Autorijden
en milieu
Welke auto?
april 2002
nsumentenblad
Inhoud: Welke auto? Welke brandstof? Nieuw of tweedehands?
Nog iets extra's? Het Nieuwe Rijden. Goed onderhoud. Auto in de winter.
Samen een auto. Voor meer informatie.
Gerda Spaander
Er zijn in Zeeland bijna evenveel auto's als huishoudensen dat is voor het milieu een lastige kwes
tie. Het terugdringen van het autobezit en het autogebruik lijkt een hopeloze zaak. Daarom in dit
consumentenblad geen poging om mensen uit de auto te krijgen (al zijn leefbaarheid, milieu en por
temonnee daar het meest mee gebaat), maar tips waarmee het autorijden wat minder milieubelas
tend kan worden. Doorgaans kost dat ook minder geld.
Naast de keuze voor een notenhouten
dashboard, metallic lak en lichtmetalen
velgen zijn er bij het kopen van een auto
de nodige beslissingen te nemen die er
voor het milieu toe doen. Groot of klein,
nieuw of tweedehands, welke brandstof,
welke accessoires?
In de showroom is al snel te zien wat voor
vlees je in de kuip hebt: sinds 1 januari
2002 hebben niet alleen wasmachines en
andere apparatuur een energie-label, maar
ook auto's. De energiezuinigste auto's
worden gesubsidieerd met 1000 (A-
label) of 500 (B-label). En als de uitver
koren auto voldoet aan toekomstige
Euro4-milieunormen, d.w.z. een relatief
schone motor heeft, dan komt daar nog
een paar honderd euro bij.
Hoeveel energie er nodig is om een auto
te laten rijden hangt af van het gewicht,
de breedte van de banden, het frontale
oppervlak en de stroomlijning van de
auto. Een stoere grote four-wheel drive is
dus een goed voorbeeld van een auto die
op al die punten slecht scoort. Kleine
auto's zijn op de meeste punten in het
voordeel, behalve op dat van de stroomlij
ning. Voor lange-afstandsrijders is er daar
om iets te zeggen voor een wat grotere
auto (die ook meer comfort biedt).
bij snelheden tot 35 km. geen brandstof,
en ook niet bij afremmen, gas los, en in
stilstand. Deze auto verbruikt daardoor
niet meer dan 5,1 liter benzine per 100
km, en dat is 27 minder dan een verge
lijkbare, niet-hybride auto. De aanschaf
van zo'n auto wordt gestimuleerd door
vrijstelling van BPM (Belasting
Personenauto's en Motorvoertuigen) en
lagere wegenbelasting, en dat kan al gauw
8000 euro schelen.
Hybride auto
Een auto met 'eco' op de motorkap? Rij-
instructeur Rinie Vaane uit Middelburg
geeft een deel van zijn lessen in een
'hybride'auto, die deels rijdt op benzine,
en deels op de accu, die wordt opgeladen
met de energie die o.a. vrijkomt bij het
remmen, maar ook bij gewoon gebruik.
Daardoor gebruikt de auto als de accu vol
doende is opgeladen in zijn achteruit en