Bandenspanning in Terneuzen Serie over handhaving (2) In de eerste aflevering over handhaving van milieuwetten in Zeeland werd geconstateerd dat vooral afvalverwerkers moeilijk te controleren zijn: "Dat is vreemde handel omdat er betaald wordt voordat het product geleverd is. Dat zie je maar zelden. Bij afvalverwerkers wordt betaald bij de aanlevering van het afval; het eindproduct (de verwerking) is op het moment van betalen niet zichtbaar." (Wantij, april 2002). De geschiedenis van Tyre Again maakt duidelijk hoe moeilijk de naleving van milieuvergunningen is af te dwingen. werkers. Nog zonder resultaat. Foto: Jaap Wolterbeek d Juist omdat die onderhandelin gen moeizaam verlopen vindt de Provincie Zeeland alle publiciteit over deze kwestie op dit moment ongewenst. Pas als er een oplossing is, wil de Provincie op deze kwestie terugblik ken. Wantij wil daar niet op wachten. Als fjpe inzage vragen in openbare stukken is dhr Beekman, projectleider handhaving bij de Provincie, dan toch bereid informa tie te verstrekken. Een paar maanden geleden liet wethouder Van Hooft van de gemeente Terneuzen via omroep Zeeland weten dat de Provincie haast moet maken met het verwijderen van die banden. Maar ook deze wethou der heeft nu even niets meer te melden. In Terneuzen is er wel een ambtenaar die wil praten, al wil hij niet dat zijn naam genoemd wordt. Ogen en oren In het begin van de jaren negentig zien, tijdens een zogenaamde "vrije veld contro le". wakkere milieuambtenaren rondom een garagebedrijf in Terneuzen honder den autobanden liggen. Zulke vrije veld controleurs zijn "de ogen en de oren" in de handhaving. De sectie milieu van de gemeente stelt vast dat die banden daar zonder vergunning worden opgeslagen. Terneuzen dwingt met succes af dat die banden daar verdwijnen. Niet veel later wordt door dezelfde ondernemer een ander terrein in gebruik genomen. Dit keer is er dan wel een vergunning aange vraagd, maar in afwachting daarvan is de ondernemer alvast begonnen. Die vergun ningsaanvraag wordt niet ontvankelijk ver klaard, maar de aanvoer van autobanden gaat onverminderd door. Terneuzen dringt bij de Provincie Zeeland aan op hulp bij het beëindigen van die ongewens te situatie. Volgens de ambtenaar die niet genoemd wil worden is de Provincie ech ter nauwelijks in beweging te krijgen: "Het ging in onze ogen niet snel genoeg. Daarom hebben we die berg afval zelf maar opgeruimd. Dat heeft ons ongeveer 100.000 gulden gekost. Nee, die kosten hebben we nooit kunnen verhalen op de ondernemer." Wie controleert wat? Bij de vraag welke vergunning vereist is en dus ook bij de vraag wie vervolgens toeziet op de naleving van die vergunning, is de aard van de werkzaamheden bepa lend. Een garagebedrijf dat vijf sloopau to's opslaat om daar bruikbare onderde len vanaf te halen, valt onder regelgeving van de gemeente. Zet datzelfde garagebe drijf zes oude auto's of meer op het ter rein, dan verandert daarmee de aard van het bedrijf en wordt het een "inrichting" die afval opslaat. Dan valt dat bedrijf opeens onder de regelgeving van de pro vincie en heeft het, wat vergunningen betreft, dus niet langer met de gemeente te maken. Zolang de provincie geen ver gunning verstrekt, blijft de gemeente bepalen hoe eventuele overlast wordt aan gepakt. Rondom Tyre Again heeft iets soortgelijks plaatsgevonden. Dat bedrijf begon als garage, maar ontwikkelde zich tot afvalverwerker. Provincie In november 1992 wordt de gemeente Terneuzen voor de derde keer geconfron teerd met de opslag van autobanden. Dit keer op een grotere schaal dan daarvoor. Dezelfde ondernemer (andere bedrijfs vorm) heeft langs het kanaal naar Gent een terrein gehuurd, vele voetbalvelden groot, van op- en overslagbedrijf Verbrugge. Verbrugge pacht die grond van de eigenaar Zeeland Seaports. Het doen en laten van Tyre Again wordt door zowel gemeente als provincie meteen kritisch Jan Moekotte In Terneuzen liggen al jarenlang naar schatting ruim twee miljoen gebruikte autobanden. Het bedrijf Tyre Again haalde die banden op bij diverse garagebedrijven in heel Nederland. De ondernemer incasseerde bij elke band een deel van de verwijderingsbijdrage die bij de aanschaf van nieuwe banden betaald wordt. De Provincie Zeeland onderhandelt over de afvoer en ver werking van die banden al jaren met diverse afvalver- t 5 WANTIJ juli '02

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2002 | | pagina 5