Autorijden en milieu Welke auto? april 2002 nsumentenblad Inhoud: Welke auto? Welke brandstof? Nieuw of tweedehands? Nog iets extra's? Het Nieuwe Rijden. Goed onderhoud. Auto in de winter. Samen een auto. Voor meer informatie. Gerda Spaander Er zijn in Zeeland bijna evenveel auto's als huishoudensen dat is voor het milieu een lastige kwes tie. Het terugdringen van het autobezit en het autogebruik lijkt een hopeloze zaak. Daarom in dit consumentenblad geen poging om mensen uit de auto te krijgen (al zijn leefbaarheid, milieu en por temonnee daar het meest mee gebaat), maar tips waarmee het autorijden wat minder milieubelas tend kan worden. Doorgaans kost dat ook minder geld. Naast de keuze voor een notenhouten dashboard, metallic lak en lichtmetalen velgen zijn er bij het kopen van een auto de nodige beslissingen te nemen die er voor het milieu toe doen. Groot of klein, nieuw of tweedehands, welke brandstof, welke accessoires? In de showroom is al snel te zien wat voor vlees je in de kuip hebt: sinds 1 januari 2002 hebben niet alleen wasmachines en andere apparatuur een energie-label, maar ook auto's. De energiezuinigste auto's worden gesubsidieerd met 1000 (A- label) of 500 (B-label). En als de uitver koren auto voldoet aan toekomstige Euro4-milieunormen, d.w.z. een relatief schone motor heeft, dan komt daar nog een paar honderd euro bij. Hoeveel energie er nodig is om een auto te laten rijden hangt af van het gewicht, de breedte van de banden, het frontale oppervlak en de stroomlijning van de auto. Een stoere grote four-wheel drive is dus een goed voorbeeld van een auto die op al die punten slecht scoort. Kleine auto's zijn op de meeste punten in het voordeel, behalve op dat van de stroomlij ning. Voor lange-afstandsrijders is er daar om iets te zeggen voor een wat grotere auto (die ook meer comfort biedt). bij snelheden tot 35 km. geen brandstof, en ook niet bij afremmen, gas los, en in stilstand. Deze auto verbruikt daardoor niet meer dan 5,1 liter benzine per 100 km, en dat is 27 minder dan een verge lijkbare, niet-hybride auto. De aanschaf van zo'n auto wordt gestimuleerd door vrijstelling van BPM (Belasting Personenauto's en Motorvoertuigen) en lagere wegenbelasting, en dat kan al gauw 8000 euro schelen. Hybride auto Een auto met 'eco' op de motorkap? Rij- instructeur Rinie Vaane uit Middelburg geeft een deel van zijn lessen in een 'hybride'auto, die deels rijdt op benzine, en deels op de accu, die wordt opgeladen met de energie die o.a. vrijkomt bij het remmen, maar ook bij gewoon gebruik. Daardoor gebruikt de auto als de accu vol doende is opgeladen in zijn achteruit en

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2002 | | pagina 11