Berichten Weinig successen Verder blijkt de Internationale Commissie voor de Bescher ming van de Schelde (ICBS) een bijzonder stroperig forum. In diverse overleggen worden vele zaken aan de orde gesteld, maar omdat de verschillende verdragspartijen allemaal een ander beeld hebben van de taken en functies van de ICBS, worden er weinig successen geboekt. Walen en Fransen vin den het vooral een forum van ontmoeting en uitwisseling van informatie. Vlamingen en Nederlanders willen liever con crete afspraken. Het ontbreekt de ICBS aan daadkracht. Het heeft de natuur- en milieuorga nisaties verbaasd dat bij de start van het plan van aanpak de lange termijndoelstellingen voor de Schelde ontbraken. Nu blijkt dat in de voorbije jaren ook nog geen letter op papier is gezet voor de middenlange termijn. Mogelijk dat de ver plichtingen uit de "kaderricht lijn water" de ICBS meer status kunnen geven. Eind 1998 stel den we dat de acties van de ICBS beneden alle peil waren. Die conclusie zullen we aan de hand van de tussentijdse evalu atie niet herzien, (tvm) Ruimtevraag van Kamers van Koophandel niet geba seerd op duurzaamheid Duurzaamheid en zuinig ruim tegebruik zijn centrale beleids uitgangspunten bij Rijk en Provincie. Die uitgangspunten zijn echter nog geen gemeen goed in de Zeeuwse bedrijvig heid en economie. Dat liet de Kamer van Koop handel voor Zeeland onlangs zien in haar rapport "Ruimte behoefte bedrijventerreinen Bevelanden". Daarin houdt ze een warm pleidooi om op de Bevelanden de bestaande bedrijventerreinen binnen vijf jaar met zeventig hectare uit te breiden. Met een vragenlijst is de ruimtebehoefte bij bedrijven op de Bevelanden gepeild. Vrijkomende hectares door bedrijfsverplaatsingen zijn geïn ventariseerd. Het aanbod van ruimte in het streekplan is bezien. En de definitie van loca le bedrijvigheid is opgerekt. Zuinig gebruik Maar bij het bepalen van die ruimtebehoefte zijn de kansen voor inbreiding en zuinig ruim tegebruik niet onderzocht. Niets over de ruimte die her schikking op bedrijventerreinen kan opleveren, niets over lang durige ruimteopties die niet worden verzilverd. Herstructurering van de bestaande bedrijventerreinen om ruimtewinst te boeken blijft buiten nadere beschouwing. Het pleit niet voor de Zeeuwse Kamer van Koophandel dat duurzame oplossingen voor de ruimtevraag worden overscha duwd door een platvloerse ruimteclaim met daarbij een verzoek om aanpassing van het streekplan, (tvm) Dossier verdieping Westerschelde In de vorige Wantij werd de beperkte manoeuvreerruimte beschreven van de Nederlandse regering in het dossier over de verdieping van de Wester schelde. De regering moest in haar afweging onder meer de volgende factoren meenemen: behoud van de vriendschap met Vlaanderen, respectering van de mening van de provincie Zeeland en inachtneming van de beperkingen die de strikte Europese milieuwetgeving oplegt. Half oktober presen teerde de regering haar stand punt. Kern van het standpunt is dat de beslissing over al dan niet verder verdiepen wordt uitgesteld. In de tussentijd moet meer duidelijkheid ont staan over de maatschappelijke kosten en baten en de gevolgen voor de veiligheid en de natuur. Hoeveel tijd er met dit aanvul lend onderzoek gemoeid zal zijn vermeldt het document niet, maar in de media gaf staatssecretaris De Vries aan dat ze uitgaat van twee jaar. Ook de onafhankelijke consultant van de regering Leemhuis-Stout, adviseert dat over twee jaar de knoop wordt doorgehakt. Verwarring Daarmee is verwarring ont staan, die ieder in zijn voordeel kan uitleggen. Enerzijds is er het officiële standpunt waarin de provincie (inclusief de natuurbeschermingsorganisa ties) zich prima kan vinden, anderzijds wordt er officieus een termijn van twee jaar opge plakt, waarmee Vlaanderen ongetwijfeld graag instemt. De grote vraag is nu of alle beslui ten nog wel open zijn. De ter mijn van twee jaar doet ver moeden dat de regering wat ecologische risico's betreft niet al te kritisch wil wezen. Een gefundeerde inschatting van die effecten kan immers pas gemaakt worden