van de geul, nu dus aangegeven met 11,6 meter, wordt uitgedrukt t.o.v. het laagwa- terpeil. Door de grote getijverschillen in de Westerschelde bestaat er echter de nodige speling, zodat in de praktijk ook schepen met een diepgang tot 15,5 meter Antwerpen kunnen bereiken, al moeten ze daarvoor in twee getij-etappes met hoog water over de verschillende drem pels heen varen. Dat kost tijd, dus geld. Vlaanderen heeft becijferd dat voor een optimale economische ontwikkeling een extra verdieping van 3,4 meter nodig is. Bagger De vaargeul van de Westerschelde wordt al jarenlang stelselmatig op diepte gehou den door de drempels te verlagen. Tot I960 werd daarvoor 5 miljoen kubieke meter per jaar gebaggerd, maar tijdens de verdieping van de jaren '70 is dat opge schroefd tot 15 miljoen kubieke meter. De laatste jaren wordt eenzelfde hoeveelheid weggebaggerd om de geul op diepte te houden, puur voor het onderhoud dus. Om een idee te geven waarover we het hebben: men zou met deze hoeveelheid baggerspecie 2000 voetbalvelden 1 meter kunnen ophogen. Bij een verdere verdie ping neemt het baggervolume uiteraard nog toe, omdat ten eerste de drempels over grotere lengtes moeten worden aan gepakt en, ten tweede, de breedte van de geul op bochtige stukken moet toenemen om de grotere schepen voldoende draai- ruimte te geven. Om schepen met 14 meter diepgang een vrije doorgang tot Antwerpen te verlenen moet minstens 40 miljoen kubieke meter bagger uit de Westerschelde en de aanloopgeulen voor de kust gehaald worden. Noodwet In 1995 stemde het Nederlandse parle ment opmerkelijk gemakkelijk in met een noodwet die normale inspraak- en bezwaarprocedures tegen de voorgeno men (tweede) verdieping terzijde schoof. Aanleiding voor de noodwet was indertijd een door de ZMF gewonnen procedure tegen Rijkswaterstaat waardoor niet tijdig een baggervergunning kon worden vers trekt. Door de noodwet kon Vlaanderen zonder tijdverlies met het verdiepen beginnen. Officieel is het nooit toegege ven, maar het leidt geen twijfel dat in die tijd een ordinaire koehandel is bedreven tussen Vlaanderen en Nederland. Daarbij is het tracé van de Hoge Snelheidlijn (HSL) vastgesteld volgens Nederlandse wens in ruil voor toestemming aan Vlaanderen om de Westerschelde verder te 4 WANTIJ maart '01 Langetermijnvisie Het Nederlandse parlement bleek zich bewust van de weinig elegante handelwij ze in 1995. Het besloot tot een grondige voorstudie (Langetermijnvisie Schelde- estuarium) voordat er overleg kon plaats vinden over een derde verdieping. De tweejarige studie, uitgevoerd door een team van Vlaamse en Nederlandse deskun digen, is onlangs gepresenteerd aan beide parlementen. Hr is een streefbeeld voor 2030 geformuleerd waarin economie in verdiepen. Nog steeds loopt er tegen deze gang van zaken een hoger beroep van de Vogelbescherming Nederland bij de Raad van State. Natuurlijk wordt bij een veroor deling de verdieping niet teruggedraaid, maar het zal er toch minstens aan bijdra gen dat bij een volgende gelegenheid niet zo luchthartig wordt beslist. Dat er volgen de gelegenheden komen was in 1995 al duidelijk, want Vlaanderen gaf al direct te kennen dat het een volgende verdieping noodzakelijk achtte. Slikken met meanderende geulen: het natuurlijk kapitaal van het Westerschelde- estuarium Foto: Jaap Wolterbeek.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2001 | | pagina 4