De Postcode Loterij helpt PÖSTCOBE betekent dat zij aanspreekpunt zal zijn voor de andere bestuur ders. Bovendien maken de groene bestuurders zich dit maal wederom sterk voor een plek in het Dagelijks Bestuur. Programma De groene kandidaten hebben zich gepresenteerd met het onderstaande 10 punten pro gramma namens de Zeeuwse natuur- en milieuorganisaties. Dit programma zal de komende tijd uitgewerkt worden en zal als leidraad dienen voor de groenen bij hun bestuursfunc tie. 1. Hergebruik van regenwater moet meer worden gestimu leerd. 2. De waterkwaliteit in sloten, kanalen en kreken moet nog veel meer aandacht krijgen. 3. In steden en dorpen moeten waterpartijen en hun bodem opgeknapt worden. 4. Bij dijken en duinen moeten de mogelijkheden om natuur waarden te bevorderen meer benut worden. 3. Waterschappen moeten zelf helemaal geen bestrijdingsmid delen meer gebruiken en gif- vrije zones maken langs de watergangen. 6. Op polderwegen moet min der sluipverkeer komen en ruim baan voor fietser en wan delaar. 7. In tijden van veel neerslag moet het teveel tijdelijk worden opgeslagen in speciale gebie den zodat steden, dorpen en de landbouw geen overlast heb ben. 8. Het waterschap licht burgers beter voor over de besteding van hun geld. 9- Langs grote watergangen moeten meer natuurvriendelij ke oevers komen en zo moge lijk met "laarzenpaden" erlangs. 10. Het groenstructuurplan moet langzamer uitgevoerd worden om kaalslag te voorko men. Meidoorns moeten weer massaal aangeplant worden. (IP) De Fietsersbond Zeeland zoekt enthou siaste bestuursleden Wie durft? Het provinciaal bestuur van de Fietsersbond Zeeland (aange sloten bij de ZMF) zoekt zo snel mogelijk uitbreiding. De Fietsersbond is een belangenor ganisatie met ruim 500 leden in Zeeland. Bestuursleden moeten bereid zijn om actief mee te denken en ook een daadwerke lijke inbreng te hebben in het beleid rond fietsen en mobili teit. Het provinciaal bestuur telt op dit moment 2 leden: de voorzit ter en de penningmeester. De overige leden zijn inmiddels regulair afgetreden. Een uitbrei ding met 2 leden zou zeer wel kom zijn. Belangstellenden zul len ter oriëntatie in ieder geval spreken met één of beide bestuursleden. Enthousiasme en inzet worden als belangrijke eigenschappen gezien. REAGEER! (bij de voorzitter. Jaap van Velzen, 0118-614908 of bmi@brainman.nl) (CB) Dossier Schelde-estua- rium Onlangs tekenden de Vlaamse en Nederlandse ministers van Verkeer en Waterstaat twee memoranda over het Schelde- estuarium. Het eerste memo randum betreft de veiligheid op en rond de Schelde. Het bevat voornamelijk goede voorne mens om het transport van vooral ammoniak over de Westerschelde en Zeeschelde te beperken. Naar verluidt is tot vlak voor ondertekening nog gesteggeld over de precieze for muleringen. Het resultaat is een overeenkomst met zo wei nig harde afspraken, dat geen bestuurder er zijn jas aan zal scheuren. Het tweede memorandum betreft de verdere uitwerking van een ontwikkelingsschets voor het Schelde-estuarium voor de periode tot 2010. Zeg maar het vervolg op de lange - termijnvisie. Opmerkelijk is de enorme haast waarmee de schets moet worden uitge werkt. Zo wordt bij de maat schappelijke kosten-batenanaly- se alleen rekening gehouden met relevante (neven)projec- ten, als zij binnen 7 maanden redelijk concreet zijn uitge werkt. Let wel, dat betreft niet alleen economische projecten, zoals de eventuele aanleg van de WCT, maar ook projecten voor natuurcompensatie. Het lijkt een complete slag in de lucht te worden om binnen deze termijn een kostenraming te maken voor in de gauwig heid bedachte compensatie plannen. Het memorandum stelt als uit gangspunt dat over twee jaar duidelijkheid moet bestaan over de ontwikkeling tot 2010. Eerder heeft de ZMF zich al tegenstander verklaard van zo n korte studieperiode, omdat gedegen inzicht in de effecten van verdieping meer tijd vergt. De indruk bestaat dat Vlaanderen de studieperiode van twee jaar beschouwt als een niet te vermijden "kletspe- riodewaarna onherroepelijk besloten zal worden tot een verdere verdieping. Aan de Nederlandse regering de taak vast te houden aan haar belofte dat de kwaliteit van het onder zoek boven de termijn gaat. Provinciaal verkeer- en vervoersplan nog niet op koers Onlangs verscheen een provin ciaal plan met de hoofdlijnen voor het nieuwe verkeer- en vervoersbeleid. De ZMF is bezorgd dat het definitieve plan uit de koers raakt als alleen wordt ingezet op het beperken van de negatieve effecten van het autogebruik. Dat heeft zij de commissie verkeer en ver voer laten weten. Juist in het stedelijk gebied zijn er met openbaar vervoer, fiets en lopen, voldoende mogelijkhe den voor handen om het auto gebruik terug te dringen. Verder mist de ZMF centrale beleidsuitgangspunten zoals: het verbeteren van de milieu kwaliteit (verminderen van CO2, Nox en fijn stof) het realiseren van modal shift (transport per buis, over water en spoor) en van transportpre- ventie (het voorkomen van onnodig vervoer) Ook zuinig ruimtegebruik is niet als uitgangspunt in de koersnota opgenomen. De rigi de uitvoering van "duurzaam veilig" heeft de voorbije jaren tot de nodige discussie en ingrepen in het landschap geleid. Daar dient maatwerk voor in de plaats te komen. (TvM) J Mi* -7:.^7. V! - ...V.V- Meedoen aan de Postcode Loterij betekent helpen. Want de miljoenen deelnemers aan de loterij brachten in 2001 ruim 175 miljoen euro bij elkaar voor 40 goede doelen. Ook de Zeeuwse Milieufederatie deelt in die opbrengst voor een groene en duurzame leefomgeving. Meer weten? Bel 0909-0033 [EUR 0,15 pmi of surf naar www.postcodeloterij.nl NATIONALE LOTERIJ 10 WANTIJ april'02

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2002 | | pagina 10