Atofina moet stoppen met giftig TBT I Ilse Pama Atofina is mede verantwoordelijk voor de vervuiling van de Vlissingse havens. Deze zijn, zoals alle andere havens in de wereld, vervuild met tributyltin (TBT). Op 5 okober jl. is een wereldwijd verdrag afgesloten dat het gebruik van TBT in scheepsverven verbiedt. hHet verbod is aangenomen op de vergadering van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) van de Verenigde Naties. Vanaf 1 januari 2003 mogen geen scheepsverven meer worden gebruikt die TBT bevatten. Vanaf 2008 moeten deze verven van sche pen zijn verwijderd of met een speciale coating zijn afgedekt. Atofina is producent van TBT en maakt de halffabrikaten om de stof geschikt te maken voor de verfindu strie. Maar Atofina weigert de productie van de giftige stof te staken zolang het ver bod niet van kracht is. Grote rederijen zijn echter al gestopt met het gebruik van TBT en de Europese koepel van verfifabrikan- ten (CEPE) erkent dat alternatieven wereldwijd beschikbaar zijn. Giftig TBT is een bestrijdingsmiddel in scheeps verf om de aangroei van algen en zeepok ken aan de scheepsromp te voorkomen. Het gif lekt uit de verf en komt zo in het milieu terecht. TBT is zeer giftig voor mens en dier en stapelt op in het vetweef- sel. Bovendien breekt de stof erg lang zaam af waardoor die heel lang in het milieu blijft bestaan. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat zeer kleine hoe veelheden TBT al leiden tot schadelijke effecten op het zeeleven. Zo ontwikkelen vrouwelijke schelpdieren mannelijke geslachtsdelen en worden onvruchtbaar. Maar ook bij walvissen, die ver van havens en scheepvaartroutes leven, wordt TBT in het vetweefsel teruggevonden. Actievoerders van Greenpeace strijden al jaren tegen het produceren en het gebruik van TBT. Onlangs confronteerde Greenpeace Atofina met haar eigen vervui ling. Actievoerders van Greenpeace stor Bij een schip met een harde coating kan de aangroei gemakkelijk handmatig worden afgespoten. Foto: Jaap Wolterbeek. ten 8 kuub bagger uit de havens van Zeebrugge en Antwerpen, dat vervuild is met TBT, voor de ingang van Atofina in een speciaal daarvoor gemaakt depot. Alternatieven Er is de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar alternatieven die schepen goed beschermen tegen aangroei, maar niet zo giftig zijn als TBT. Een in de scheepvaart veel gebruikt alternatief voor TBT houdende verven zijn koperhouden- de verven, die naast koper verschillende zogenaamde biociden bevatten. Deze zijn weliswaar minder schadelijk dan TBT, maar kunnen wel degelijk ook schade aan richten aan het (water)milieu. Er zijn ook geheel gifvrije en dus milieuvriendelijkere alternatieven, bijvoorbeeld verf op silico- nenbasis. Deze zogenaamde non-stick verf is zo glad dat er weinig organismen op kunnen aangroeien en dat eventuele aan groei tijdens het varen gemakkelijk weer loslaat. Daarnaast is er ook Sealcoat: de stekelige coating of haartjes zorgen ervoor dat organismen als pokken zich niet hech ten. En dan is er ook nog de harde coating. Deze verf is vooral geschikt voor kleinere (recreatie)schepen omdat ze gemakkelijk schoon te houden zijn door mechanisch te reinigen, handmatig of bij voorbeeld met een bootwasserette. Atofina zal vanaf januari 2003 definitief moeten stoppen met de productie en het verwerking van TBT. De schade van TBT is bekend en alternatieven zijn voorhanden. De ZMF zal er bij Atofina op blijven aandringen om zo snel mogelijk, nog voor 2003, de productie van het giftige TBT te staken Ilse Pama is stafmedewerkster Milieu en economie en Integraal waterbeheer bij de ZMF. 14 WANTIJ december'01

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2001 | | pagina 18