i/Vie zit er op de tunnel
te wachten?
De lezer spreekt
Lex Kattenwinkel
In maart 2003 wordt de Westerscheldetunnel in gebruik
Foto: R Verdurmen
genomen en verdwijnt in Zeeland de laatste veerverbin-
ding voor gemotoriseerd verkeer. De grootste gevolgen
van de tunnel liggen in Zeeuws-Vlaanderen. Wat zijn die
gevolgen? We vroegen aan enkele Zeeuws-Vlaamse ZMF-
leden hoe zij tegen de komst van de tunnel aankijken.
Robert de Melker, Groede
"West-Zeeuws-Vlaanderen is een prachtig
gebied. Ik zou er nooit weg willen, maar
het wordt straks wel een uithoek. Er zit
hier echt niemand op die tunnel te wach
ten. Veel inwoners uit deze streek gaan
nu geregeld naar Vlissingen of
Middelburg voor boodschappen of uit
stapjes. Straks gaan ze naar Knokke en
Brugge. Ze zullen zich wel twintig keer
bedenken voordat ze de omweg via de
tunnel nemen. Dat geldt voor mij ook. Ik
ga geregeld met de auto over om te wan
delen op Walcheren of Schouwen. Dat is
straks voorbij, want met de fiets over en
dan met het openbaar vervoer verder
wordt een te grote onderneming. Met de
veerboot verdwijnt ook een sociaal ele
ment; zo 'n overtocht met de boot is iets
wat de mensen bij elkaar brengt. Het is
iets typisch Zeeuws. Wie je er ook over
hoort, toeristen of inwoners, iedereen is
enthousiast over de boot. Het heeft ook
iets heroïsch om tegen de wind in aan de
reling te staan. Belgische busmaatschap
pijen die toeristische reisjes naar
Walcheren organiseren adverteren met
'inclusief gratis bootreis'. Dat zegt
genoeg. Wie wel gaan profiteren van de
tunnel zijn de transportbedrijven en in
mindere mate de industrie. Ik denk dat
landelijk de economische effecten groter
zullen zijn dan provinciaal.
Rien Speelman, Terneuzen
"Voor ons is de tunnel een verbetering. We
hebben familie op Zuid-Beveland en door
de tunnel duurt de reis geen vijf kwartier,
zoals nu met de boot, maar een half uur
tje. Het is wel jammer dat we dan de
overtocht moeten missen, maar je kunt
niet alles hebben. In het algemeen zijn de
mensen in Terneuzen en omgeving posi
tief over de tunnel. Tijdwinst weegt
zwaarder dan een aantrekkelijke boot
reis. Wat de tunnel voor Zeeuws-
Vlaanderen betekent kan ik niet zo goed
bekijken. Sommigen zeggen dat door de
betere bereikbaarheid - de Randstad
komt een stukje dichterbij - het karakter
van dit gebied sterk zal veranderen,
maar ik denk dat dat wel mee zal vallen.
De prijs van een tunnelkaartje is daar
voor te hoog. Ik denk wel dat de tunnel
gunstig is voor de economische bedrijvig
heid. Zeeuws-Vlaamse bedrijven kunnen
straks sneller en makkelijker andere
delen van Nederland bereiken.
Josephine Hamelinck,
Vogelwaarde
"Net zoals ik destijds de aanleg van de
Oosterscheldekering met grote belangstel
ling heb gevolgd doe ik dat nu met de
Westerscheldetunnel. Van beide werken
bewaar ik alle krantenartikelen en ande
re documentatie. Als echte Zeeuwse heb
ik interesse in dergelijke vernuftige
waterstaatkundige werken. Ik ben al ver
schillende keren in het Tunnelcentrum
geweest, ook met anderen. Toch zal ik
straks niet van harte door de tunnel
gaan rijden, want een overtocht met de
boot is altijd een welkom rustpunt. Je
kunt een babbeltje maken met iemand of
tussen alle drukke werkzaamheden door
even je gedachten op een rijtje zetten.
Toen ik vroeger nog een druk leven had
deed ik ook wel eens even een dutje; dan
was je weer helemaal fit. Ik ga nu nog
ongeveer twee keer per maand naar de
overkant. Zoveel mogelijk met de boot,
maar terug ook wel eens door de
Liefkenshoektunnel. Richting Brabant is
dat voor Oost-Zeeuws-Vlaanderen de
kortste weg als de boot weg is. Voor fiet
sers wordt de bereikbaarheid echt een
probleem, ivant voor hen is er straks niks
meer. Ik denk dat de tunnel voor de
bedrijven wordt aangelegd. Dat is de
enige partij die er echt voordeel van
heeft.
Jan van Loon, Breskens
"De bereikbaarheid van West-Zeeuws-
Vlaanderen wordt volgend jaar een
enorm probleem. Door de geïsoleerde lig
ging ten opzichte van de rest van
Nederland zullen de inwoners van West-
Zeeuws-Vlaanderen zich meer op de
Belgische steden richten. Het wordt
sowieso rustiger en stiller in dit gebied.
Voor de natuur en het toerisme is dat
gunstig, maar voor de ontwikkeling van
de economie en werkgelegenheid is het
natuurlijk niet goed. Er zitten nogal wat
transportbedrijven in Breskens; het zou
best kunnen dat die richting tunnel ver
huizen. Voor voetgangers en fietsers blijft
er een verbinding, maar er zijn in dit
gebied grote twijfels of de capaciteit
daarvan wel voldoende is. Veel scholieren
en werknemers gaan dagelijks naar de
overkant, waardoor de vrees bestaat dat
er vooral tijdens de ochtendspits opstop
pingen zullen ontstaan. Zo 'n overtocht
met de fiets wordt ook een kostbare aan
gelegenheid: elf gulden voor een retourtje.
Voor ons gezin komt dat neer op 44 gul
den voor een familiebezoekje op
Walcheren. Voor bestemmingen nabij
Vlissingen wordt de route door de tunnel
een enorme omweg, vooral omdat er
naar Terneuzen een gevaarlijke twee-
baans weg ligt.
Lex Kattenwinkel is medewerker van de Wantijredactie.
11 WANTIJ september '02