de nieuwe auit Het Nieuwe Rijden Welke brandstof? Nieuw of tweede hands? Nog iets extra's? Februari 2002 zuinige personenauto's Energiepremie Hedendaagse auto's zitten anders in elkaar dan die van twintig jaar geleden, en die ontwikkelingen zijn o.a. gericht op energiebesparing. Maar vaak wordt die besparing teniet gedaan door de keuze voor zwaardere auto's. Om optimaal van die ontwikkeling gebruik te maken is er een andere rijstijl nodig dan die welke jarenlang gebruike lijk was. Van deze rijstijl, die tegenwoordig wordt gepropageerd onder de naam 'Het Nieuwe Rijden' (HNR), is Rinie Vaane, rij- instructeur in Middelburg, een groot voor stander. 'Als je de auto startte was het altijd een kwestie van de auto flink op toeren laten komen alvorens door te schakelen naar een hogere versnelling. Dat moest ook wel, want als je te weinig gas gaf en de auto dus te weinig toeren maakte, sloeg de motor af. Bij Het Nieuwe Rijden scha kel je bij een veel lager toerental al door naar een hogere versnelling, en je schakelt Soort Stadsverkeer Snelweg brandstof Benzine 8,4 km/1 13.9 km/1 Diesel 13.2 km/1 18.0 km/1 LPG 6.6 km/I 11.0 km/1 Gemiddeld Gemiddeld Gemiddelde gebruik kosten per perlOO km 100 km 13.0 km/1 7,69 1 8.9 17.4 km/1 5.75 1 €4.7 10.4 km/1 9.61 1 4.2 Bron: Autorijden, milieu en budget. Milieu Centraal, Utrecht, december 2000. Kilometervretende automobilisten kiezen vaak voor diesel als brandstof. Dat bespaart zo'n 25 aan energie, maar de uitstoot van stikstofoxiden en roet is maar liefst 3 resp. 30 maal zo groot, vergeleken met benzine. Bij korte ritten ligt het ener gieverbruik van een auto die op gas rijdt dicht bij dat van een benzine-auto, op de lange afstand ontlopen gas en diesel elkaar niet veel, ook niet wat betreft de overige milieubelasting. Auto's die rijden op een nieuwe G3-autogasinstallatie rij den schoner dan auto's met oudere auto- gasapparatuur. Aan de pomp is de benzi netanker verreweg het duurste uit, maar de totale autokosten lopen minder uiteen doordat auto's op gas of diesel meer kos ten aan rente en afschrijving, verzekering en motorrijtuigenbelasting. Een tweedehands auto is niet zonder meer beter voor het milieu dan een nieu we of omgekeerd. Enerzijds is het milieu ermee gebaat als auto's lang meegaan, dan komt er minder sloopafval en hoeven er minder nieuwe auto's gefabriceerd te worden. Anderzijds staat de techniek niet stil: nieuwe auto's gebruiken (in dezelfde gewichtsklasse) minder energie en veroor zaken veel minder luchtverontreiniging, door brandstofinjectie (diesel), G3-instal- latie (gas) en katalysator (benzine). Hoe meer iemand rijdt, hoe meer dit telt. In ieder geval is het wel een stuk goedkoper om een tweedehands auto te rijden. Een steeds gangbaarder accessoire is de airconditioning. Prettig voor de gebruiker, om twee redenen minder prettig voor het milieu. Allereerst de extra energie die nodig is voor het gebruik (zo'n 10%) en voor het extra gewicht. Dat kan bij gemid deld gebruik in een gemiddelde auto ongeveer 90 per jaar kosten. Maar dat is nog niet alles: de airco werkt op een koel- middel dat het broeikaseffect bevordert en de ozonlaag afbreekt. In de wereld van koel- en vrieskasten is er op dit gebied al heel wat veranderd, maar bij airconditio ning in auto's is dat tot nu toe nog niet mogelijk, vanwege de brandveiligheid. Jaarlijks verdwijnt er maar liefst een kwart van het koelmiddel uit het apparaat, in de atmosfeer. En bij slecht onderhoud kan deze lekkage nog groter zijn. Daar staat Verbruik per soort brandstof wel tegenover dat bij warm weer bij auto's zonder airco meestal de ramen open gaan om niet te smelten, en ook dat kost 10 a 15% meer brandstof. Ook skiboxen, imperiaals en fietsen kos ten extra energie, door de hogere lucht- weerstand. Neem ze uit energiebesparing alleen mee als ze echt worden gebruikt. Een energieverlagende voorziening is crui se control. Deze zorgt voor een constante snelheid, comfortabeler rijden en een brandstofbesparing van 5 tot 10 Je bent ook helemaal bij de tijd met een boordcomputer. Deze laat tijdens het rij den de prestaties van de auto zien, waar onder ook het brandstofverbruik. Meten is weten, en dat helpt bij besparen. Ook op cruise-control en de boordcompu ter wordt subsidie gegeven. Autokosten per maand, nieuw en tweedehands Leeftijd auto Compacte Kleine Midden klasse middenklasse klasse Nieuw €476 €642 883 2,5 jaar €400 515 €557 5 jaar €352 €436 €508 7,5 jaar €312 €386 €470 Bron: Brochure Autorijden, milieu en budget. Milieu Centraal. Utrecht december 2000. De cijfers in deze brochure zijn omgerekend en afgerond naar hele euro's.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2002 | | pagina 12