Grensoverschrijdende aanpak
duurzame Kanaalzone
iiw® t
li5 m mm:
Tjeu van Mierlo
In de Kanaalzone tussen Terneuzen en Sas van Gent zijn
wonen, werken, natuur, en verkeer nauw verweven. Het is
een gebied met een groeiende economie waar natuur en
milieu achterblijven. Een grensoverschrijdende en duur
zame aanpak kan voor verbetering zorgen.
Afgebroken wijk Sluiskilö:
Foto: P verdi
0 In 1992 besloten bedrijven en over-
1 heden om de druk op het milieu in
de Kanaalzone aan te pakken en
zowel bedrijven als de natuur ruim
te te geven. Na tien jaar vindt de Provincie
het nu tijd om dit ROM (Ruimtelijke
Ordening en Milieu) project af te sluiten.
Wat de ZMF betreft is de beëindiging van
het project oké als met een nieuw plan
van aanpak een doorstart wordt gewaar
borgd. Het ligt voor de hand daarvoor al
het goede uit het huidige ROM-project te
gebruiken.
Vies
Kr valt in de Kanaalzone nog veel te doen
om de huidige kwaliteit van de leefomge
ving te verbeteren en de bedrijfsactivitei
ten duurzamer te maken. Kijken we naar
de milieukwaliteit dan is die in sommige
opzichten verbeterd. Maar de uitstoot van
etheen blijft hoog, evenals de uitstoot van
CO2 en van stikstofoxyden. Zo ziet de
ZMF liever dat bijvoorbeeld DOW haar
NOx-uitstoot verder terugdringt. Nu leunt
het bedrijf achterover en wil het zijn emis
sierechten gaan verkopen. Een ander
voorbeeld is Hydro Agri. Als deze fabriek
met het verouderd productieproces stopt,
dan scheelt dat een enorme hoeveelheid
verzurende stoffen. Geluid, stank
(Cerestar en ZuidChemie) en lichtvervui
ling blijven een zorg in de Kanaalzone.
Verder is de veiligheid in de afgelopen 15
jaar nauwelijks verbeterd en is het kanaal
vies van de zware metalen uit België.
Geen cent over
In 1992 was afgesproken niet alleen
bedrijven ruimte te geven, maar ook de
natuur met een stevige ecologische ver
bindingszone op te peppen. Daar is
amper wat van terechtgekomen. De
bedrijven hadden er geen cent voor over
en de slagkracht van de overheid blonk
ook niet uit. Resultaat: de aankoop van
een klein stukje grond tegen het Kanaal
boven Westdorpe. Het verbinden van de
kreken met natuur van betekenis kan pas
echt wat worden als de bestemming
haventerrein voor de Autrichepolder
wordt losgelaten en de ontwikkeling van
bedrijvigheid wordt gericht op Temeuzen-
West bij de ingang van de Kanaaltunnel.
Juist daar ziet de ZMF met de komst van
het multimodale (meerdere transportvor-
men) centrum en de vaste oeververbin
ding het hart van de bedrijvigheid van de
Kanaalzone zich verder ontwikkelen.
Werkgroep
De oorspronkelijke doelstelling van het
project om ruimte, economie en milieu
te integreren en daaraan gelijkwaardig
aandacht te schenken, is niet gehaald. De
klus is nog lang niet af. Toch zijn er de
voorbije jaren belangrijke stappen gezet
die het samengaan van milieu, ruimte en
economie een structurele en duurzame
impuls kunnen geven. De werkgroep
Milieu en economie van het ROM-project
heeft projecten ontwikkeld die duurzame
re bedrijven en bedrijfsterreinen mogelijk
maken. Deze werkgroep behoort bij het
gebiedsgericht project Kanaalzone en
oriënteert zich momenteel op een intensi
vering van haar activiteiten.
Grensoverschrijdend
De Provincie heeft samen met de overhe
den in het Vlaamse Kanaalzonegebied een
afspraak gemaakt over samenwerking.
Daar is weinig van terechtgekomen omdat
de Provincie er weinig tot niets in inves
teert. Hopelijk pakt een nieuw College-
van Gedeputeerde Staten de draad weer
FF
t I..M I
'"i' -
NhMS rt, ii'Sbs
op. Grensoverschrijdende samenwerking
blijft een belangrijke voorwaarde om de
problemen in de Kanaalzone aan te pak
ken.
De ZMF bepleit een doorstart van
de activiteiten in de Kanaalzone
en een grensoverschrijdende aan
pak. Zij heeft een jaar geleden
samen met de Vlaamse Bond
Beter Leefmilieu een gezamenlij
ke visie voor een duurzame
Kanaalzone opgesteld. Deze visie
is aangeboden aan Gentse en
andere Vlaamse bestuurders als
ook aan de directie Ruimte,
Milieu en Water van de Provincie
Zeeland
Tjeu van Mierlo is coördinator van de Zeeuwse
Milieufederatie.
8 WANTIJ september '02