Berichten
Weinig successen
Verder blijkt de Internationale
Commissie voor de Bescher
ming van de Schelde (ICBS)
een bijzonder stroperig forum.
In diverse overleggen worden
vele zaken aan de orde gesteld,
maar omdat de verschillende
verdragspartijen allemaal een
ander beeld hebben van de
taken en functies van de ICBS,
worden er weinig successen
geboekt. Walen en Fransen vin
den het vooral een forum van
ontmoeting en uitwisseling van
informatie. Vlamingen en
Nederlanders willen liever con
crete afspraken. Het ontbreekt
de ICBS aan daadkracht. Het
heeft de natuur- en milieuorga
nisaties verbaasd dat bij de start
van het plan van aanpak de
lange termijndoelstellingen
voor de Schelde ontbraken. Nu
blijkt dat in de voorbije jaren
ook nog geen letter op papier
is gezet voor de middenlange
termijn. Mogelijk dat de ver
plichtingen uit de "kaderricht
lijn water" de ICBS meer status
kunnen geven. Eind 1998 stel
den we dat de acties van de
ICBS beneden alle peil waren.
Die conclusie zullen we aan de
hand van de tussentijdse evalu
atie niet herzien, (tvm)
Ruimtevraag van Kamers
van Koophandel niet geba
seerd op duurzaamheid
Duurzaamheid en zuinig ruim
tegebruik zijn centrale beleids
uitgangspunten bij Rijk en
Provincie. Die uitgangspunten
zijn echter nog geen gemeen
goed in de Zeeuwse bedrijvig
heid en economie.
Dat liet de Kamer van Koop
handel voor Zeeland onlangs
zien in haar rapport "Ruimte
behoefte bedrijventerreinen
Bevelanden". Daarin houdt ze
een warm pleidooi om op de
Bevelanden de bestaande
bedrijventerreinen binnen vijf
jaar met zeventig hectare uit te
breiden. Met een vragenlijst is
de ruimtebehoefte bij bedrijven
op de Bevelanden gepeild.
Vrijkomende hectares door
bedrijfsverplaatsingen zijn geïn
ventariseerd. Het aanbod van
ruimte in het streekplan is
bezien. En de definitie van loca
le bedrijvigheid is opgerekt.
Zuinig gebruik
Maar bij het bepalen van die
ruimtebehoefte zijn de kansen
voor inbreiding en zuinig ruim
tegebruik niet onderzocht.
Niets over de ruimte die her
schikking op bedrijventerreinen
kan opleveren, niets over lang
durige ruimteopties die niet
worden verzilverd.
Herstructurering van de
bestaande bedrijventerreinen
om ruimtewinst te boeken blijft
buiten nadere beschouwing.
Het pleit niet voor de Zeeuwse
Kamer van Koophandel dat
duurzame oplossingen voor de
ruimtevraag worden overscha
duwd door een platvloerse
ruimteclaim met daarbij een
verzoek om aanpassing van het
streekplan, (tvm)
Dossier verdieping
Westerschelde
In de vorige Wantij werd de
beperkte manoeuvreerruimte
beschreven van de Nederlandse
regering in het dossier over de
verdieping van de Wester
schelde. De regering moest in
haar afweging onder meer de
volgende factoren meenemen:
behoud van de vriendschap
met Vlaanderen, respectering
van de mening van de provincie
Zeeland en inachtneming van
de beperkingen die de strikte
Europese milieuwetgeving
oplegt. Half oktober presen
teerde de regering haar stand
punt. Kern van het standpunt is
dat de beslissing over al dan
niet verder verdiepen wordt
uitgesteld. In de tussentijd
moet meer duidelijkheid ont
staan over de maatschappelijke
kosten en baten en de gevolgen
voor de veiligheid en de natuur.
Hoeveel tijd er met dit aanvul
lend onderzoek gemoeid zal
zijn vermeldt het document
niet, maar in de media gaf
staatssecretaris De Vries aan dat
ze uitgaat van twee jaar. Ook de
onafhankelijke consultant van
de regering Leemhuis-Stout,
adviseert dat over twee jaar de
knoop wordt doorgehakt.
Verwarring
Daarmee is verwarring ont
staan, die ieder in zijn voordeel
kan uitleggen. Enerzijds is er
het officiële standpunt waarin
de provincie (inclusief de
natuurbeschermingsorganisa
ties) zich prima kan vinden,
anderzijds wordt er officieus
een termijn van twee jaar opge
plakt, waarmee Vlaanderen
ongetwijfeld graag instemt. De
grote vraag is nu of alle beslui
ten nog wel open zijn. De ter
mijn van twee jaar doet ver
moeden dat de regering wat
ecologische risico's betreft niet
al te kritisch wil wezen. Een
gefundeerde inschatting van die
effecten kan immers pas
gemaakt worden wanneer de
gevolgen van de vorige verdie
ping bekend zijn. Het onder
zoek hiernaar loopt tot 2006.
