Foto: P. Verdurm Bijlage 3 overzicht opgetreden wildschade in de provincie Zeeland, periode 1996-2000 aantal schademeldingen 1996 1997 1998 1999 2000 waterwild rietganzen 3 10 4 5 28 kolganzen* 176 117 78 20 132 grauwe ganzen* 44 101 74 43 177 grauwe ganzen 7 4 11 18 38 (overzomerende) brandganzen* 8 8 4 4 13 rotganzen* 146 133 94 67 130 smienten* 256 163 105 54 173 wilde eenden 27 16 23 40 59 meerkoeten 12 3 4 6 8 boerenganzen 0 0 1 0 0 Canadese ganzen 0 0 1 1 5 motel en honderdtwintig vakantievilla's door de aanwezigheid van de zandhage- dis. In Heerlen ging de aanleg van een woonboulevard niet door omdat de rug- streeppad daar een stokje voor stak. In Vught kon de kamsalamander vooralsnog de bouw van vijfhonderd nieuwe huizen voorkomen. Het baggerwerk bij de aanleg van de Betuwelijn liep vertraging op omdat in Ochten de kleine modderkrui per werd gesignaleerd. De bittervoorn bezorgde Heiloo moeilijkheden bij de aanleg van een bedrijventerrein en in Papendrecht legden tien villa's het af tegen twee ijsvogels. In Zeeland weten de tegenstanders van de rondweg om Aardenburg zich inmiddels gesteund door de boomkikker en kamsalamander. In Grauw werd de sloop van een schoolge bouw uitgesteld in verband met nesten van de huiszwaluw. Deze opsomming van door beschermde dieren stilgelegde projecten is verre van volledig. Wanneer een slakje van een paar millimeter een bouwproject kan traineren waar miljoenen euro's mee gemoeid zijn, dan haalt dat geheid de landelijke kran ten. Zo weet ook vrijwel heel Nederland inmiddels wel dat de korenwolf bestaat. Steijn merkt in zijn werk als handhaver dat alle commotie kwalijke gevolgen heeft voor het draagvlak voor de nieuwe Flora- en Faunawet. Ontheffingen De wet stelt dat nog slechts op haas, fazant, patrijs, wilde eend, konijn en hout duif mag worden gejaagd. Maar feitelijk mag op de patrijs niet gejaagd worden omdat deze op de Rode Lijst van bedreig de soorten staat. Daarnaast is er landelijk een lijst met dieren waar, bij schade aan gewassen, met ontheffingen op gejaagd mag worden. Zo n ontheffing wordt alleen verleend als onderzoek heeft uitgewezen dat er geen betere verjaging bestaat dan de jacht. De Provincie kan soorten van die landelijke lijst provinciaal onbeschermd schadebedragen in guldens 1996 1997 1998 1999 2000 2.383 5.110 5.843 1.857 13.980 442.509 192.529 131.903 89.486 150.385 93.716 174.145 124.013 65.684 238.091 15.944 5.603 10.731 12.332 53.757 8.789 6.018 3.379 4.825 10.985 290.938 297.712 187.189 162.747 357.271 395.086 249.497 187.210 96.733 274.S43 11.769 6.889 8.017 27.266 29.766' 2.400 394 2.030 1.393 1.439 0 0 1.304 0 0 0 0 0 37 1.632 voorontwerp nota faunabeleid Zeeland verklaren. Zo heeft Zeeland bepaald dat de brandgans, ekster, grauwe gans, holen- duif, kauw, knobbelzwaan, kolgans, meer koet, rotgans, smient, spreeuw en zwarte kraai "vrijgesteld zijn van het verbod om ze opzettelijk te verontrusten" (met excu ses voor het ambtelijk jargon. Red.) De spreeuw is er van dit gezelschap nog het slechtst aan toe, want die is als enige vogel in Zeeland ook "vrijgesteld van het verbod ze opzettelijk te doden of verwon den." Steijn verwacht dat vooral akkerbou wers er nog op aan zullen dringen om ook de kraai en de kauw zonder pardon of ontheffing af te mogen schieten. Generiek en specifiek De vroegere jachtwet kende vrijstellingen die niet persoons- of perceelsgebonden waren, maar een veel algemenere strek king hadden (generiek). Dat was een kolf je naar de hand van de jagers. Door de nieuwe wet wordt de jacht vooral gere geld met behulp van ontheffingen. Die zijn heel precies aan personen, percelen en tijd gebonden (specifiek). Ze worden dan ook alleen verstrekt als aan een groot aantal voorwaarden is voldaan. Bovendien moet officieel worden gepubliceerd welke vergunningen de Provincie heeft verleend zodat burgers c.q. belanghebbenden bezwaar kunnen aantekenen. Vandaar dus die lugubere publicaties in de huis- aan- huisbladen. Bij de beoordeling van zo'n aanvraag om ontheffing onderzoekt de Provincie of de aanvrager geprobeerd heeft eerst op andere manieren schade aan gewassen te voorkomen. De wet schrijft voor: "Zowel een akoestisch middel (bijvoorbeeld knalapparaat, vuurwerkpistool) als een visueel middel (bijvoor beeld schriklint, vogelverschrik ker) zijn hierbij verplicht". Steijn verwacht daarom dat de vogelver schrikker mooier dan ooit op de akkers zal terugkeren Meld een vogelverschrikker Vogelverschrikkers zijn een eeuwenoud wapen in de strijd tussen mens en vogel. Maar sommige verschrikkers zijn meer dan dat: zij vormen een uiting van menselijke creativiteit en verbeeldingskracht. De moderne vogelverschrikker kent vele gedaanten: van houten kruis met boeren kiel tot menselijke stropop, van dode kraai tot roofvogel-vlieger, van ouderwetse ratel tot geluidskanon. Aan het Meertens Instituut wordt onderzoek verricht naar de vogelverschrikker in Nederland. Eén van de doelstellingen is om inzicht te krijgen in de regionale verscheidenheid in de uiterlijke verschijning van dit object. Het instituut is op zoek naar zo veel mogelijk locaties waar vogelverschrikkers zijn gezien en doet een beroep op uw hulp. Ziet u een vogelverschrikker (in welke vorm dan ook) meld het dan! U wordt verzocht elke loca tie apart te melden. Staan er op één loca tie meerdere vogelverschrikkers dan kunt u met één melding volstaan. Op het internet staat een formulier dat ingevuld kan wor den: www.meertens.knaw.nl Meertens Instituut Project Vogelverschrikker Postbus 94264 1090 GG Amsterdam Jan Moekotte is redacteur van Wantij. 16 WANTIJ september '02

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2002 | | pagina 20