Natuurcompensatie mag geen loze belofte zijn sp Hard oordeel Europese Commissie -- -■ Handhaving Jan-Eelco Dijk 'Natuurcompensatie': het woord is veel politici in de mond bestorven. Grotenatuurverslindende projecten worden maar al te vaak gerechtvaardigd met het argu ment dat alle schade aan plant en dier volledig wordt vereffend. Rechters accepteren dergelijke projecten vaak fy omdat de overheid compensatie toezegt. Vervolgens wordt met grote voortvarendheid het project zelf ter hand geno meni, maar laat de compensatie eindeloos op zich wach ten. Schrijnend voorbeeld is de verdie ping van de Westerschelde. In 1995 spraken Nederland en Vlaanderen in het zogenaamde Verruimingsverdrag af dat de vaargeul in de Westerschelde werd verdiept. De vergunning werd via een noodwet verleend: zo kon op de kortst mogelijke termijn begonnen wor den met de verdieping. Vanzelfsprekend zou er ruimhartig worden gecompen seerd. Zes jaar later heeft de verdieping al lang zijn beslag gekregen, maar is er van de compensatie bitter weinig terechtgeko men. Ongenadig hard De kritiek komt vanuit onverdachte hoek: van de Europese Commissie, die namens de EU toeziet of de verplichtingen die Nederland heeft op basis van de Vogel- en Habitatrichtlijn, worden nagekomen. De Commissie heeft een ongenadig hard oor deel over de Nederlandse handelwijze. Niet alleen is de compensatie onvoldoen de, ze heeft ook deels geen betrekking op de natuur die door de verdieping wordt aangetast. Omdat het maatschappelijk draagvlak voor ontpoldering in Zeeland beperkt is, koos de Nederlandse overheid ten dele voor nieuwe natuur binnen de dijken. Daarmee nam de Europese Commissie geen genoegen. De natuur wordt buitendijks schade toegebracht, en dan moet ook de compensatie daar plaats vinden. Zuidgors in de Westerschelde. Foto:Jaap Wolterbeek. Voor de Nederlandse regering is er alle reden om aan de wensen van de Europese Commissie te voldoen. Als de regering weigerachtig blijft, kan de Commissie deugdelijke compensatie van de verloren natuur in de Westerschelde via een proce dure bij het Hof van Justitie -de Europese rechter- afdwingen. Serieus Maar de ingebrekestelling heeft niet alleen betekenis voor de Westerschelde. De Europese Commissie laat in het algemeen zien dat de EU natuurcompensatie buiten gewoon serieus neemt. Als een project schade toebrengt aan natuurwaarden die worden beschermd door de Vogel- en Habitatrichtlijn, moet er ook daadwerke lijk gecompenseerd worden. AJs dat niet mogelijk is, dan kan het project geen doorgang vinden. Het standpunt van de Europese Commissie impliceert dat er vóór het begin van het project duidelijk heid moet zijn over de mogelijkheid tot uitvoering van compensatie. Dit om te voorkomen dat de maatregelen achteraf niet uitvoerbaar blijken. Daarbij is het niet voldoende als maatregelen worden geno men op basis van vrijwilligheid van de eigenaren van de grond waarop gecom penseerd wordt. De overheid moet zo nodig overgaan tot onteigening. Zo bezien reikt het effect van de ingebre kestelling door de Europese Commissie verder dan de verdieping van de Westerschelde. Het is zeker niet de laatste keer dat er schadelijke projecten zijn gepland in Habitatrichtlijngebieden. In de toekomst zal de Raad van State regelmatig een oordeel moeten vellen over die pro jecten. De enkele toezegging dat gecom penseerd zal worden blijkt in de praktijk geen garantie. De EU neemt geen genoegen meer met compensatieplannen waarvan de uitvoering niet gewaarborgd is. Van de rechter mag dan ook verwacht worden dat hij de natuurcompensatie in besluiten aan een extra kritische toets zal onderwerpen Jan-Eelco Dijk is milieujurist bij bel Bureau voor Rechtshulp Zuid-Holland Zuid in Dordrecht. Hij verleent in samenwerking met de ZX1F juridische bijstand aan mensen met milieuproblemen. 6 WANTIJ december '01

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2001 | | pagina 6