Ook de effecten op het achterland zijn onderbelicht re loont. Daar komt nu een plan van aan pak voor. Maar hoe kansrijk is de WCT nog na de uitspraak van de rechter? De jurist van de ZMF, Jan Eelco Dijk, die het beroep tegen de terminal heeft voorbereid, is daar dui delijk over. Na bestudering van de uit spraak van de rechter stelt hij: "De Raad van State is nog net niet zover willen gaan om het WCT-project te verbieden." Flet oordeel moet volgens hem gezien worden als een verregaande ontmoediging om projecten als de WCT in natuurgebieden met een speciale bescherming, zoals voor de Kaloot geldt, te plannen. Zware dobber Flet onderzoek naar alternatieven voor de WCT zal een zware dobber zijn, want de Provincie moet heel breed onderzoeken welke andere mogelijkheden er zijn. Het gaat zowel om een studie naar andere locaties voor de containers als ook naar andere activiteiten die de werkgelegen heid bevorderen. De rechter interpreteert daarbij het begrip alternatief ruim. In zo'n studie zullen zich waarschijnlijk meer alternatieven aandienen. Als er werkelijk één of meerdere alternatieven zijn, bete kent het dat de Provincie niet langer vrij is om te kiezen voor de WCT op het strand van de Kaloot. spoorlijn tot ver in Brabant reikt, een aan vaardbaar woon- en leefklimaat kan wor den gegarandeerd. Tukt dat niet dan zal de schade die omwonenden lijden, ver goed moeten worden. Dat kan nog een gepeperde rekening worden! Groenblauwe Delta De Provincie moet eveneens aantonen dat met de WCT het tweesporenbeleid niet ontspoort. Investeringen in de haven mogen niet ten koste gaan van de kwali teiten van de groenblauwe Delta. Onderzoekers van de Erasmusuniversiteit en van de Hogeschool in Breda hebben de milieufederatie duidelijk gemaakt dat de gevolgen van de WCT voor de groen blauwe Delta ingrijpend zijn. Schaarse ruimte zal verloren gaan, wegen raken overvol en het extra vervoer van contai ners zal zorgen voor toenemende overlast en CO2 uitstoot. Tot slot zijn de effecten van de WCT flagrant in strijd met het pro vinciale uitgangspunt voor een duurzame economische ontwikkeling. Die behelst dat economische groei gelijktijdig gepaard moet gaan met vermindering van de milieudruk. Maar door de WCT neemt juist de uitstoot van stikstof, fijn stof en CO2 fors toe. Voor de ZMF is het duidelijk: de WCT heeft geen toekomst. De ter minal is terminaal. Zover is het College van Gedeputeerde Staten blijkbaar nog niet. De ZMF heeft er vertrouwen in dat de Staten hun dualistische rol doordacht oppakken en de realiteit onder ogen zien. Alleen dan kan een nieuwe WCT- zeperd voorkomen worden Tjeu van Mierlo is coördinator van de Zeeuwse Milieufederatie. Bijzondere bescherming Ook het aantonen van 'de dwingende reden van groot openbaar belang' is geen makkelijke klus. Dat zal 'overtuigend' moeten worden aangetoond. Er zal 'ondubbelzinnig' moeten vaststaan dat de realisatie van de WCT op termijn zwaarder weegt dan het belang van de speciale natuurbescherming. De Europese Commissie heeft het deel van de Westerschelde waar de WCT moet komen natuurlijk niet voor niets die bijzondere bescherming gegeven. Hoe zwaar dat telt heeft de Commissie in de voorbije tijd benadrukt. Verder moet de Provincie aan tonen dat voor het achterland dat langs de Mclloytl HIER VAARTlEEN FILE VAN 42 WW? 4 WANTIJ oktober '03

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2003 | | pagina 4