Goed onderhoud zo weinig mogelijk terug. Als je in de stad rijdt in z'n 3 of meer, ben je bij een scher pe bocht meestal gewend om terug te schakelen. Probeer dat bij 'het nieuwe rij den' eens achterwege laten, want het is niet nodig'. Je zou zeggen: een automaat maakt deze hele kwestie overbodig. Rinie Vaane beaamt dat volmondig, maar weet ook hoe het komt dat maar elf procent van de Nederlandse auto's een automatische ver snellingsbak heeft: "Automaten hebben een slechte start gemaakt. Je moest eerst zelf zo'n auto kopen, en daarin kreeg je dan les. De omgekeerde wereld vergele ken bij schakelauto's en voor veel mensen een te dure grap. En die DAF's waren niet al te stoer'. Maar de automaten winnen terrein, er komen er elk jaar meer bij. Versnellen Terug naar Het Nieuwe Rijden, waarbij het gaat om meer versnellen en minder gas. Waarom bespaar je dan brandstof, en hoe veel? Rinie Vaane: 'Hoe hoger de versnelling waar je in rijdt, hoe minder brandstof er wordt gebruikt, omdat de motor dan min der toeren maakt. Het klinkt simpel, maar we zijn zo gewend aan dat gas geven en dan schakelen, dat verander je niet zo maar. Maar het is zeker de moeite, want je kunt er al gauw 10 brandstof mee besparen. En er zijn meer voordelen. Je bespaart op onderhoud, want de motor heeft het op deze manier minder hard te verduren. Nieuw Rijden is comfortabeler, want al dat gas geven en remmen is onrustig en daarmee minder comfortabel. En omdat je rustiger rijdt is het óók nog eens veiliger. Voor de duidelijkheid: Nieuwe Rijders rijden niet persé langza mer (ze houden zich natuurlijk wel aan de maximum-snelheid). Ook de niet-automo- bilisten hebben er voordeel van, want auto's produceren minder lawaai bij deze manier van rijden'. Genoeg redenen dus om campagne te voeren zodat automobilisten bekend raken met Het Nieuwe Rijden. HNR wordt ingepast in de opleiding en bijscholing van rij-instructeurs. Nieuwe cursisten krij gen het dan met de paplepel ingegoten, maar daarnaast is het zaak om bij zoveel mogelijk andere automobilisten het roer om te krijgen. Dat gebeurt o.a. op 8 juni 2002, wanneer het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) 75 jaar bestaat. Mensen kunnen dan in Goes een gratis rij test doen, waarbij ze en passant wat mee krijgen van Het Nieuwe rijden. Regels voor Het Nieuwe Rijden 1. Start zonder gas te geven. 2. Schakel zo snel mogelijk bij lage toeren tallen op naar een zo hoog mogelijke ver snelling. 3. Sommige bochten kunt u in de derde versnelling nemen en binnen de bebouwde kom kunt u vaak in de vierde of zelfs vijfde versnelling rijden. 4. Rem niet meer dan nodig en maak zo veel mogelijk gebruik van het rollend ver mogen van de auto, schakel dus zo min mogelijk terug. 5. Geef na het schakelen doortastend gas tot maximaal de halve stand van het gas pedaal (met inachtneming van de snel heidslimieten). 6. Soms kunt u bij het doorschakelen ver snellingen overslaan. 7. Rijd met een gelijkmatige snelheid (eventueel met cruise control). Een onderhoudsbeurt kost geld. Maar als o.a. de motor regelmatig goed wordt afge steld voorkomt dat onnodig hoger brand stofverbruik en eventuele reparaties. Ook bij Het Nieuwe Rijden wordt aandacht geschonken aan zaken die je zelf makke lijk in de gaten kunt houden zoals het oliepeil en de bandenspanning. Dit is nu belangrijker dan vroeger, omdat auto's door de betere techniek steeds minder vaak naar de garage hoeven. Banden Brede banden verhogen het brandstofver bruik, en dat geldt ook voor zachte ban den. En die zijn er nog al wat: ruim de helft van de Nederlandse auto's rijdt met te zachte banden. Dat kan per auto per jaar al snel een volle benzinetank extra kosten. Daarnaast gaan banden die op de juiste spanning worden gehouden langer mee: een 20% lagere spanning dan is aan bevolen levert een 25% kortere levens duur op. Daarom is het goed de banden spanning, ook van de reserveband, maan delijks te controleren. Een goed hulpmid del daarvoor zijn ventielen, die groen zijn bij de juiste bandenspanning en rood wanneer die teveel is teruggelopen. Ze zijn voor een paar euro te koop. Onderdelen In auto's die worden afgedankt zitten vaak nog heel wat bruikbare onderdelen. Een deel daarvan wordt eruit gehaald en opnieuw gebruikt. Afhankelijk van de leef tijd van die onderdelen zijn ze een kwart tot meer dan de helft goedkoper dan nieuwe. Het kan voor de garage een bezwaar zijn om zo'n onderdeel op te sporen. Dan kan de Onderdelenlijn, bereikbaar via de telefoon en internet, van dienst zijn. Zekerheid over de kwaliteit van een gebruikt onderdeel geven autode- montagebedrijven met de STIBA Garantnorm. Zij testen de onderdelen en daardoor kan er garantie worden gegeven op de reparatie. Een goed voorbeeld van recycling zijn de 'ecobanden': gebruikte banden waarvan meestal alleen het loopvlak is vervangen, en die even goed zijn als nieuwe banden. Er zijn verschillende verzekeringsmaat schappijen die een WA+casco-verzekering aanbieden, waarbij de reparaties worden uitgevoerd met gebruikte onderdelen (met STIBA-Garantnorm). Zo'n verzeke ring is goedkoper dan die waarbij wordt uitgegaan van nieuwe onderdelen, en dit verschil wordt groter naarmate de auto ouder is. Wassen Het wassen van de auto gebeurt het milieuvriendelijkst in een autowasserij met Milieukeur. Deze heeft boven zelf

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2002 | | pagina 13