de nieuwe auit
Het Nieuwe Rijden
Welke brandstof?
Nieuw of tweede
hands?
Nog iets extra's?
Februari 2002
zuinige personenauto's
Energiepremie
Hedendaagse auto's zitten anders in
elkaar dan die van twintig jaar geleden, en
die ontwikkelingen zijn o.a. gericht op
energiebesparing. Maar vaak wordt die
besparing teniet gedaan door de keuze
voor zwaardere auto's.
Om optimaal van die ontwikkeling
gebruik te maken is er een andere rijstijl
nodig dan die welke jarenlang gebruike
lijk was. Van deze rijstijl, die tegenwoordig
wordt gepropageerd onder de naam 'Het
Nieuwe Rijden' (HNR), is Rinie Vaane, rij-
instructeur in Middelburg, een groot voor
stander.
'Als je de auto startte was het altijd een
kwestie van de auto flink op toeren laten
komen alvorens door te schakelen naar
een hogere versnelling. Dat moest ook
wel, want als je te weinig gas gaf en de
auto dus te weinig toeren maakte, sloeg
de motor af. Bij Het Nieuwe Rijden scha
kel je bij een veel lager toerental al door
naar een hogere versnelling, en je schakelt
Soort Stadsverkeer Snelweg
brandstof
Benzine 8,4 km/1 13.9 km/1
Diesel 13.2 km/1 18.0 km/1
LPG 6.6 km/I 11.0 km/1
Gemiddeld Gemiddeld Gemiddelde
gebruik kosten per
perlOO km 100 km
13.0 km/1 7,69 1 8.9
17.4 km/1 5.75 1 €4.7
10.4 km/1 9.61 1 4.2
Bron: Autorijden, milieu en budget. Milieu Centraal, Utrecht, december 2000.
Kilometervretende automobilisten kiezen
vaak voor diesel als brandstof. Dat
bespaart zo'n 25 aan energie, maar de
uitstoot van stikstofoxiden en roet is maar
liefst 3 resp. 30 maal zo groot, vergeleken
met benzine. Bij korte ritten ligt het ener
gieverbruik van een auto die op gas rijdt
dicht bij dat van een benzine-auto, op de
lange afstand ontlopen gas en diesel
elkaar niet veel, ook niet wat betreft de
overige milieubelasting. Auto's die rijden
op een nieuwe G3-autogasinstallatie rij
den schoner dan auto's met oudere auto-
gasapparatuur. Aan de pomp is de benzi
netanker verreweg het duurste uit, maar
de totale autokosten lopen minder uiteen
doordat auto's op gas of diesel meer kos
ten aan rente en afschrijving, verzekering
en motorrijtuigenbelasting.
Een tweedehands auto is niet zonder
meer beter voor het milieu dan een nieu
we of omgekeerd. Enerzijds is het milieu
ermee gebaat als auto's lang meegaan,
dan komt er minder sloopafval en hoeven
er minder nieuwe auto's gefabriceerd te
worden. Anderzijds staat de techniek niet
stil: nieuwe auto's gebruiken (in dezelfde
gewichtsklasse) minder energie en veroor
zaken veel minder luchtverontreiniging,
door brandstofinjectie (diesel), G3-instal-
latie (gas) en katalysator (benzine). Hoe
meer iemand rijdt, hoe meer dit telt. In
ieder geval is het wel een stuk goedkoper
om een tweedehands auto te rijden.
Een steeds gangbaarder accessoire is de
airconditioning. Prettig voor de gebruiker,
om twee redenen minder prettig voor het
milieu. Allereerst de extra energie die
nodig is voor het gebruik (zo'n 10%) en
voor het extra gewicht. Dat kan bij gemid
deld gebruik in een gemiddelde auto
ongeveer 90 per jaar kosten. Maar dat is
nog niet alles: de airco werkt op een koel-
middel dat het broeikaseffect bevordert en
de ozonlaag afbreekt. In de wereld van
koel- en vrieskasten is er op dit gebied al
heel wat veranderd, maar bij airconditio
ning in auto's is dat tot nu toe nog niet
mogelijk, vanwege de brandveiligheid.
Jaarlijks verdwijnt er maar liefst een kwart
van het koelmiddel uit het apparaat, in de
atmosfeer. En bij slecht onderhoud kan
deze lekkage nog groter zijn. Daar staat
Verbruik per soort brandstof
wel tegenover dat bij warm weer bij auto's
zonder airco meestal de ramen open gaan
om niet te smelten, en ook dat kost 10 a
15% meer brandstof.
Ook skiboxen, imperiaals en fietsen kos
ten extra energie, door de hogere lucht-
weerstand. Neem ze uit energiebesparing
alleen mee als ze echt worden gebruikt.
Een energieverlagende voorziening is crui
se control. Deze zorgt voor een constante
snelheid, comfortabeler rijden en een
brandstofbesparing van 5 tot 10
Je bent ook helemaal bij de tijd met een
boordcomputer. Deze laat tijdens het rij
den de prestaties van de auto zien, waar
onder ook het brandstofverbruik. Meten is
weten, en dat helpt bij besparen.
Ook op cruise-control en de boordcompu
ter wordt subsidie gegeven.
Autokosten per maand, nieuw en tweedehands
Leeftijd auto
Compacte
Kleine
Midden
klasse
middenklasse
klasse
Nieuw
€476
€642
883
2,5 jaar
€400
515
€557
5 jaar
€352
€436
€508
7,5 jaar
€312
€386
€470
Bron: Brochure Autorijden, milieu en budget. Milieu Centraal.
Utrecht december 2000. De cijfers in deze brochure zijn omgerekend
en afgerond naar hele euro's.