Waterschap legt natuurvriendelijke oevers aan. Foto: Jaap Wolterbeek. lasten voor een bepaalde taak opgebracht worden door de categorie die de kosten veroorzaakt. Om dit goed uit te voeren moeten ingewikkelde kostenverdelingen gemaakt worden. Daarin zitten subjectieve en onlogische elementen. Een voorbeeld: een sloot moet voldoende breed en diep zijn om er goed water doorheen te laten lopen, zodat bij sterke regenval het water goed afgevoerd en weggepompt kan wor den. Daar hebben niet alleen landbou wers, maar alle huizenbezitters en inwo ners belang bij. Eens in de paar jaar wordt een sloot gedolven om deze op diepte te houden. Iedereen betaalt daar aan mee, het is in ieders belang. Maar als de bodem ernstig verontreinigd is met landbouwbe- strijdingsmiddelen, mag de delfspecie niet op de kant gezet worden, maar moet deze tegen hoge kosten afgevoerd worden. Dan worden de ingezetenen en huizenbezitters daarvoor fors aangeslagen. Dat kan ik aan niemand uitleggen. Ik heb er steeds voor gepleit de kosten eerlijker toe te rekenen, maar heb helaas maar weinig bereikt. Wat is (nog) niet bereikt AvH: Er moet meer integraal en meer bestuurlijk gedacht worden. Nu gaan dis cussies in de commissies en in de algeme ne vergadering vaak over bijzaken en details, terwijl de hoofdlijnen en de lange re termijn onvoldoende aandacht krijgen. Het vormgeven en uitwerken van het nieuwe waterbeheer conform de rijksnota Waterbeheer 21e Eeuw is volgens mij de grote uitdaging voor de komende bestuursperiode. GH: Naast een wonderlijk financierings stelsel hebben de waterschappen ook een "bestuurlijk tekort". Door het personen- stelsel zijn er niet echt fracties in de alge mene vergadering met woordvoerders en specialisten, zoals we dat kennen uit de normale democratie. Dat maakt besturen heel moeizaam. Met wie moet je zaken doen als je een initiatief wilt nemen? Bijsturen van het dagelijks bestuur is dus heel moeilijk en dat wordt nog gecompli ceerd door de rare financieringsstructuur. Je ziet elkaar bovendien maar een paar keer per jaar. Wijziging van de bestuurs structuur is een absolute voorwaarde om meer "de wil van het volk" te kunnen vormgeven en een betere democratie te vormen. Waar loopt u tegenaan? AvH: Natuur en milieu zitten in de alge mene vergadering in een minderheidspo sitie. Als het er op aan komt hebben we maar 4 of 5 stemmen op ca. 40 zetels. Gelukkig is er ambtelijk wel goede aan dacht voor alle belangen. Het dagelijks bestuur krijgt dus goed doordachte voor stellen, die in de algemene vergadering meestal alleen op onderdelen geamen deerd (hoeven) worden. De onevenwichti ge samenstelling heeft in de besluitvor ming dus gelukkig niet zoveel effect. Toch moeten er meer kandidaten komen met een integrale en bestuurlijke kijk en aan dacht voor natuur en milieu. GH: Hier heb ik al genoeg over gezegd: bestuursstructuur en conservatisme maken de door velen gewenste milieuver beteringen zeer moeizaam. EK: Tegen gebrek aan vooroverleg en onderlinge afstemming. In vergelijking met bijvoorbeeld de agrarische vertegen woordiging is de natuur- en milieuverte genwoordiging een groep los zand, zon der duidelijke lijn: erg reactief en weinig tactisch en strategisch voorbereid. In de organisatie van de 'groenen' moet beter overleg komen, ook strategisch om doelen te bereiken. Duidelijke afspraken maken wie wat doet en zegt, zodat je elkaar ver sterkt. Bent u herkiesbaar? AvH: Nee. Ik heb het nu twee perioden gedaan en heb ook een drukke baan, waarvoor ik ook 's avonds regelmatig op pad moet. Op zich vind ik het wel jammer om te stoppen. Water en het waterschap boeien mij zeer. We zitten in een spannen de tijd met veel verschillende vragen wat water betreft. Maar soms moet je kiezen. Ik geef het stokje graag aan een ander. GH: Ik stel me niet herkiesbaar; ik zit al zolang in het waterschap. Ik heb er veel tijd en energie ingestopt, vaak met beperkt resultaat. Ik heb ook in de gemeenteraad van Goes gezeten, vanaf 1974. Het is na 28 jaar openbaar bestuur mooi geweest; ik ga mijn vrije tijd weer eens anders invullen. FK: Ja: na een periode ervaring opdoen wil ik nu gaan oogsten Willem de Weert is eindredacteur van Wantij. 17 WANTIJ december'01

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2001 | | pagina 21