2. Water 3. Landschap 4. Wonen 7. Gezondheid 5. Bedrijven 6. Mobiliteit Met het water in het grensgebied gaat het niet goed. Sinds het getij in het grensge bied verdwenen is, treedt er 's zomers in de meren algenbloei op die recreatie onmogelijk maakt. Zwemmen bij de Speelmansplaten op Tholen en in de Binnenschelde bij Bergen op Zoom is daarom verboden. Om deze wateren weer gezond te maken is de terugkeer van eb en vloed een must. De deltawateren moe ten weer in open verbinding komen met elkaar zodat verversing mogelijk is. Een studie naar het verbinden van de Wester en Oosterschelde via de Kreekrak is de moeite waard. De waterkwaliteit heeft baat bij minder belasting door meststoffen van de landbouw die nu voor een groot deel de problemen veroorzaken. Kreken en beken Ook kreken en beken verdienen aandacht. Kreken moeten hun oorspronkelijke rela tie met het open water terugkrijgen en voorzien worden van natuurvriendelijke oevers. Beken zijn in de loop der jaren gekanaliseerd en voeren het water nu in een te hoog tempo af. Herstel van de meanders en het aanleggen van overstro mingsgebieden zijn nodig om de regenval in de toekomst de baas te blijven. De drinkwaterwinning voor Zeeland die op de Brabantse Wal plaatsvindt leidt tot verdroging. Het is beter de winning te ver plaatsen naar de kwelzones in de polders. Het landschap in het grensgebied is rijk aan cultuurhistorie. Voor een deel is dat het gevolg van de vele oorlogen die er gevoerd zijn (forten en waterlinie). Er komen landgoederen voor, karakteristie ke polderstructuren en hoge aardkundige waarden (Brabantse Wal, groeve Nieuw- Namen). Niet voor niets zijn delen van ZeeBra aangewezen tot Belvedèregebied. Maar een adequate bescherming ont breekt. Sommige gebieden dreigen zelfs een landschappelijk rampgebied te wor den. Dat is vooral het geval in de Hals van Zuid-Beveland waar een opeenhoping ontstaat van landschappelijke lelijkheid: horizonvervuiling, glastuinbouw en langs de snelweg geplakte bedrijventerreinen. Toeristen die Zeeland binnenrijden krij gen daar niet bepaald een vakantiegevoel van. Verdere aantasting van de open ruim te door bedrijventerreinen aan te leggen in de Kreekrakpoldcr bij Rilland en de Auvergnepolder tussen Bergen op Zoom en Tholen is ongewenst. Landbouw Ook een verdere intensivering van de landbouw met varkens- en pluimveehou derijen en glastuinbouw maakt het land schap lelijk. De overloop van uitgekochte tuinders uit het Westland moet geconcen treerd worden bij Moerdijk en in de Kanaalzone omdat daar restwarmte en CO2 beschikbaar zijn. Voor het landelijk gebied moeten nieuwe economische dra gers gevonden worden met middelen voor landschapsbeheer en ruimte voor biologische landbouw. Verbetering van de recreatie is prima als het maar samengaat met een kwaliteitsverbetering van natuur en landschap. In het ZeeBragebied zijn geen grote VINEX-locaties gepland, maar er dreigt wel een flinke aanwas aan de rand van de steden en dorpen. Daarom zijn inbrei- ding, herstructurering en compact bou wen noodzakelijk. Met name Bergen op Zoom loopt nadrukkelijk tegen haar natuurlijke grenzen aan. Daar is het trek ken van een Groene Grens noodzakelijk. Ook rond Yerseke is een Groene Mal wen selijk. door Zeeland en West-Brabant moeten vinden. Dat is 1500 trucks per dag over de A 58 en een veelvoud van goederentrei nen over het huidige spoor. Goederenvervoer kan met minder milieu schade gepaard gaan door betere logis tiek, meer ondergronds transport door buizen, verbetering van het Schelde- Rijnkanaal en van de spoorweg tussen Vlissingen en Antwerpen. Het Brabantse plan voor een geheel nieuwe spoorlijn langs de snelweg tussen Moerdijk en Bergen op Zoom haalt de aandacht weg van de bestaande water- en spoormoge- lijkheden. Eerst moet de Provincie de knelpunten in de huidige infrastructuur oplossen. De haven- en industriegebieden van Antwerpen en Rijnmond doen niet veel voor elkaar onder. Maar terwijl er in de regio Rijnmond 18 stations staan die de milieuvervuiling meten, staan er aan de Nederlandse kant van het Antwerpse industriegebied slechts twee: in De bedrijvigheid kenmerkt zich vooral door chemische industrie, grootschalige logistiek en dienstverlening. De milieube weging stelt grote vraagtekens bij de claim van het bedrijfsleven op meer ruimte. Met herstructurering en intensieve benutting van bestaande terreinen kunnen nog veel bedrijven een plaats vinden. Pas daarna is uitbreiding van de bedrijventerreinen Borchwerf 2 bij Roosendaal, Moerdijkse Hoek en de noordelijke Kanaalzone bespreekbaar. De Kreekrakpolder bij Rilland en de Auvergnepolder bij Bergen op Zoom mogen geen bedrijventerrein worden. Door het ZeeBragebied gaan veel goede renstromen. Deze zullen nog sterker groeien als de Westerschelde Container Terminal en de Zoomweg (A4) worden aangelegd. Er wordt gesproken over 2 miljoen containers per jaar die een weg Bedrijventerrein langs de A 58 bij Rilland. Foto: Jaap Wolterbeek. Huijbergen en Putte! En die meten lang niet alles. In Putte alleen SO2 en Huijbergen SO2, NO, ammoniak en ozon. Het cijfermateriaal van de GGD's voor sterfteoorzaken vraagt om meer metingen in het ZeeBragebied. In België zijn de Europese richtlijnen voor 'Post Seveso' (gevaarlijke) bedrijven nog niet in de wetgeving opgenomen. Risico's zijn onvoldoende in kaart gebracht. Grensoverschrijdende afstemming van rampenplannen en voorlichting aan de bevolking zijn verre van optimaal. Het ZeeBragebied is een regio vol contrasten. Meer strepen op de kaart van wegen, spoorlijnen en bedrijventerreinen zijn onge wenst Willem de Weert is eindredacteur van Wantij. 8 WANTIJ april '02

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2002 | | pagina 8