Mooie toekomst voor vogelverschrikker Serie over Handhaving (3) JU'tgeven is één, het toezien op de naleving daarvan (handhaving) is twee. In Nederland is jarenlang maar wat aan gesjoemeld met vergun ningen. Pas na een paar afgrijselijke rampen (Volendam en Enschede) werd "handhaven" begin van dit jaar een serieus verkiezingsitem. In 4=1 3 van deze serie over theorie en praktijk van de handhaving, de nieuwe Flora- en Faunawet Jan Moekotte Het stond zwart op wit in de Zeeuwse huis-aan-huisbla- den van 26 juni 2002. De Provincie had iemand uit Ritthem vergunning verleend voor het doden en verwon den van haas. Goed, het stond er met wat meer omhaal van woorden, hij mocht ook proberen de haas te vangen. Aanleiding tot deze lugubere annonce is de omstreden nieuwe Flora- en Faunawet. De Flora- en Faunawet, sinds 1 april 2002 van kracht, beoogt de bescherming van planten en die ren, regelt de handel daarin en ;eeft aan hoe jacht, beheer en schadebe- Btrijding geregeld moeten worden. Zo schrijft de nieuwe wet ook voor dat rovincies de verleende jachtvergunnin- ;en officieel publiceren. Daardoor zien iurgers ook iets van de nieuwe Flora- en aunawet. Boeren en buitenlui waren oor hun belangenorganisaties al uitge- ireid geïnformeerd. I.and- en tuinbouwor- ;anisaties vonden dat wild nu niet meer ffectief bestreden kan worden omdat de lieuwe wet ontheffingen administratief ngewikkeld maakt en de ontheffingen tovendien strikt perceelsgebonden zijn. )c bonden dreigen met claims als wild- chade ontstaat. Zeker wanneer de 'rovincie jacht als preventief instrument liet of pas te laat toestaat. Handhaving Vroeger viel een kraai onder de Jachtwet, en tortelduif onder de Vogelwet, de ivierprik onder de Natuurbeschermingswet en de kabeljauw ander de Visserijwet. Nu is dan een aantal oude wetten samengevoegd en kunnen o.a. de Vogelwet uit 1936 en de Nuttige Dierenwet uit 1914 de prullenbak in. Zeeland mocht, structureel, een halve kracht extra aanstellen en, uitgesmeerd over twee jaar 75.000 euro's uitgeven om Foto: P. Verdunnen de wet, zoals dat zo mooi heet, te imple menteren. Toch is handhaving er, volgens René Steijn, bij de Provincie Zeeland belast met de nieuwe wet, er bepaald niet eenvoudiger op geworden: "Alleen al omdat je met vijf partijen te maken hebt, de Provincie, het Ministerie van l.andbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV) voor wat betreft de bestuurlijke handhaving en de Algemene Inspectie Dienst (van datzelfde ministerie) voor de strafrechterlijke handhaving en dan uiter aard nog politie en justitie". Steijn wil er daarom van het Rijk structureel graag menskracht bij. Vereenvoudiging "Het is nog maar afwachten of de beoogde vereenvoudiging ook werkelijk ontstaat," zegt Steijn. "Dat zal de praktijk uitwijzen." Zo is het volgens hem nog geen uitge maakte zaak of bijvoorbeeld een boer die zijn erwten ziet opgegeten door houtdui ven, die duiven alleen mag schieten op zijn erwtenperceel of ook in het aangren zende bos waar die duiven 's nachts sla pen. Ook verwacht hij dat er nieuwe juris prudentie zal ontstaan over het begrip 'schade'. Een belangrijk verschil met de oude situ atie is dat een ontheffingsaanvraag voor schaclebestrijding voortaan gebaseerd moet zijn op een door Gedeputeerde Staten goedgekeurd faunabeleidsplan. Terwijl de wet al van kracht is moet in Zeeland dat plan nog worden gemaakt. Vandaar dat de Provincie tot 1 april 2003 een overgangsregeling hanteert "om alle betrokkenen de gelegenheid te geven tot aanpassing aan het gewijzigde regiem". Vrijheid De nieuwe Flora- en Faunawet biedt Gedeputeerde Staten de mogelijkheid bij zondere biotopen officieel aan te wijzen als "beschermde leefomgeving". Dat kun nen bunkers zijn met vleermuizen, drink- poelen met kamsalamanders of weides met boomkikkers. Steijn zegt dat de Provincie Zeeland weloverwogen geen gebruik heeft willen maken van deze mogelijkheid. Volgens hem hebben stimu leringsmaatregelen veel meer effect dan beschermende maatregelen: "Want daar mee beperk je de vrijheid van grondeige naren. Door ons stimuleringsbeleid zijn in Zeeland de afgelopen jaren honderden nieuwe drinkputten gegraven. Grondeigenaren zijn veel minder te por ren voor dat soort ingrepen wanneer ze door verbodsbepalingen merken dat op hun grond van alles en nog wat niet meer mag." Draagvlak Natuurbeschermingswetten legden in Noordwijkerhout de bouw stil van een 15 WANTIJ september '02

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2002 | | pagina 19