Het tweesporenbeleid is er al. Het is gewoon een feit Zeeuws-Vlaanderen naar de boot in Breskens en ging zo verder Walcheren in. Nu kom je vanuit de industrie in Kanaalzone, duikt onder de Westerschel- de door en rijdt aan de andere kant langs de kerncentrale de industrie van het Sloegebied in. Het tweesporenbeleid is gewoon een feitindustrie in de Kanaalzone en het Sloegebied en verster king van de groenblauwe ruimte daar rondom. Wantij, juni 2001 Thijs Kramer: "Zonder ambitie heeft het Zeeuwse landschap geen toekomst en zal het afzak ken naar het niveau van het omringende gebied." Wantij, maart 1996 Thijs Kramer: "Het is mooier te geven dan te nemen." "Ik hoop niet dat met dit citaat gezin speeld wordt op de discussie over de WCT, alsof ik graag natuur inlever ten behoeve van werkgelegenheid. Maar ik kan me voorstellen dat mensen zich afvragen hoe ik in dit dossier sta. De Zeeuwse politiek is geschrokken van de uitspraak van de Raad van State. Er is te luchthartig met de systematiek van de Vogel- en Habitat richtlijn omgesprongen. Gedeputeerde Staten hebben van Provinciale Staten de opdracht gekregen om het hele dossier weer eens tegen het licht te houden. Op basis van dit onderzoek zal worden besloten of er een nieuw besluit wordt voorbereid. Ik ben wel gelukkig met de uitspraak van de Staten dat het een open onderzoek wordt. We zullen ons echt moe ten verdiepen in de vraag welke werkgele genheid in Zeeland gewenst is, hoe die zich verhoudt tot de groene kwaliteiten rust en ruimte en of de WCT de meest voor de hand liggende optie is. De uit spraak van de Raad van State dwingt ons hiertoe. In een duurzame samenleving is er evenwicht tussen economie, ecologie en sociaal welzijn. Alleen werk is geen duur zame samenleving, alleen natuur ook niet. Het college heeft het begrip duur zaamheid gekozen als uitgangspunt van beleid. Dat lijkt me een goede basis voor de discussie. We moeten af van te simpele beelden, zoals die zich ook rond de WCT hebben gevormd: economie versus natuur. Wantij, juni 2001 Thijs Kramer: "Zeeland als groen blauwe oase, als Nationaal Landschap, dat heeft de toe komst met tot de verbeelding sprekende projecten." Dat is een standpunt waar ik nog steeds achter sta en dat ik in mijn nieuwe posi tie zal proberen te realiseren. Ik zie dat als een belangrijke invulling van de groe ne component van het tweesporenbeleid. De vraag is niet of er een tweesporenbe leid moet komen. Het is er al. Je ziet dat goed als je door de Westerscheldetunnel rijdt. Vroeger reed je door de polders van 6 WANTIJ oktober '03

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2003 | | pagina 6