Juridische betekenis Nationaal Landschap nog ongewis Handhaving W Jan-Eelco Dijk De Vijfde Nota op de Ruimtelijke Ordening heeft veel kri tiek van de milieubeweging geoogst. De nota zou niet alleen abstract en vaag zijn, maar ook te veel overlaten aan de eigen beleidsvrijheid van gemeenten en provin cies. Die mogen immers zelf de grenzen van de toekom stige bebouwing (Rode Contouren) en van de natuur (Groene Contouren) op hun grondgebied trekken. De vrees is dat gemeentebestuurders vooral scheutig met het rode potlood zullen zijn. Zou deze lelijke hoogbouw in een Nationaal Landschap zijn geweerd? Foto: ZMF Maar wellicht dat de Zeeuwse n kaart groener kleurt, want voor deze provincie heeft de minister een extraatje in petto. Het kabinet is voornemens een deel van de Zeeuws-Zuid-Hollandse delta als Nationaal Landschap aan te wijzen. Geeft dit de extra bescherming die het Zeeuwse landschap voor aantasting behoedt? Voornemen Om antwoord te geven op de vraag is het van belang om eerst vast te stellen wat precies de juridische betekenis van de Vijfde Nota is. Het ministerie produceerde een lijvig boekwerk, maar slechts een klein deel van de Nota is daadwerkelijk een planologische kernbeslissing (PKB). Zo'n PKB heeft juridisch betekenis: er staan beleidsregels in waaraan de rijks overheid zich moet houden. Voor andere overheden als gemeenten zijn vooral die uitspraken in de PKB van belang, die als concrete beleidsbeslissingen zijn aange duid. Die beslissingen moeten de gemeen ten direct naar hun bestemmingsplannen vertalen. Welnu, in de hele Vijfde Nota is maar één zo'n concrete beleidsbeslissing opgenomen, en die gaat over de aanwij zing van Nationale Landschappen élders in Nederland. Het aanwijzen van Zeeland als Nationaal Landschap is immers enkel een voornemen, dat in de toekomst nader vorm zal worden gegeven. Het is dus wachten op betere tijden: voorlopig is er weinig juridische eer aan het Nationale Landschap te behalen. Vaag En als de aanwijzing een feit is, welke bescherming biedt het predikaat 'Nationaal Landschap' dan? Daarover valt op dit moment nog maar weinig te zeg gen. De Vijfde Nota is op dit punt vrij vaag: "Uitgangspunt voor beleid zijn behoud en de ontwikkeling van de identi teit en het combineren van de kwaliteit van het landschap met ruimte voor inves teringen die deze kwaliteit kunnen vergro ten" staat er letterlijk. In de gebieden die op het punt staan nu al aangewezen te worden, zoals de Hoeksche Waard, bete kent die aanwijzing dat in beginsel maar zeer beperkt uitbreiding van het stedelijk ruimtebeslag en het bebouwd oppervlak mag plaatsvinden. Het lijkt aannemelijk dat dat straks ook voor het Zeeland als Nationale Landschap zal gelden, maar zeker is dat nog niet. Het rijk zal in over leg met de provincie het beleid vormge ven. De provincie legt dat beleid neer in het streekplan, en gemeenten nemen het uiteindelijk op in hun bestemmingsplan. Pas dan weten we welke gebieden precies worden aangewezen, en welke ingrepen in deze gebieden mogelijk zijn. Verstevigen Zijn de Zeeuwse natuur- en landschaps waarden vogelvrij, nu ze vooralsnog niet de status van het Nationaal Landschap hebben? Gelukkig zijn er nu ook al tal van regels die het Zeeuwse land vrijwaren tegen ongewenste ingrepen. Een beroep op het provinciale streekplan, het Struc tuurschema Groene Ruimte, en, de laatste maar niet de minste, de Vogel- en Habitat- richtlijn dwarsboomt bedrijven en gemeenten regelmatig in hun expansie drift. De status van Nationaal Landschap zal in veel gebieden de bescherming die er toch al was, verder verstevigen. Of de aanwijzing ook gevolgen heeft voor gebie den die op dit moment nog te weinig bescherming krijgen, hangt van de concre te invulling van de aanwijzing af. Voor de milieuverenigingen is een belangrijke rol weggelegd. Aan hun de schone taak om via lobby, acties en de inspraakprocedures af te dwingen dat een zo groot mogelijk deel van Zeeland de beschermde status van Nationaal Landschap krijgt Jan-Eelco Dijk is milieujurist bij bet Bureau voor Rechtshulp Zuid-Holland Zuid in Dordrecht. Hij verleent in samenwerking met de ZMF juridische hijstand aan mensen die met milieuproblemen kampen. 7 WANTIJ oktober '01

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2001 | | pagina 7