beschermitigsgebieden zijn daarvoor niet specifiek genoeg. De eerste stap is daarom het aanwijzen van kerngebieden waarin de stilte actief wordt beschermd. Een tweede stap is de inventarisatie van bron nen die de rust in de kerngebieden versto ren. Daarbij worden absolute normen gekoppeld aan de manier waarop mensen het geluid beleven. Eén ding staat vast: In de groen blauwe oase, zoals we Zeeland graag zien, zou stilte vanzelfspre kend moeten zijn Verkeer Daarnaast is het zoeken naar maatregelen die eenvoudig té controleren zijn. Geluidsvoorschriften voor bedrijven kun nen aangescherpt worden. Overlast door verkeer kan worden teruggedrongen door delen van het wegennet minder toeganke lijk te maken. Die wegen hoeven niet vol ledig afgesloten te worden, je kunt ze doodlopend maken of inrichten voor lang zaam verkeer. Het opvallende is echter dat wanneer er voorstellen gedaan worden om gebieden autoluw te maken, velen op hun achterste benen staan. Van wie is de stilte eigenlijk? oog te onttrekken, zo filtert wind storen de achtergrondgeluiden weg. Maatregelen Behoud van stilte is wat anders dan de bestrijding van geluidshinder! Bij geluids hinder gaat het om het terugbrengen van het aantal decibels. Voor stilte draait het juist om de waardering van geluiden. Bronnen die niet boven de 'stiltenorm' van gemiddeld 40 decibel komen, kunnen wel degelijk storend zijn. Het industriege luid in het landelijke gebied blijft vaak beneden de norm. Als we de behoefte aan stilte serieus nemen, moeten we bereid zijn om concreet beleid te maken en maatregelen te treffen die gericht zijn op het behoud van stilte. De huidige milieu- De onderzoeksrapporten en een verslag van de workshop zijn op te vragen bij het secretariaat van de Zeeuwse Milieufederatie. Gijs van Zonneveld is hoofd Groene Ruimte bij de ZMF. Peter Maas is lid van de Wantijredactie. 13 WANTIJ december'03

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2003 | | pagina 13