Zeeuws tweesporenbeleid in
de knoop
Tjeu van Mierlo
Kralenketting
Er is nog een economische ontwikkeling
die de kwaliteit van de groen-blauwe
Delta bedreigt. Dat is de groei van bedrij
venterreinen langs de snelweg. Die maken
de groene doorgang die de A 58 en
Sloeweg nu vormen tot een corridor met
foeilelijke bedrijfsgebouwen. Een multi-
modaal centrum op de grens van Zeeland
en Brabant in de Kreekrakpolder is nog
steeds niet van de baan. Een paar kilome
ter verder mag het bedrijventerrein de
Poort in Rilland uitgroeien tot een regio
naal terrein voor transport, distributie en
groothandel. Bij Kruiningen en Kapelle
Steeds meer bedrijventerreinen langs de snelweg
Steeds
I I
J Foto: Jaap Wolterbeek
f TTt i I.
Het nieuwe provinciebestuur zal het zogenaamde twee
sporenbeleid omarmen. Het versterken van de groen
blauwe Delta én het vergroten van de werkgelegenheid in
havens en steden, moeten samen mogelijk zijn. Kan dat
wel? Beide ontwikkelingen verdragen elkaar niet zomaar
en zeker niet op basis van het huidige beleid.
LA-
Er zijn door het vorige provincie-
e bestuur ontwikkelingen in gang
gezet die het tweesporenbeleid in
de knoop leggen. Allereerst is er
de Westerscheldecontainer-teminal (WCT).
Dit megaproject heeft een uitstraling: het
provinciebestuur mikt op de vestiging van
15 tot 25 distributiebedrijven in de zui
ging van de WCT. Gelet op de anderhalf
miljoen containers die worden gelost, zal
een groot aantal van die bedrijven
Europese import Distributie Centra
(ECD's) betreffen. Die distribueren pro
ducten die in andere werelddelen voor de
Europese markt zijn gemaakt. Zulke cen
tra vreten ruimte. Kijk maar naar het ruim
tebeslag van ECD's op de Maasvlakte. De
containers waarin Reebok zijn schoenen
opslaat, leggen alleen al beslag op een
oppervlakte van 15 hectare. Daar komt de
ruimte voor specialistische bedrijven en
infrastructuur nog bij. De containers,
maar ook de duizenden auto's die
Cobelfret in het Sloe aanvoert, zullen
hoofdzakelijk over de weg worden
getransporteerd. Tot 2020 zullen dergelij
ke bedrijven enkele honderden hectares
extra ruimte vragen. Gelijktijdig hebben
ook nieuwe chemie, bulk- en stukgoed,
regionale bedrijvigheid en transport nog
een paar honderd hectare nodig. Dat wijst
een studie van Rijkswaterstaat uit.
Alle gereserveerde ruimte voor bijvoor
beeld nieuwe, grote bedrijvigheid in de
Kanaalzone, zal in korte tijd op zijn.
Natuurlijk komt dan de roep om de huidi
ge begrenzing van de grote industrie- en
havengebieden open te breken. De
Westerscheldetunnel en de
Braakmanterminal brengen nieuwe econo
mische activiteiten op gang. De
Hogeschool voor Verkeer en Vervoer in
Breda stelt dat de Zeeuwse wegen zullen
dichtslibben, want het meeste vrachtver
keer gaat over de weg.
wordt bedrijventerreinen de ruimte gebo
den voor verdere ontwikkeling van de
agribusiness. Het bedrijventerrein bij
Goes, de Poel, dijt uit richting snelweg.
Het is een zichtlocatie met felverlichte
autoshowrooms aan de rand geworden.
Bij Heinkenszand tast de uitbreiding van
de Noordzak open ruimte en landschap
aan. En bij 's Heerenhoek is de Sloepoort
in ontwikkeling. Hier is een terrein van 40
hectare in de maak. Dat zet een grote stap
buiten de grenzen van het huidige haven
gebied. Aan de uitbreiding van deze foei
lelijke kralenketting dient in het nieuwe
beleid een einde te komen.
Het nieuwe provinciebestuur zal
zijn beleid moeten aanscherpen.
Anders blijft het samengaan van
groen en rood een utopie
Tjeu van Mierlo is coördinator van de ZMF.
7 WANTIJ april '03