Het
tweesporenbeleid
is er al.
Het is
gewoon
een feit
Zeeuws-Vlaanderen naar de boot in
Breskens en ging zo verder Walcheren in.
Nu kom je vanuit de industrie in
Kanaalzone, duikt onder de Westerschel-
de door en rijdt aan de andere kant
langs de kerncentrale de industrie van
het Sloegebied in. Het tweesporenbeleid is
gewoon een feitindustrie in de
Kanaalzone en het Sloegebied en verster
king van de groenblauwe ruimte daar
rondom.
Wantij, juni 2001
Thijs Kramer: "Zonder ambitie
heeft het Zeeuwse landschap
geen toekomst en zal het afzak
ken naar het niveau van het
omringende gebied."
Wantij, maart 1996
Thijs Kramer: "Het is mooier te
geven dan te nemen."
"Ik hoop niet dat met dit citaat gezin
speeld wordt op de discussie over de WCT,
alsof ik graag natuur inlever ten behoeve
van werkgelegenheid. Maar ik kan me
voorstellen dat mensen zich afvragen hoe
ik in dit dossier sta. De Zeeuwse politiek
is geschrokken van de uitspraak van de
Raad van State. Er is te luchthartig met
de systematiek van de Vogel- en Habitat
richtlijn omgesprongen. Gedeputeerde
Staten hebben van Provinciale Staten de
opdracht gekregen om het hele dossier
weer eens tegen het licht te houden. Op
basis van dit onderzoek zal worden
besloten of er een nieuw besluit wordt
voorbereid. Ik ben wel gelukkig met de
uitspraak van de Staten dat het een open
onderzoek wordt. We zullen ons echt moe
ten verdiepen in de vraag welke werkgele
genheid in Zeeland gewenst is, hoe die
zich verhoudt tot de groene kwaliteiten
rust en ruimte en of de WCT de meest
voor de hand liggende optie is. De uit
spraak van de Raad van State dwingt ons
hiertoe. In een duurzame samenleving is
er evenwicht tussen economie, ecologie en
sociaal welzijn. Alleen werk is geen duur
zame samenleving, alleen natuur ook
niet. Het college heeft het begrip duur
zaamheid gekozen als uitgangspunt van
beleid. Dat lijkt me een goede basis voor
de discussie. We moeten af van te simpele
beelden, zoals die zich ook rond de WCT
hebben gevormd: economie versus
natuur.
Wantij, juni 2001
Thijs Kramer: "Zeeland als groen
blauwe oase, als Nationaal
Landschap, dat heeft de toe
komst met tot de verbeelding
sprekende projecten."
Dat is een standpunt waar ik nog steeds
achter sta en dat ik in mijn nieuwe posi
tie zal proberen te realiseren. Ik zie dat
als een belangrijke invulling van de groe
ne component van het tweesporenbeleid.
De vraag is niet of er een tweesporenbe
leid moet komen. Het is er al. Je ziet dat
goed als je door de Westerscheldetunnel
rijdt. Vroeger reed je door de polders van
6 WANTIJ oktober '03