Ook de analyse van de kosten
en baten staat onder druk.
WCT
Een illustratie daarvan vormt de
storm van protest die in
Vlaanderen opstak na uitlatin
gen van minister Pronk tijdens
een spreekbeurt in Middelburg.
Pronk had betoogd dat het
besluit over verdere verdieping
niet los kon worden gezien van
het besluit over de aanleg van
de WCT. Het lijkt een stand
punt waar niets mee mis is.
Geen politicus zou later durven
toegeven dat de invloed van het
ene plan op het andere niet in
beschouwing was genomen. De
mogelijke conclusie dat verdere
verdieping niet noodzakelijk is,
lijkt voor Vlaanderen echter nu
reeds onaanvaardbaar.
Tweede Kamer
De eerstvolgende stap is nu dat
de Tweede Kamer zich moet
uitspreken over het regerings
standpunt. Wij zullen vooraf
benadrukken dat de termijn
van twee jaar onrealistisch is.
Daarnaast zullen we er op
hameren dat duidelijk moet
zijn welke factoren welk
gewicht krijgen in de besluit
vorming. Tenslotte zullen we
ook de door Vlaanderen bena
drukte redelijkheid van de ver
langde verdieping van de juiste
cijfers voorzien. De verdieping
met "slechts" 1.4 meter lijkt
namelijk wel beperkt, maar
men leest zelden dat hiervoor
15 miljoen kuub specie zal
moeten worden weggebaggerd.
Dat is gelijk aan het huidige
jaarlijkse baggervolume dat
nodig is om de vaargeul op
diepte te houden. Zo bezien
blijkt het Vlaamse verzoek min
der redelijk dan de feitelijke
verdieping suggereert, (vk)
Veerse Meer
In het kader van het gebiedsge
richte project "Rondom het
Veerse Meer" is onlangs de
bouwstenennotitie uitgebracht.
In deze notitie wordt een over
zicht gemaakt van de voortgang
in het project tot op dit
moment. Na het opstellen van
de visie op het gebied door de
landbouwsector, de gezamenlij
ke visie van natuur en recreatie
en die van infrastructuur en
mobiliteit, is nu gekeken waar
de overeenkomsten en tegen
strijdigheden van deze visies
zitten.
Waterpeil
De notitie concludeert dat over
veel overeenstemming bestaat.
We zijn dan ook blij dat er blijk
baar draagvlak is voor de veran
deringen die nodig zijn om het
gebied een echte kwaliteitsim
puls te geven. Kort samengevat
worden de volgende drie
"gevoeligheden" geconstateerd.
Ten eerste is dat het toekomsti
ge waterpeil. De landbouwvisie
gaat uit van het handhaven van
het huidige hoge zomer- en
lage winterpeil. De visie van
natuur en recreatie zet in op
een peil dat jaarrond rondom
NAP fluctueert. Dan zijn er
meer kansen voor de natuur
dan bij het onnatuurlijk peilbe
heer dat er nu is.
Schenges zout
Het tweede punt gaat over de
Schenges. Moeten ze zout of
zoet worden? Onze gezamenlij
ke visie kiest voor een zoute
kreek. Daarmee worden de
mogelijkheden van het gebied
optimaal gebruikt, namelijk het
realiseren van de typisch
Zeeuwse natuur - een van de
uitgangspunten van het
Zeeuwse natuurbeleid. Een
gevolg van zo'n zoute Schenge
is wel dat de inmiddels gevorm
de zoetwaternatuur van karak
ter zal veranderen. En uit het
eerder uitgevoerde hydrolo
gisch onderzoek is gebleken dat
de verzilting van de omgeving
als gevolg van een zilte Schenge
geen probleem oplevert voor
de landbouw. Ook worden er
geen problemen verwacht met
verzilting als gevolg van de
waterpeilaanpassing. Hoe dat
bijvoorbeeld zit met schade
door vernatting moet nog blij
ken.
Bos
Tot slot is de hoeveelheid bos
nog een twistpunt. De bouwste
nennotitie biedt ook al enkele
oplossingsrichtingen. Voor de
hoeveelheid bos wordt een
landschapsstudie verricht waar
in de discussie tussen openheid
en bos behandeld wordt.
We zijn dus zeker nog niet uit
gepraat, maar we kunnen met
enthousiasme doorgaan en heb
ben inmiddels een schriftelijke
reactie naar de stuurgroep van
het gebiedsgerichte project
gestuurd waarin deze punten
zijn meegenomen. (GvZ)
Redactie, medewerkers
en bestuur van de
Zeeuwse Milieufederatie
wensen alle leden en
Wantijlezers
plezierige feestdagen
en een gezond 2002.
10 WANTIJ december '01