De Postcode Loterij helpt
PÖSTCOBE
betekent dat zij aanspreekpunt
zal zijn voor de andere bestuur
ders. Bovendien maken de
groene bestuurders zich dit
maal wederom sterk voor een
plek in het Dagelijks Bestuur.
Programma
De groene kandidaten hebben
zich gepresenteerd met het
onderstaande 10 punten pro
gramma namens de Zeeuwse
natuur- en milieuorganisaties.
Dit programma zal de komende
tijd uitgewerkt worden en zal
als leidraad dienen voor de
groenen bij hun bestuursfunc
tie.
1. Hergebruik van regenwater
moet meer worden gestimu
leerd.
2. De waterkwaliteit in sloten,
kanalen en kreken moet nog
veel meer aandacht krijgen.
3. In steden en dorpen moeten
waterpartijen en hun bodem
opgeknapt worden.
4. Bij dijken en duinen moeten
de mogelijkheden om natuur
waarden te bevorderen meer
benut worden.
3. Waterschappen moeten zelf
helemaal geen bestrijdingsmid
delen meer gebruiken en gif-
vrije zones maken langs de
watergangen.
6. Op polderwegen moet min
der sluipverkeer komen en
ruim baan voor fietser en wan
delaar.
7. In tijden van veel neerslag
moet het teveel tijdelijk worden
opgeslagen in speciale gebie
den zodat steden, dorpen en de
landbouw geen overlast heb
ben.
8. Het waterschap licht burgers
beter voor over de besteding
van hun geld.
9- Langs grote watergangen
moeten meer natuurvriendelij
ke oevers komen en zo moge
lijk met "laarzenpaden" erlangs.
10. Het groenstructuurplan
moet langzamer uitgevoerd
worden om kaalslag te voorko
men. Meidoorns moeten weer
massaal aangeplant worden. (IP)
De Fietsersbond
Zeeland zoekt enthou
siaste bestuursleden
Wie durft?
Het provinciaal bestuur van de
Fietsersbond Zeeland (aange
sloten bij de ZMF) zoekt zo
snel mogelijk uitbreiding. De
Fietsersbond is een belangenor
ganisatie met ruim 500 leden in
Zeeland. Bestuursleden moeten
bereid zijn om actief mee te
denken en ook een daadwerke
lijke inbreng te hebben in het
beleid rond fietsen en mobili
teit.
Het provinciaal bestuur telt op
dit moment 2 leden: de voorzit
ter en de penningmeester. De
overige leden zijn inmiddels
regulair afgetreden. Een uitbrei
ding met 2 leden zou zeer wel
kom zijn. Belangstellenden zul
len ter oriëntatie in ieder geval
spreken met één of beide
bestuursleden. Enthousiasme
en inzet worden als belangrijke
eigenschappen gezien.
REAGEER! (bij de voorzitter.
Jaap van Velzen, 0118-614908
of bmi@brainman.nl)
(CB)
Dossier Schelde-estua-
rium
Onlangs tekenden de Vlaamse
en Nederlandse ministers van
Verkeer en Waterstaat twee
memoranda over het Schelde-
estuarium. Het eerste memo
randum betreft de veiligheid op
en rond de Schelde. Het bevat
voornamelijk goede voorne
mens om het transport van
vooral ammoniak over de
Westerschelde en Zeeschelde te
beperken. Naar verluidt is tot
vlak voor ondertekening nog
gesteggeld over de precieze for
muleringen. Het resultaat is
een overeenkomst met zo wei
nig harde afspraken, dat geen
bestuurder er zijn jas aan zal
scheuren.
Het tweede memorandum
betreft de verdere uitwerking
van een ontwikkelingsschets
voor het Schelde-estuarium
voor de periode tot 2010. Zeg
maar het vervolg op de lange -
termijnvisie. Opmerkelijk is de
enorme haast waarmee de
schets moet worden uitge
werkt. Zo wordt bij de maat
schappelijke kosten-batenanaly-
se alleen rekening gehouden
met relevante (neven)projec-
ten, als zij binnen 7 maanden
redelijk concreet zijn uitge
werkt. Let wel, dat betreft niet
alleen economische projecten,
zoals de eventuele aanleg van
de WCT, maar ook projecten
voor natuurcompensatie. Het
lijkt een complete slag in de
lucht te worden om binnen
deze termijn een kostenraming
te maken voor in de gauwig
heid bedachte compensatie
plannen.
Het memorandum stelt als uit
gangspunt dat over twee jaar
duidelijkheid moet bestaan
over de ontwikkeling tot 2010.
Eerder heeft de ZMF zich al
tegenstander verklaard van zo n
korte studieperiode, omdat
gedegen inzicht in de effecten
van verdieping meer tijd vergt.
De indruk bestaat dat
Vlaanderen de studieperiode
van twee jaar beschouwt als
een niet te vermijden "kletspe-
riodewaarna onherroepelijk
besloten zal worden tot een
verdere verdieping. Aan de
Nederlandse regering de taak
vast te houden aan haar belofte
dat de kwaliteit van het onder
zoek boven de termijn gaat.
Provinciaal verkeer- en
vervoersplan nog niet
op koers
Onlangs verscheen een provin
ciaal plan met de hoofdlijnen
voor het nieuwe verkeer- en
vervoersbeleid. De ZMF is
bezorgd dat het definitieve plan
uit de koers raakt als alleen
wordt ingezet op het beperken
van de negatieve effecten van
het autogebruik. Dat heeft zij
de commissie verkeer en ver
voer laten weten. Juist in het
stedelijk gebied zijn er met
openbaar vervoer, fiets en
lopen, voldoende mogelijkhe
den voor handen om het auto
gebruik terug te dringen.
Verder mist de ZMF centrale
beleidsuitgangspunten zoals:
het verbeteren van de milieu
kwaliteit (verminderen van
CO2, Nox en fijn stof)
het realiseren van modal shift
(transport per buis, over water
en spoor) en van transportpre-
ventie (het voorkomen van
onnodig vervoer)
Ook zuinig ruimtegebruik is
niet als uitgangspunt in de
koersnota opgenomen. De rigi
de uitvoering van "duurzaam
veilig" heeft de voorbije jaren
tot de nodige discussie en
ingrepen in het landschap
geleid. Daar dient maatwerk
voor in de plaats te komen.
(TvM)
J
Mi*
-7:.^7. V! - ...V.V-
Meedoen aan de Postcode Loterij betekent helpen.
Want de miljoenen deelnemers aan de loterij brachten in
2001 ruim 175 miljoen euro bij elkaar voor 40 goede
doelen. Ook de Zeeuwse Milieufederatie deelt in die
opbrengst voor een groene en
duurzame leefomgeving.
Meer weten? Bel 0909-0033 [EUR 0,15 pmi
of surf naar www.postcodeloterij.nl
NATIONALE
LOTERIJ
10 WANTIJ april'02