Zeeuws tweesporenbeleid in de knoop Tjeu van Mierlo Kralenketting Er is nog een economische ontwikkeling die de kwaliteit van de groen-blauwe Delta bedreigt. Dat is de groei van bedrij venterreinen langs de snelweg. Die maken de groene doorgang die de A 58 en Sloeweg nu vormen tot een corridor met foeilelijke bedrijfsgebouwen. Een multi- modaal centrum op de grens van Zeeland en Brabant in de Kreekrakpolder is nog steeds niet van de baan. Een paar kilome ter verder mag het bedrijventerrein de Poort in Rilland uitgroeien tot een regio naal terrein voor transport, distributie en groothandel. Bij Kruiningen en Kapelle Steeds meer bedrijventerreinen langs de snelweg Steeds I I J Foto: Jaap Wolterbeek f TTt i I. Het nieuwe provinciebestuur zal het zogenaamde twee sporenbeleid omarmen. Het versterken van de groen blauwe Delta én het vergroten van de werkgelegenheid in havens en steden, moeten samen mogelijk zijn. Kan dat wel? Beide ontwikkelingen verdragen elkaar niet zomaar en zeker niet op basis van het huidige beleid. LA- Er zijn door het vorige provincie- e bestuur ontwikkelingen in gang gezet die het tweesporenbeleid in de knoop leggen. Allereerst is er de Westerscheldecontainer-teminal (WCT). Dit megaproject heeft een uitstraling: het provinciebestuur mikt op de vestiging van 15 tot 25 distributiebedrijven in de zui ging van de WCT. Gelet op de anderhalf miljoen containers die worden gelost, zal een groot aantal van die bedrijven Europese import Distributie Centra (ECD's) betreffen. Die distribueren pro ducten die in andere werelddelen voor de Europese markt zijn gemaakt. Zulke cen tra vreten ruimte. Kijk maar naar het ruim tebeslag van ECD's op de Maasvlakte. De containers waarin Reebok zijn schoenen opslaat, leggen alleen al beslag op een oppervlakte van 15 hectare. Daar komt de ruimte voor specialistische bedrijven en infrastructuur nog bij. De containers, maar ook de duizenden auto's die Cobelfret in het Sloe aanvoert, zullen hoofdzakelijk over de weg worden getransporteerd. Tot 2020 zullen dergelij ke bedrijven enkele honderden hectares extra ruimte vragen. Gelijktijdig hebben ook nieuwe chemie, bulk- en stukgoed, regionale bedrijvigheid en transport nog een paar honderd hectare nodig. Dat wijst een studie van Rijkswaterstaat uit. Alle gereserveerde ruimte voor bijvoor beeld nieuwe, grote bedrijvigheid in de Kanaalzone, zal in korte tijd op zijn. Natuurlijk komt dan de roep om de huidi ge begrenzing van de grote industrie- en havengebieden open te breken. De Westerscheldetunnel en de Braakmanterminal brengen nieuwe econo mische activiteiten op gang. De Hogeschool voor Verkeer en Vervoer in Breda stelt dat de Zeeuwse wegen zullen dichtslibben, want het meeste vrachtver keer gaat over de weg. wordt bedrijventerreinen de ruimte gebo den voor verdere ontwikkeling van de agribusiness. Het bedrijventerrein bij Goes, de Poel, dijt uit richting snelweg. Het is een zichtlocatie met felverlichte autoshowrooms aan de rand geworden. Bij Heinkenszand tast de uitbreiding van de Noordzak open ruimte en landschap aan. En bij 's Heerenhoek is de Sloepoort in ontwikkeling. Hier is een terrein van 40 hectare in de maak. Dat zet een grote stap buiten de grenzen van het huidige haven gebied. Aan de uitbreiding van deze foei lelijke kralenketting dient in het nieuwe beleid een einde te komen. Het nieuwe provinciebestuur zal zijn beleid moeten aanscherpen. Anders blijft het samengaan van groen en rood een utopie Tjeu van Mierlo is coördinator van de ZMF. 7 WANTIJ april '03

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2003 | | pagina 7