beschermitigsgebieden zijn daarvoor niet
specifiek genoeg. De eerste stap is daarom
het aanwijzen van kerngebieden waarin
de stilte actief wordt beschermd. Een
tweede stap is de inventarisatie van bron
nen die de rust in de kerngebieden versto
ren. Daarbij worden absolute normen
gekoppeld aan de manier waarop mensen
het geluid beleven.
Eén ding staat vast: In de groen
blauwe oase, zoals we Zeeland
graag zien, zou stilte vanzelfspre
kend moeten zijn
Verkeer
Daarnaast is het zoeken naar maatregelen
die eenvoudig té controleren zijn.
Geluidsvoorschriften voor bedrijven kun
nen aangescherpt worden. Overlast door
verkeer kan worden teruggedrongen door
delen van het wegennet minder toeganke
lijk te maken. Die wegen hoeven niet vol
ledig afgesloten te worden, je kunt ze
doodlopend maken of inrichten voor lang
zaam verkeer. Het opvallende is echter dat
wanneer er voorstellen gedaan worden
om gebieden autoluw te maken, velen op
hun achterste benen staan. Van wie is de
stilte eigenlijk?
oog te onttrekken, zo filtert wind storen
de achtergrondgeluiden weg.
Maatregelen
Behoud van stilte is wat anders dan de
bestrijding van geluidshinder! Bij geluids
hinder gaat het om het terugbrengen van
het aantal decibels. Voor stilte draait het
juist om de waardering van geluiden.
Bronnen die niet boven de 'stiltenorm'
van gemiddeld 40 decibel komen, kunnen
wel degelijk storend zijn. Het industriege
luid in het landelijke gebied blijft vaak
beneden de norm. Als we de behoefte aan
stilte serieus nemen, moeten we bereid
zijn om concreet beleid te maken en
maatregelen te treffen die gericht zijn op
het behoud van stilte. De huidige milieu-
De onderzoeksrapporten en een verslag
van de workshop zijn op te vragen bij het
secretariaat van de Zeeuwse
Milieufederatie.
Gijs van Zonneveld is hoofd Groene Ruimte bij de ZMF.
Peter Maas is lid van de Wantijredactie.
13 WANTIJ december'03