veel gevallen struikelt de over heid bij de Raad van State omdat ze bij voorbeeld niet goed heeft onderzocht welke schadelijke effecten een project heeft op de natuur in een gebied. De containerterminal in het Sloegebied is er nog lang niet, zoveel is wel duidelijk. Mochten de plannen worden doorgezet, dan wacht de havenbaronnen en de overheidsdienaren de zware taak met goede argumenten te komen. Ze zijn alvast gewaar schuwd: de plaatselijke milieu verenigingen zijn al bezig de juri dische messen te slijpen Redt de Kaloot. Er is een vereniging opgericht 'Redt de Kaloot'. Voor meer informatie: F. Weers, tel. 0113 - 613680; e-mail: fweers@planet.nl; website: www.dekaloot.nl.vg. teletekst: Delta TV pagina 579. Jan-Eelco Dijk is milieujurist bij bet Bureau voor Rechtshulp Zuid-Holland Zuid in Dordrecht. Hij verleent in samenwerking met de ZMF juridische bijstand aan mensen die met milieuproblemen kampen. chelde (8) \mt.- - opfeil»" de g(0ndIe \eS J ,c"icuzenueyiw"- <o aa" overl<arlt van de Westerschelde „^^!e^a*tt'iden en een sne"e, efficiënte verb* 21 WANTIJ maart '01

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2001 | | pagina 25