mm
1'jeu van Mierlo is coördinator van de Zeeuwse
Milieufederatie.
heeft opgesteld, viel er in de PZC enkel te
lezen dat de ZMF de natuurcompensatie
voldoende vindt. Ze zou zelfs 'blij' zijn
met het opofferen van de Kaloot. Een
onbeschaamde berichtgeving! De milieufe
deratie stelt zich op het standpunt dat de
natuur per saldo behouden moeten blij
ven. Zo niet dan is er een conflict met de
compensatiebeginselen van de Vogel- en
Habitatrichtlijn en met het Structuursche
ma Groene Ruimte. De Vogel- en Habitat
richtlijn beschermt met name het ondiepe
water en de slikken. Het compensatiepro
gramma dat nu is gepresenteerd, maakt
dat verlies niet goed, noch in kwaliteit,
noch in omvang. Er ontbreken in de MER
zelfs belangrijke gegevens over de waarde
van de natuur in het gebied.
De Zeeuwse Milieufederatie zegt
nu dus NEE tegen een container-
terminal langs de Westerschelde.
Of de plannen voor de terminal
definitief tussen wal en schip
belanden, zal wat de ZMF betreft
afhangen van de reactie van de
provincie op de bedenkingen
maximale ruimtebesparing. Dat kan een
milieuvriendelijker alternatief opleveren.
En wat te denken van samenwerking en
verdeling van containerverladingen tussen
de havens in Noordwest-Europa? Dat blijft
een onbesproken alternatief.
Losse studies
De huidige MER daarentegen is een optel
som van losse studies over afzonderlijke
maatschappelijke effecten. Dat betekent
dat ieder voor zich een eigen saldoreke
ning moet maken van alle losse bouwste
nen. Dat is niet te doen. Men kan zelf het
voordeel van extra werkgelegenheid
onmogelijk wegen ten opzichte van de
toenemende geluidshinder en forse toena
me van de C02-uitstoot. Ook is het voor
de Zeeuwse Milieufederatie onmogelijk
gewicht toe te kennen aan het verlies van
de 90 hectare intergetijde gebied. De
extra informatie uit een MKBA is als aan
vulling op de MER hard nodig om tot een
afweging en tot een verantwoorde politie
ke besluitvorming te komen. Het draag
vlak voor die laatste stap blijkt groot.
Kade
De ZMF heeft nog meer zaken uit de MER
van commentaar voorzien. Zo is er het
voornemen om aan de buitenkant van het
Sloegebied een kade aan te leggen met
een lengte van ruim 2600 meter. Ook een
kadelengte van 1800 meter zou passen bij
het streven om een haven voor de groot
ste zeeschepen te bouwen. Waarom wordt
er nu een maximale claim op de ruimte
gelegd, als we weten dat echt niet alleen
de allergrootste schepen afmeren? Een
gefaseerde aanleg van de kade dwingt tot
Spoor en water
Verder wordt bij de WCT de keuze om
goederen over de weg, het spoor of het
water af te wikkelen, aan de markt overge
laten. De ZMF heeft aangedrongen op een
maximale inzet op spoor en water als
milieuvriendelijke vervoerswijzen. Dat
vraagt niet alleen om een hoge ambitie
waarbij nog hooguit 15 tot 20% van de
goederen over de weg wordt vervoerd,
maar ook om een sturing door de over
heid.
Verder moet er meer duidelijkheid komen
over de effecten van de opeenstapeling
van verschillende geluidssoorten, zoals
lawaai van industrie, weg- en spoorver
keer. Ook moeten er in de bebouwde
omgeving afdoende maatregelen worden
genomen tegen de verhoogde geluidsbe
lasting.
Ten slotte heeft de ZMF zich kritisch uitge
laten over de enorme verhoging van de
C02-belasting en de vermindering van de
externe veiligheid. De zogenaamde risico
contour schuift tot 180 meter verder land
inwaarts. Ook het ministerie van VROM
heeft aangegeven dat een ruimere contour
niet acceptabel is.
Onbeschaamd
Hoewel de ZMF een zeer brede reactie
5 WANTIJ december '01