zegt nee teg
Bezorgdheid noopt tot afwijzing
BEW
LX
Het standpunt van de ZMF over de streekplanherziening
die nodig is voor de Westerschelde Container Terminal
(WCT), kwam tot stand na een moeilijke afweging. De
ZMF maakt zich met haar achterban van aangesloten
organisaties en individuele leden grote zorgen. Zorgen
dat de aanleg van de WCT ten koste gaat van de bijzon
dere Zeeuwse kwaliteiten als rust, ruimte en het mooie
landschap. De vrees voor blijvende schade is groot.
Natuurlijk brengt de WCT nieuwe werkgelegenheid met
zich mee, maar de ZMF betwijfelt of de economische voor
delen opwegen tegen de nadelen voor natuur, milieu en
landschap. Daarom zegt de milieufederatie nu nee tegen
de terminal.
Vier jaar geleden overwoog de
ZMF onder strenge condities de
aanleg van de WCT. Punt was of
met de bouw van de WCT in Zee-
land de aanleg van een Tweede Maasvlakte
kon worden voorkomen. Een Tweede
Maasvlakte zou enorme schade toebren
gen aan de Voordelta en de duinen van
v'oorne. Toen het toenmalige kabinet de
|WCT als volwaardig alternatief voor de
Iweede Maasvlakte afwees, heeft de ZMF
tesprekingen over de WCT met het haven-
x'drijf Zeeland Seaports beëindigd. De
milieufederatie deelde het havenbedrijf en
Je provincie mee dat de ZMF de WCT op
tijn eigen waarde zou beoordelen aan de
'land van de milieueffectrapportage (MER)
:n de aanvullende stukken. Dat is nu
hebeurd.
Foto: Jaap Wolterbeek
mm
Weg
Jij de milieufederatie bestaat de angst dat
j iet transport over de weg - de meest
milieuonvriendelijke vervoerswijze - fors
,'?aat toenemen met alle hinder en nadeli-
;e gevolgen voor het milieu. Bij de ver
voersstromen naar en van de WCT is in de
ogen van de ZMF van groot belang dat het
containervervoer vooral over water gaat.
Over spoor kan ook, mits lawaai en ande
re hinder niet toenemen De Provincie
echter wil de ZMF geen waarborgen geven
voor een milieuvriendelijke afwikkeling
van het vervoer. Zij laat de keuze liever
aan de markt over.
Toch vindt de ZMF dat het provinciebe
stuur een maatschappelijke verantwoorde
lijkheid heeft om te bereiken dat het aan
deel wegvervoer zo dicht mogelijk uit
komt bij de 19% in het meest positieve
scenario. Het bestuur zal daarvoor de
noodzakelijke voorwaarden moeten tref
fen.
Het goederenvervoer over de weg zal
mogelijk toenemen door de ontwikkeling
van Europese distributriecentra. Daar
vindt een gedeelte van de containers zijn
bestemming. De goederen van en naar die
centra worden allemaal over de weg ver
voerd. Dat extra wegvervoer is in de MER
niet verwerkt.
3 WANTIJ juli '02