wanneer de gevolgen van de vorige verdie ping bekend zijn. Het onder zoek hiernaar loopt tot 2006. Ook de analyse van de kosten en baten staat onder druk. WCT Een illustratie daarvan vormt de storm van protest die in Vlaanderen opstak na uitlatin gen van minister Pronk tijdens een spreekbeurt in Middelburg. Pronk had betoogd dat het besluit over verdere verdieping niet los kon worden gezien van het besluit over de aanleg van de WCT. Het lijkt een stand punt waar niets mee mis is. Geen politicus zou later durven toegeven dat de invloed van het ene plan op het andere niet in beschouwing was genomen. De mogelijke conclusie dat verdere verdieping niet noodzakelijk is, lijkt voor Vlaanderen echter nu reeds onaanvaardbaar. Tweede Kamer De eerstvolgende stap is nu dat de Tweede Kamer zich moet uitspreken over het regerings standpunt. Wij zullen vooraf benadrukken dat de termijn van twee jaar onrealistisch is. Daarnaast zullen we er op hameren dat duidelijk moet zijn welke factoren welk gewicht krijgen in de besluit vorming. Tenslotte zullen we ook de door Vlaanderen bena drukte redelijkheid van de ver langde verdieping van de juiste cijfers voorzien. De verdieping met "slechts" 1.4 meter lijkt namelijk wel beperkt, maar men leest zelden dat hiervoor 15 miljoen kuub specie zal moeten worden weggebaggerd. Dat is gelijk aan het huidige jaarlijkse baggervolume dat nodig is om de vaargeul op diepte te houden. Zo bezien blijkt het Vlaamse verzoek min der redelijk dan de feitelijke verdieping suggereert, (vk) Veerse Meer In het kader van het gebiedsge richte project "Rondom het Veerse Meer" is onlangs de bouwstenennotitie uitgebracht. In deze notitie wordt een over zicht gemaakt van de voortgang in het project tot op dit moment. Na het opstellen van de visie op het gebied door de landbouwsector, de gezamenlij ke visie van natuur en recreatie en die van infrastructuur en mobiliteit, is nu gekeken waar de overeenkomsten en tegen strijdigheden van deze visies zitten. Waterpeil De notitie concludeert dat over veel overeenstemming bestaat. We zijn dan ook blij dat er blijk baar draagvlak is voor de veran deringen die nodig zijn om het gebied een echte kwaliteitsim puls te geven. Kort samengevat worden de volgende drie "gevoeligheden" geconstateerd. Ten eerste is dat het toekomsti ge waterpeil. De landbouwvisie gaat uit van het handhaven van het huidige hoge zomer- en lage winterpeil. De visie van natuur en recreatie zet in op een peil dat jaarrond rondom NAP fluctueert. Dan zijn er meer kansen voor de natuur dan bij het onnatuurlijk peilbe heer dat er nu is. Schenges zout Het tweede punt gaat over de Schenges. Moeten ze zout of zoet worden? Onze gezamenlij ke visie kiest voor een zoute kreek. Daarmee worden de mogelijkheden van het gebied optimaal gebruikt, namelijk het realiseren van de typisch Zeeuwse natuur - een van de uitgangspunten van het Zeeuwse natuurbeleid. Een gevolg van zo'n zoute Schenge is wel dat de inmiddels gevorm de zoetwaternatuur van karak ter zal veranderen. En uit het eerder uitgevoerde hydrolo gisch onderzoek is gebleken dat de verzilting van de omgeving als gevolg van een zilte Schenge geen probleem oplevert voor de landbouw. Ook worden er geen problemen verwacht met verzilting als gevolg van de waterpeilaanpassing. Hoe dat bijvoorbeeld zit met schade door vernatting moet nog blij ken. Bos Tot slot is de hoeveelheid bos nog een twistpunt. De bouwste nennotitie biedt ook al enkele oplossingsrichtingen. Voor de hoeveelheid bos wordt een landschapsstudie verricht waar in de discussie tussen openheid en bos behandeld wordt. We zijn dus zeker nog niet uit gepraat, maar we kunnen met enthousiasme doorgaan en heb ben inmiddels een schriftelijke reactie naar de stuurgroep van het gebiedsgerichte project gestuurd waarin deze punten zijn meegenomen. (GvZ) Redactie, medewerkers en bestuur van de Zeeuwse Milieufederatie wensen alle leden en Wantijlezers plezierige feestdagen en een gezond 2002. 10 WANTIJ december '01

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2001 | | pagina 10