zegt nee teg Bezorgdheid noopt tot afwijzing BEW LX Het standpunt van de ZMF over de streekplanherziening die nodig is voor de Westerschelde Container Terminal (WCT), kwam tot stand na een moeilijke afweging. De ZMF maakt zich met haar achterban van aangesloten organisaties en individuele leden grote zorgen. Zorgen dat de aanleg van de WCT ten koste gaat van de bijzon dere Zeeuwse kwaliteiten als rust, ruimte en het mooie landschap. De vrees voor blijvende schade is groot. Natuurlijk brengt de WCT nieuwe werkgelegenheid met zich mee, maar de ZMF betwijfelt of de economische voor delen opwegen tegen de nadelen voor natuur, milieu en landschap. Daarom zegt de milieufederatie nu nee tegen de terminal. Vier jaar geleden overwoog de ZMF onder strenge condities de aanleg van de WCT. Punt was of met de bouw van de WCT in Zee- land de aanleg van een Tweede Maasvlakte kon worden voorkomen. Een Tweede Maasvlakte zou enorme schade toebren gen aan de Voordelta en de duinen van v'oorne. Toen het toenmalige kabinet de |WCT als volwaardig alternatief voor de Iweede Maasvlakte afwees, heeft de ZMF tesprekingen over de WCT met het haven- x'drijf Zeeland Seaports beëindigd. De milieufederatie deelde het havenbedrijf en Je provincie mee dat de ZMF de WCT op tijn eigen waarde zou beoordelen aan de 'land van de milieueffectrapportage (MER) :n de aanvullende stukken. Dat is nu hebeurd. Foto: Jaap Wolterbeek mm Weg Jij de milieufederatie bestaat de angst dat j iet transport over de weg - de meest milieuonvriendelijke vervoerswijze - fors ,'?aat toenemen met alle hinder en nadeli- ;e gevolgen voor het milieu. Bij de ver voersstromen naar en van de WCT is in de ogen van de ZMF van groot belang dat het containervervoer vooral over water gaat. Over spoor kan ook, mits lawaai en ande re hinder niet toenemen De Provincie echter wil de ZMF geen waarborgen geven voor een milieuvriendelijke afwikkeling van het vervoer. Zij laat de keuze liever aan de markt over. Toch vindt de ZMF dat het provinciebe stuur een maatschappelijke verantwoorde lijkheid heeft om te bereiken dat het aan deel wegvervoer zo dicht mogelijk uit komt bij de 19% in het meest positieve scenario. Het bestuur zal daarvoor de noodzakelijke voorwaarden moeten tref fen. Het goederenvervoer over de weg zal mogelijk toenemen door de ontwikkeling van Europese distributriecentra. Daar vindt een gedeelte van de containers zijn bestemming. De goederen van en naar die centra worden allemaal over de weg ver voerd. Dat extra wegvervoer is in de MER niet verwerkt. 3 WANTIJ juli '02

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2002 | | pagina 3