Goed onderhoud
zo weinig mogelijk terug. Als je in de stad
rijdt in z'n 3 of meer, ben je bij een scher
pe bocht meestal gewend om terug te
schakelen. Probeer dat bij 'het nieuwe rij
den' eens achterwege laten, want het is
niet nodig'.
Je zou zeggen: een automaat maakt deze
hele kwestie overbodig. Rinie Vaane
beaamt dat volmondig, maar weet ook
hoe het komt dat maar elf procent van de
Nederlandse auto's een automatische ver
snellingsbak heeft: "Automaten hebben
een slechte start gemaakt. Je moest eerst
zelf zo'n auto kopen, en daarin kreeg je
dan les. De omgekeerde wereld vergele
ken bij schakelauto's en voor veel mensen
een te dure grap. En die DAF's waren niet
al te stoer'. Maar de automaten winnen
terrein, er komen er elk jaar meer bij.
Versnellen
Terug naar Het Nieuwe Rijden, waarbij het
gaat om meer versnellen en minder gas.
Waarom bespaar je dan brandstof, en hoe
veel?
Rinie Vaane: 'Hoe hoger de versnelling
waar je in rijdt, hoe minder brandstof er
wordt gebruikt, omdat de motor dan min
der toeren maakt. Het klinkt simpel, maar
we zijn zo gewend aan dat gas geven en
dan schakelen, dat verander je niet zo
maar. Maar het is zeker de moeite, want je
kunt er al gauw 10 brandstof mee
besparen. En er zijn meer voordelen. Je
bespaart op onderhoud, want de motor
heeft het op deze manier minder hard te
verduren. Nieuw Rijden is comfortabeler,
want al dat gas geven en remmen is
onrustig en daarmee minder comfortabel.
En omdat je rustiger rijdt is het óók nog
eens veiliger. Voor de duidelijkheid:
Nieuwe Rijders rijden niet persé langza
mer (ze houden zich natuurlijk wel aan de
maximum-snelheid). Ook de niet-automo-
bilisten hebben er voordeel van, want
auto's produceren minder lawaai bij deze
manier van rijden'.
Genoeg redenen dus om campagne te
voeren zodat automobilisten bekend
raken met Het Nieuwe Rijden. HNR wordt
ingepast in de opleiding en bijscholing
van rij-instructeurs. Nieuwe cursisten krij
gen het dan met de paplepel ingegoten,
maar daarnaast is het zaak om bij zoveel
mogelijk andere automobilisten het roer
om te krijgen. Dat gebeurt o.a. op 8 juni
2002, wanneer het CBR (Centraal Bureau
Rijvaardigheidsbewijzen) 75 jaar bestaat.
Mensen kunnen dan in Goes een gratis rij
test doen, waarbij ze en passant wat mee
krijgen van Het Nieuwe rijden.
Regels voor Het Nieuwe Rijden
1. Start zonder gas te geven.
2. Schakel zo snel mogelijk bij lage toeren
tallen op naar een zo hoog mogelijke ver
snelling.
3. Sommige bochten kunt u in de derde
versnelling nemen en binnen de bebouwde
kom kunt u vaak in de vierde of zelfs vijfde
versnelling rijden.
4. Rem niet meer dan nodig en maak zo
veel mogelijk gebruik van het rollend ver
mogen van de auto, schakel dus zo min
mogelijk terug.
5. Geef na het schakelen doortastend gas
tot maximaal de halve stand van het gas
pedaal (met inachtneming van de snel
heidslimieten).
6. Soms kunt u bij het doorschakelen ver
snellingen overslaan.
7. Rijd met een gelijkmatige snelheid
(eventueel met cruise control).
Een onderhoudsbeurt kost geld. Maar als
o.a. de motor regelmatig goed wordt afge
steld voorkomt dat onnodig hoger brand
stofverbruik en eventuele reparaties. Ook
bij Het Nieuwe Rijden wordt aandacht
geschonken aan zaken die je zelf makke
lijk in de gaten kunt houden zoals het
oliepeil en de bandenspanning. Dit is nu
belangrijker dan vroeger, omdat auto's
door de betere techniek steeds minder
vaak naar de garage hoeven.
Banden
Brede banden verhogen het brandstofver
bruik, en dat geldt ook voor zachte ban
den. En die zijn er nog al wat: ruim de
helft van de Nederlandse auto's rijdt met
te zachte banden. Dat kan per auto per
jaar al snel een volle benzinetank extra
kosten. Daarnaast gaan banden die op de
juiste spanning worden gehouden langer
mee: een 20% lagere spanning dan is aan
bevolen levert een 25% kortere levens
duur op. Daarom is het goed de banden
spanning, ook van de reserveband, maan
delijks te controleren. Een goed hulpmid
del daarvoor zijn ventielen, die groen zijn
bij de juiste bandenspanning en rood
wanneer die teveel is teruggelopen. Ze
zijn voor een paar euro te koop.
Onderdelen
In auto's die worden afgedankt zitten vaak
nog heel wat bruikbare onderdelen. Een
deel daarvan wordt eruit gehaald en
opnieuw gebruikt. Afhankelijk van de leef
tijd van die onderdelen zijn ze een kwart
tot meer dan de helft goedkoper dan
nieuwe. Het kan voor de garage een
bezwaar zijn om zo'n onderdeel op te
sporen. Dan kan de Onderdelenlijn,
bereikbaar via de telefoon en internet, van
dienst zijn. Zekerheid over de kwaliteit
van een gebruikt onderdeel geven autode-
montagebedrijven met de STIBA
Garantnorm. Zij testen de onderdelen en
daardoor kan er garantie worden gegeven
op de reparatie.
Een goed voorbeeld van recycling zijn de
'ecobanden': gebruikte banden waarvan
meestal alleen het loopvlak is vervangen,
en die even goed zijn als nieuwe banden.
Er zijn verschillende verzekeringsmaat
schappijen die een WA+casco-verzekering
aanbieden, waarbij de reparaties worden
uitgevoerd met gebruikte onderdelen
(met STIBA-Garantnorm). Zo'n verzeke
ring is goedkoper dan die waarbij wordt
uitgegaan van nieuwe onderdelen, en dit
verschil wordt groter naarmate de auto
ouder is.
Wassen
Het wassen van de auto gebeurt het
milieuvriendelijkst in een autowasserij
met Milieukeur. Deze heeft boven zelf