i/Vie zit er op de tunnel te wachten? De lezer spreekt Lex Kattenwinkel In maart 2003 wordt de Westerscheldetunnel in gebruik Foto: R Verdurmen genomen en verdwijnt in Zeeland de laatste veerverbin- ding voor gemotoriseerd verkeer. De grootste gevolgen van de tunnel liggen in Zeeuws-Vlaanderen. Wat zijn die gevolgen? We vroegen aan enkele Zeeuws-Vlaamse ZMF- leden hoe zij tegen de komst van de tunnel aankijken. Robert de Melker, Groede "West-Zeeuws-Vlaanderen is een prachtig gebied. Ik zou er nooit weg willen, maar het wordt straks wel een uithoek. Er zit hier echt niemand op die tunnel te wach ten. Veel inwoners uit deze streek gaan nu geregeld naar Vlissingen of Middelburg voor boodschappen of uit stapjes. Straks gaan ze naar Knokke en Brugge. Ze zullen zich wel twintig keer bedenken voordat ze de omweg via de tunnel nemen. Dat geldt voor mij ook. Ik ga geregeld met de auto over om te wan delen op Walcheren of Schouwen. Dat is straks voorbij, want met de fiets over en dan met het openbaar vervoer verder wordt een te grote onderneming. Met de veerboot verdwijnt ook een sociaal ele ment; zo 'n overtocht met de boot is iets wat de mensen bij elkaar brengt. Het is iets typisch Zeeuws. Wie je er ook over hoort, toeristen of inwoners, iedereen is enthousiast over de boot. Het heeft ook iets heroïsch om tegen de wind in aan de reling te staan. Belgische busmaatschap pijen die toeristische reisjes naar Walcheren organiseren adverteren met 'inclusief gratis bootreis'. Dat zegt genoeg. Wie wel gaan profiteren van de tunnel zijn de transportbedrijven en in mindere mate de industrie. Ik denk dat landelijk de economische effecten groter zullen zijn dan provinciaal. Rien Speelman, Terneuzen "Voor ons is de tunnel een verbetering. We hebben familie op Zuid-Beveland en door de tunnel duurt de reis geen vijf kwartier, zoals nu met de boot, maar een half uur tje. Het is wel jammer dat we dan de overtocht moeten missen, maar je kunt niet alles hebben. In het algemeen zijn de mensen in Terneuzen en omgeving posi tief over de tunnel. Tijdwinst weegt zwaarder dan een aantrekkelijke boot reis. Wat de tunnel voor Zeeuws- Vlaanderen betekent kan ik niet zo goed bekijken. Sommigen zeggen dat door de betere bereikbaarheid - de Randstad komt een stukje dichterbij - het karakter van dit gebied sterk zal veranderen, maar ik denk dat dat wel mee zal vallen. De prijs van een tunnelkaartje is daar voor te hoog. Ik denk wel dat de tunnel gunstig is voor de economische bedrijvig heid. Zeeuws-Vlaamse bedrijven kunnen straks sneller en makkelijker andere delen van Nederland bereiken. Josephine Hamelinck, Vogelwaarde "Net zoals ik destijds de aanleg van de Oosterscheldekering met grote belangstel ling heb gevolgd doe ik dat nu met de Westerscheldetunnel. Van beide werken bewaar ik alle krantenartikelen en ande re documentatie. Als echte Zeeuwse heb ik interesse in dergelijke vernuftige waterstaatkundige werken. Ik ben al ver schillende keren in het Tunnelcentrum geweest, ook met anderen. Toch zal ik straks niet van harte door de tunnel gaan rijden, want een overtocht met de boot is altijd een welkom rustpunt. Je kunt een babbeltje maken met iemand of tussen alle drukke werkzaamheden door even je gedachten op een rijtje zetten. Toen ik vroeger nog een druk leven had deed ik ook wel eens even een dutje; dan was je weer helemaal fit. Ik ga nu nog ongeveer twee keer per maand naar de overkant. Zoveel mogelijk met de boot, maar terug ook wel eens door de Liefkenshoektunnel. Richting Brabant is dat voor Oost-Zeeuws-Vlaanderen de kortste weg als de boot weg is. Voor fiet sers wordt de bereikbaarheid echt een probleem, ivant voor hen is er straks niks meer. Ik denk dat de tunnel voor de bedrijven wordt aangelegd. Dat is de enige partij die er echt voordeel van heeft. Jan van Loon, Breskens "De bereikbaarheid van West-Zeeuws- Vlaanderen wordt volgend jaar een enorm probleem. Door de geïsoleerde lig ging ten opzichte van de rest van Nederland zullen de inwoners van West- Zeeuws-Vlaanderen zich meer op de Belgische steden richten. Het wordt sowieso rustiger en stiller in dit gebied. Voor de natuur en het toerisme is dat gunstig, maar voor de ontwikkeling van de economie en werkgelegenheid is het natuurlijk niet goed. Er zitten nogal wat transportbedrijven in Breskens; het zou best kunnen dat die richting tunnel ver huizen. Voor voetgangers en fietsers blijft er een verbinding, maar er zijn in dit gebied grote twijfels of de capaciteit daarvan wel voldoende is. Veel scholieren en werknemers gaan dagelijks naar de overkant, waardoor de vrees bestaat dat er vooral tijdens de ochtendspits opstop pingen zullen ontstaan. Zo 'n overtocht met de fiets wordt ook een kostbare aan gelegenheid: elf gulden voor een retourtje. Voor ons gezin komt dat neer op 44 gul den voor een familiebezoekje op Walcheren. Voor bestemmingen nabij Vlissingen wordt de route door de tunnel een enorme omweg, vooral omdat er naar Terneuzen een gevaarlijke twee- baans weg ligt. Lex Kattenwinkel is medewerker van de Wantijredactie. 11 WANTIJ september '02

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2002 | | pagina 15