Op zoek naar Zeeuwse koplopers ZMF in gesprek met bedrijven over duurzaam ondernemen Willem de Weert De tijd dat bedrijven eilanden in de maatschappij waren en nooit over de schutting van hun eigen firma kekenligt achter ons. Sommige bedrijven werden hardhandig op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid gewezen (Shell in Nigeria bijvoorbeeld). Intussen is duurzaam ondernemen al voor veel bedrijven onderdeel van de kernactiviteiten ("core business") geworden. Ook chemische bedrijven in gesprek met de ZMF. Foto: Jaap Wolterbeek d Economische groei is daarbij nog steeds het uitgangspunt, maar deze moet wel tot stand komen in balans met de sociale omge ving en het milieu. Ook Zeeuwse bedrij ven willen wel. De Zeeuwse Milieufedera tie gaat samen met vier andere milieufede raties en de Stichting Natuur en Milieu de praktijk van het duurzaam ondernemen verkennen. Volgens coördinator Tjeu van Mierlo is het concept duurzaam onderne men nog niet uitgekristalliseerd: "Het begrip duurzaamheid is in de loop der jaren aardig uitgehold en opgerekt. Kerncentrales durven zich duurzaam te noemen omdat ze geen broeikasgassen produceren. De politiek noemt de Westerscheldecontainerterminal duurzaam omdat de vracht per schip wordt aange voerd. Hoogste tijd voor een definitie die misverstanden uitsluit: "Duurzaam onder nemen houdt in dat je een product maakt of een dienst verleent die niet ten koste gaat van de natuurlijke hulpbronnen en de levende natuur. Bij duurzaam onderne men zijn zowel de economische, de ecolo gische als de sociale component in balans. Deze drie peilers worden vaak aangeduid met de Engelse termen: profit, planet en people." Durf Duurzaam ondernemen houdt volgens Van Mierlo in dat je als ondernemer ver der kijkt dan je neus lang is. "Niet alleen kijken naar wat je als bedrijf intern doet, maar ook naar je toeleveranciers of afne mers. Zijn die ook duurzaam bezig? Maakt de afnemer er een zooitje van met alleen maar wegwerpverpakkingen? Maakt je toe leverancier misbruik van kinderarbeid of put hij het milieu in het buitenland uit? Dat soort dingen uitzoeken en je beleid daarop afstemmen vraagt van onderne mers durf en extra investeringen in tijd en energie en wellicht afzien van maximale winst op de korte termijn. Omschakelen naar duurzaam ondernemen gaat niet van de ene dag op de andere. Voor kleine bedrijven is het vaak moeilijk, maar bij grote bedrijven zie je -ook in Zeeland- positieve ontwikkelingen van de grond komen. Soms nog globaal, maar in elk geval van goede wil." Rol ZMF De ZMF wil graag meer inzicht krijgen in de mogelijkheden van duurzaam onderne men. Uit recente workshops blijkt dat bedrijven en overheden verwachten dat ook milieuorganisaties een ondersteunen de en stimulerende rol vervullen in het 'handen en voeten' geven aan het begrip duurzaam ondernemen. Naast bedrijven in de voedingsbranche hebben ook een aantal grote chemische bedrijven die een bedrijfsmilieuplan opstellen, met de ZMF gesproken over duurzaam ondernemen. Hoewel duurzaam ondernemen bij deze bedrijven nog handen en voeten moet krijgen, waren de gesprekken opmerke lijk. Bedrijfsmilieuplannen zijn namelijk op de eerste plaats een zaak van het bedrijf en de provinciale overheid. De ZMF praat met bedrijven van verschillende branches in Zeeland over de mogelijkheden van duur zaam ondernemen. Als bedrijven op de goede weg zijn wil de ZMF daar positieve publiciteit aan geven (zie de rubriek op de vol gende bladzijde). De ZMF hoopt dat andere bedrijven zich gesti muleerd voelen om het goede voorbeeld te volgen Willem de Weert is eindredacteur van Wantij. 5 WANTIJ april '03

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2003 | | pagina 5