Ook de
effecten
op het
achterland
zijn
onderbelicht
re loont. Daar komt nu een plan van aan
pak voor.
Maar hoe kansrijk is de WCT nog na de
uitspraak van de rechter? De jurist van de
ZMF, Jan Eelco Dijk, die het beroep tegen
de terminal heeft voorbereid, is daar dui
delijk over. Na bestudering van de uit
spraak van de rechter stelt hij: "De Raad
van State is nog net niet zover willen gaan
om het WCT-project te verbieden." Flet
oordeel moet volgens hem gezien worden
als een verregaande ontmoediging om
projecten als de WCT in natuurgebieden
met een speciale bescherming, zoals voor
de Kaloot geldt, te plannen.
Zware dobber
Flet onderzoek naar alternatieven voor de
WCT zal een zware dobber zijn, want de
Provincie moet heel breed onderzoeken
welke andere mogelijkheden er zijn. Het
gaat zowel om een studie naar andere
locaties voor de containers als ook naar
andere activiteiten die de werkgelegen
heid bevorderen. De rechter interpreteert
daarbij het begrip alternatief ruim. In zo'n
studie zullen zich waarschijnlijk meer
alternatieven aandienen. Als er werkelijk
één of meerdere alternatieven zijn, bete
kent het dat de Provincie niet langer vrij is
om te kiezen voor de WCT op het strand
van de Kaloot.
spoorlijn tot ver in Brabant reikt, een aan
vaardbaar woon- en leefklimaat kan wor
den gegarandeerd. Tukt dat niet dan zal
de schade die omwonenden lijden, ver
goed moeten worden. Dat kan nog een
gepeperde rekening worden!
Groenblauwe Delta
De Provincie moet eveneens aantonen dat
met de WCT het tweesporenbeleid niet
ontspoort. Investeringen in de haven
mogen niet ten koste gaan van de kwali
teiten van de groenblauwe Delta.
Onderzoekers van de Erasmusuniversiteit
en van de Hogeschool in Breda hebben
de milieufederatie duidelijk gemaakt dat
de gevolgen van de WCT voor de groen
blauwe Delta ingrijpend zijn. Schaarse
ruimte zal verloren gaan, wegen raken
overvol en het extra vervoer van contai
ners zal zorgen voor toenemende overlast
en CO2 uitstoot. Tot slot zijn de effecten
van de WCT flagrant in strijd met het pro
vinciale uitgangspunt voor een duurzame
economische ontwikkeling. Die behelst
dat economische groei gelijktijdig gepaard
moet gaan met vermindering van de
milieudruk. Maar door de WCT neemt
juist de uitstoot van stikstof, fijn stof en
CO2 fors toe.
Voor de ZMF is het duidelijk: de
WCT heeft geen toekomst. De ter
minal is terminaal. Zover is het
College van Gedeputeerde Staten
blijkbaar nog niet. De ZMF heeft
er vertrouwen in dat de Staten
hun dualistische rol doordacht
oppakken en de realiteit onder
ogen zien. Alleen dan kan een
nieuwe WCT- zeperd voorkomen
worden
Tjeu van Mierlo is coördinator van de Zeeuwse
Milieufederatie.
Bijzondere bescherming
Ook het aantonen van 'de dwingende
reden van groot openbaar belang' is geen
makkelijke klus. Dat zal 'overtuigend'
moeten worden aangetoond. Er zal
'ondubbelzinnig' moeten vaststaan dat de
realisatie van de WCT op termijn zwaarder
weegt dan het belang van de speciale
natuurbescherming. De Europese
Commissie heeft het deel van de
Westerschelde waar de WCT moet komen
natuurlijk niet voor niets die bijzondere
bescherming gegeven. Hoe zwaar dat telt
heeft de Commissie in de voorbije tijd
benadrukt. Verder moet de Provincie aan
tonen dat voor het achterland dat langs de
Mclloytl
HIER VAARTlEEN FILE VAN 42 WW?
4 WANTIJ oktober '03