Ecologische reinigingsmiddelen oor ieder mens issie Eco-Point: Een goede zaak Serie over duurzaam ondernemen, deel 2. Duurzaam ondernemen houdt in dat je een product maakt dat of een dienst verleent die niet ten koste gaat van de natuurlijke hulpbronnen en de levende natuur. Bij duur zaam ondernemen zijn zowel de economische, de ecologische als de sociale component van het bedrijf in balans. Duurzaam ondernemen houdt ook in dat men niet alleen intern kijkt, maar ook naar de duurzaam heid bij toeleveranciers en afnemers. 1. Naam en het adres van het bedrijf Eco-Point International B.V Canadaweg 28 4661 PZ Halsteren www.eco-point.com 2. Sinds wanneer bestaat het bedrijf, hoeveel werknemers heeft het? Eco-Point is in 1991 opgericht in St. Maartensdijk (Tholen) maar pas verhuisd naar Halsteren (over de brug bij Tholen) Inmiddels werken er in de hele groep ca. 75 werknemers. De Nederlandse vestigin gen tellen zo'n 40 medewerkers. 3. Wat zijn de producten? Eco-Point ontwikkelt en produceert ecolo gisch verantwoorde reinigings- en onder houdsmiddelen, waar mogelijk gebruik makend van natuurlijke grondstoffen zoals melkzuur, suikertensides (zepen), bladgroen, bio-aicohoi, citrusterpenen, etc. 4. Wat is de afzetmarkt? Van oudsher overwegend aan de indus trie, maar sinds kort ook aan de consu ment onder de naam Eco-Vision. In St. Maartensdijk zijn deze te koop bij Ligtvoet, Potter Keukens en Potter Huishoudshop. 5. Wat is de visie van het management op duurzaam ondernemen? In de missie van Eco-Point is opgenomen dat iedereen ter wereld de beschikking moet hebben over ecologisch verantwoor de reinigings- en onderhoudsmiddelen. Dit houdt in: maximale afbreekbaarheid geen bijdrage aan het broeikaseffect gebruiksrisico's van reinigingsmiddelen drastisch verminderen maximaal putten uit natuurlijke grond stoffen Willem de Weert Dit alles uiteraard zonder concessies aan de kwaliteit van reinigen. Eco-Point hecht veel waarde aan het wel zijn van zijn medewerkers en toont op diverse manieren maatschappelijke betrokkenheid (zie verder punt 10). 6. Wat is er duurzaam aan de pro ducten en productontwikkeling? De productontwikkeling werkt binnen de door het bedrijf opgelegde grenzen van afbreekbaarheid, herkomst van grondstof fen en veiligheid. 7. Wat is er duurzaam in het bedrijfsproces? Er is een bewuste keuze gemaakt voor de gebruikte bouwmaterialen van het bedrijfspand. Daarnaast is de productie lozingsvrij, gebruikt Eco-Point groene stroom, vindt er een gescheiden afvalinza meling plaats en voor de klanten kostelo ze retourname van gebruikte, lege verpak kingen die indien mogelijk hergebruikt worden. 8. Wat is de duurzaamheid bij de toeleveranciers? Eco-Point betrekt de natuurlijke grond stoffen bij leveranciers, die ze betrekken bij de bron, de natuur. 9. Wat is de duurzaamheid bij de afnemers? Veel van de klanten van Eco-Point kennen doelstellingen op het gebied van duur zaam ondernemen. Eco-Point helpt hen bij het realiseren hiervan op het gebied van milieu en veiligheid. 10. Wat is er duurzaam aan de relatie met de omgeving? Eco-Point ondersteunt diverse locale goede doelen (bijv. Bergen op Schoondag). Daarnaast steunt het bedrijf initiatieven van o.a. Amnesty International, Stichting Aap, Roparun, Wilhelminafonds, etc. Halsteren 11Welke wensen streeft u na wat betreft duurzaamheid in de toekomst? Eco-Point zal blijven zoeken naar nieuwe of verbeterde grondstoffen en toepassin gen voor onze producten. Het eigen, zeer actieve laboratorium houdt zich hiermee constant bezig. Een ander toekomstig doel is het behalen van het certificaat voor de ISO 14001 norm, de "milieunorm". Willem de Weert is eindredacteur van Wantij. 17 WANTIJ juli'03

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2003 | | pagina 17