Spoor en water De zorg over de toename van goederen vervoer over de weg wordt onder meer gevoed door de onzekerheden met betrekking tot het spoor als volwaardige achterlandverbinding. De spoorverbinding van Rotterdam naar Antwerpen (lijn 11/12) en het aanhaken van het Zeeuwse spoor op deze lijn, maar ook de IJzeren Rijn, hebben nog onvoldoende draagvlak. De extra geluidsoverlast door spoorlawaai in de bebouwde kommen baart zorgen. Het vervoer van de containers van en naar Vlissingen zorgt voor een toename van 3 tot 4 dB(A): een forse stijging. In de aan vullende stukken is geen toezegging over afdoende maatregelen teruggevonden. Verder kunnen de capaciteitsproblemen bij de sluizen van Hansweert op termijn het wegvervoer in de kaart spelen. Ruimte De eerder genoemde (Europese) distribu tiecentra vragen veel ruimte. Daardoor zullen claims ontstaan op de beschikbare, open. Zeeuwse ruimte. Die dreiging staat in het document dat MAK (Maatschap pelijk Afwegingskader) heet: "De concur rentiepositie van het logistiek knooppunt Zeeland kan door de WCT verbeterd wor den, vooral wanneer er voldoende ruimte voor logistieke bedrijvigheid wordt gebo den." Uit het onderzoek dat de Nederlandse Hogeschool voor Vervoer te Breda voor de ZMF heeft gedaan, blijkt dat de concentra tie en overslag van goederenstromen dé basis zijn voor allerlei agglomeratie-effec ten: het ene bedrijf trekt het andere aan. Daarmee dient terdege rekening te wor den gehouden Nut en noodzaak De strook van de Westerschelde die moge lijk wordt ingepolderd voor kade en ter rein van de WCT (de Kaloot) valt binnen de beschermingszone van de Habitat richtlijn. Het is een belangrijk stukje natuur in het estuarium. De Habitatricht lijn vraagt dan ook nut en noodzaak van de WCT aan te tonen. Dat wil zeggen dat er eerst een onderzoek moet zijn naar alternatieven die geen of minder gevolgen hebben voor het ecosys teem. De beschrijving van de alternatieven heeft zich beperkt tot andere locaties voor de terminal. Daarbij blijkt uiteindelijk alleen het Meest Milieuvriendelijk Alternatief (een iets kortere kade) een reële optie, hoewel deze zich feitelijk amper onderscheidt van het voorkeursal ternatief. Er is niet onderzocht hoe havens in de Rijn-Schelde delta kunnen samenwerken en hun specialismen kunnen versterken. Nu lijken ze allemaal te kiezen voor een complete haven waarin alle segmenten (roll on-roll-off, containers, bulk) verte genwoordigd moeten zijn. Bovendien is niet bestudeerd wat de soci aal-economische effecten kunnen zijn van nieuwe impulsen in de economie van stad en platteland. Met name het landelijk gebied van Zeeland raakt in de versukke ling en vraagt om nieuwe economische stimulansen die landbouw, landschap en recreatie een steviger fundament geven. Zulke keuzen kunnen ook een volwaardi ge oplossing zijn voor de bedreigingen van de Zeeuwse economie en een alterna tief voor de WCT. Foto: Jaap Wolterbeek Regionaal belang Als er geen alternatieven zijn, vraagt de Habitatrichtlijn "dwingende redenen van groot openbaar belang" aan te tonen. Het is twijfelachtig of de focus op enkel het regionale belang van de haven dé dwin gende reden van groot maatschappelijk belang vormt. Ook de invloed van de Middellandse Zee havens op de container- markt blijft onderbelicht. Deze havens concurreren in toenemende mate met de havens in de regio van Hamburg tot Le Havre waartoe Vlissingen ook behoort. Hierdoor is het containervolume van de WCT mogelijk overschat. Als het econo misch een beetje tegenzit, kan de winst van de WCT in een verlies omslaan. De beste methode om maatschappelijke kosten en baten te wegen en tevens nut en noodzaak aan te tonen is de "Maatschappelijke Kosten Baten Analyse" die het ministerie van Economische Zaken heeft ontwikkeld. Deze methode is nu ingeruild voor een Maatschappelijk Afwegingskader (MAK). Maar het MAK weegt de belangrijke effecten van de WCT niet in hun onderlinge samenhang. Terwijl dat hard nodig is. Het MAK geeft enkel een overzicht van alle effecten tezamen. Ook de Commissie MER geeft in het toet singsadvies aan gerede twijfels te hebben bij nut en noodzaak. Compensatie Pas als nut en noodzaak zijn aangetoond komt compensatie aan de orde. De natuur die feitelijk verloren gaat, zoals ondiep water, komt echter in de compensatie plannen niet terug. Compenseren van dezelfde natuur is niet gemakkelijk, maar dat is geen reden om het niet te doen. Bij de verdieping van de Westerschelde is Nederland al eerder door de Europese Commissie op de vingers getikt, omdat de compensatieplannen onvoldoende waren. Voor het provinciebestuur is het ontkoppelen van economische groei en milieudruk een centraal beleidsuitgangspunt. De WCT is hiermee in strijd. Het vrachtver keer neemt toe, en daarmee hin der en milieuoverlast. De open ruimte wordt aangetast. De zorg over al deze effecten heeft ertoe geleid dat de ZMF zich nu uit spreekt tegen de WCT Tjeu van Mierlo is coördinator van de Zeeuwse Milieufederatie. 4 WANTIJ juli '02

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2002 | | pagina 4