Provincie legt auto
weinig in de weg
T
Met containerterminal dagelijks tweeduizend vrachtauto's op de weg erbij
Conny Buijs
m
Mobiliteit heeft allerlei negatieve gevolgen voor natuur,
milieu en landschap. Voor de ZMF is een duurzaam ver-
keers- en vervoerssysteem erg belangrijk. Niet alleen om
de leefomgeving van mensen te verbeteren, maar ook om
de uitstoot van CO2 en fijn stof terug te dringen.
Samen met de Fietsersbond, ROVER
S(de belangenbehartiger voor reizi
gers met het openbaar vervoer) en
COS (centrum voor duurzame ont
wikkeling) beoordeelt de ZMF provinciale
en lokale verkeersplannen. Onlangs heeft
de provincie Zeeland haar ontwerp
Verkeers- en Vervoersplan (PWP) - met de
titel "mobiliteit op maat" - gepresenteerd.
De ZMF vindt dat het ontwerpplan een
eerste stap is op weg naar een duurzaam
verkeers- en vervoersbeleid. Maar dit
beleid zou nauw samen moeten hangen
met het beleid op het terrein van econo
mie, ruimtelijke ordening, natuur en
milieu en welzijn. Dat gebeurt onvoldoen
de.
Diesel
In het plan wordt aan enkele belangrijke
thema's onvoldoende aandacht besteed.
Zo is er weinig aandacht voor de hinder
en gevaren van fijn stof, geluid, licht en
CO2. Fijn stof wordt wel als voorbeeld
van emissies genoemd, maar duidelijke
maatregelen om dit probleem op te lossen
zijn in het plan niet terug te vinden. De
aanpak van fijn stof verdient echter een
hoge prioriteit omdat het veel gezond
heidsklachten bij mensen veroorzaakt.
Fijn stof wordt steeds meer gezien als het
meest onderschatte milieuprobleem van
deze tijd. De dieselmotoren van auto's,
vrachtauto's en bussen zijn de allergroot
ste bron van deze vervuiling.
Geluid en CO2 wordt in Nederland aange
duid als hardnekkige milieuproblemen.
De sector verkeer en vervoer stoot op dit
moment ongeveer 1/6 van de Nederlandse
CC>2 uit. De CO2 uitstoot door de sector
verkeer en vervoer zal de komende jaren
nog verder toenemen. Extra maatregelen
zijn nodig, maar ontbreken in het plan.
Dit geldt ook voor maatregelen om de
geluidsoverlast door het verkeer terug te
dringen. Terwijl het aantal mensen dat
ernstige geluidshinder van het verkeer
ondervindt, de komende tijd met enkele
tientallen procenten zal toenemen.
Vrachtauto
In het plan van de provincie wordt de
vrachtauto weinig in de weg gelegd. Er
wordt niet gekozen voor een duurzaam
vervoerssysteem in Vlissingen,
Middelburg, Goes en Terneuzen. Er ont
breekt eveneens een visie op duurzaam
goederenvervoer. Verder mankeert het
ook hier aan milieumaatregelen om CO2,
geluid en fijn stof terug te dringen.
Voor de industriegebieden staat de bereik
baarheid met de auto en de vrachtauto
voorop. Dat is jammer, want in de indus
triegebieden kan veel meer ingezet wor
den op het verbeteren van goederenver
voer per spoor, over water of per buislei
ding. De komende 10 jaar wordt een ver
dubbeling van het goederenvervoer over
de weg verwacht. En als de containerter
minal bij Vlissingen (WCT) wordt aange
legd komen daar per dag nog eens twee
duizend/!) vrachtwagens over de weg bij.
Het plan houdt totaal geen rekening met
deze nieuwe ontwikkelingen.
Alternatief
In het plan wordt te veel uitgegaan van de
bereikbaarheid van steden en dorpen met
de auto.
Van verbetering van de lokale leefomge
ving van de Zeeuw is weinig sprake.
Waarom wordt er geen werk gemaakt van
meer woon-werkverkeer per fiets en van
de uitbreiding van het openbaar vervoer?
Alleen zo wordt een alternatief voor de
auto aangeboden. Ook laat de provincie
een aantal kansen liggen om de kwaliteit
van het buitengebied te versterken. Er zijn
bijvoorbeeld voor de Zak van Zuid-
Beveland voor de komende jaren geen
nieuwe plannen opgenomen. Maar dit
gebied smeekt om maatregelen die het
sluipverkeer terugdringen.
De plannen zorgen er onvoldoen
de voor dat het groene imago van
Zeeland behouden blijft. De ZMF
heeft daarom in haar commentaar
aangedrongen op een duurzame
re aanpak
Conny Buijs is medewerkster gemeentelijk milieubeleid,
duurzaam bouwen en mobiliteit bij de ZMF.
17 WANTIJ december'02