Provincie legt auto weinig in de weg T Met containerterminal dagelijks tweeduizend vrachtauto's op de weg erbij Conny Buijs m Mobiliteit heeft allerlei negatieve gevolgen voor natuur, milieu en landschap. Voor de ZMF is een duurzaam ver- keers- en vervoerssysteem erg belangrijk. Niet alleen om de leefomgeving van mensen te verbeteren, maar ook om de uitstoot van CO2 en fijn stof terug te dringen. Samen met de Fietsersbond, ROVER S(de belangenbehartiger voor reizi gers met het openbaar vervoer) en COS (centrum voor duurzame ont wikkeling) beoordeelt de ZMF provinciale en lokale verkeersplannen. Onlangs heeft de provincie Zeeland haar ontwerp Verkeers- en Vervoersplan (PWP) - met de titel "mobiliteit op maat" - gepresenteerd. De ZMF vindt dat het ontwerpplan een eerste stap is op weg naar een duurzaam verkeers- en vervoersbeleid. Maar dit beleid zou nauw samen moeten hangen met het beleid op het terrein van econo mie, ruimtelijke ordening, natuur en milieu en welzijn. Dat gebeurt onvoldoen de. Diesel In het plan wordt aan enkele belangrijke thema's onvoldoende aandacht besteed. Zo is er weinig aandacht voor de hinder en gevaren van fijn stof, geluid, licht en CO2. Fijn stof wordt wel als voorbeeld van emissies genoemd, maar duidelijke maatregelen om dit probleem op te lossen zijn in het plan niet terug te vinden. De aanpak van fijn stof verdient echter een hoge prioriteit omdat het veel gezond heidsklachten bij mensen veroorzaakt. Fijn stof wordt steeds meer gezien als het meest onderschatte milieuprobleem van deze tijd. De dieselmotoren van auto's, vrachtauto's en bussen zijn de allergroot ste bron van deze vervuiling. Geluid en CO2 wordt in Nederland aange duid als hardnekkige milieuproblemen. De sector verkeer en vervoer stoot op dit moment ongeveer 1/6 van de Nederlandse CC>2 uit. De CO2 uitstoot door de sector verkeer en vervoer zal de komende jaren nog verder toenemen. Extra maatregelen zijn nodig, maar ontbreken in het plan. Dit geldt ook voor maatregelen om de geluidsoverlast door het verkeer terug te dringen. Terwijl het aantal mensen dat ernstige geluidshinder van het verkeer ondervindt, de komende tijd met enkele tientallen procenten zal toenemen. Vrachtauto In het plan van de provincie wordt de vrachtauto weinig in de weg gelegd. Er wordt niet gekozen voor een duurzaam vervoerssysteem in Vlissingen, Middelburg, Goes en Terneuzen. Er ont breekt eveneens een visie op duurzaam goederenvervoer. Verder mankeert het ook hier aan milieumaatregelen om CO2, geluid en fijn stof terug te dringen. Voor de industriegebieden staat de bereik baarheid met de auto en de vrachtauto voorop. Dat is jammer, want in de indus triegebieden kan veel meer ingezet wor den op het verbeteren van goederenver voer per spoor, over water of per buislei ding. De komende 10 jaar wordt een ver dubbeling van het goederenvervoer over de weg verwacht. En als de containerter minal bij Vlissingen (WCT) wordt aange legd komen daar per dag nog eens twee duizend/!) vrachtwagens over de weg bij. Het plan houdt totaal geen rekening met deze nieuwe ontwikkelingen. Alternatief In het plan wordt te veel uitgegaan van de bereikbaarheid van steden en dorpen met de auto. Van verbetering van de lokale leefomge ving van de Zeeuw is weinig sprake. Waarom wordt er geen werk gemaakt van meer woon-werkverkeer per fiets en van de uitbreiding van het openbaar vervoer? Alleen zo wordt een alternatief voor de auto aangeboden. Ook laat de provincie een aantal kansen liggen om de kwaliteit van het buitengebied te versterken. Er zijn bijvoorbeeld voor de Zak van Zuid- Beveland voor de komende jaren geen nieuwe plannen opgenomen. Maar dit gebied smeekt om maatregelen die het sluipverkeer terugdringen. De plannen zorgen er onvoldoen de voor dat het groene imago van Zeeland behouden blijft. De ZMF heeft daarom in haar commentaar aangedrongen op een duurzame re aanpak Conny Buijs is medewerkster gemeentelijk milieubeleid, duurzaam bouwen en mobiliteit bij de ZMF. 17 WANTIJ december'02

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2002 | | pagina 21