E-mail adressen van leden
van de Zeeuwse
Milieufederatie.
In december 2003 informeer
den wij u per brief over ons
plan om een e-mail adressenbe
stand van onze leden op te zet
ten. Wij vroegen geïnteresseer
de leden om hun e-mail adres.
De reacties op ons verzoek
waren minimaal. Wij maken
daaruit op dat het opzetten van
een e-mail adressenbestand van
onze leden nog niet tot de
mogelijkheden behoort.
Wel danken wij de leden die de
moeite namen hun e-mail adres
aan ons door te geven. Deze
leden hebben wij ook individu
eel bericht.
(secr)
Doorgaand autoverkeer uit
de Poel weren
Zowel de gemeente Borsele,
Goes als het Waterschap
Zeeuwse Eilanden willen het
doorgaande autoverkeer van de
wegen door het Poelgebied bij
Goes weren. Dit standpunt
wordt ook door de provincie
Zeeland ondersteund. De ZMF
is verheugd dat deze partijen
gekozen hebben om het sluip-
verkeer niet meer toe te laten
in dit gebied. Voor de veiligheid
van de vele fietsers die dagelijks
gebruik maken van deze wegen
is dit goed nieuws. Maar welke
voorzieningen getroffen wor
den, daar zijn de gemeenten en
het waterschap nog niet uit. De
partijen hebben allerlei opties
in gedachten. Deze lopen erg
uiteen: van een paaltje in de
weg tot een totaal verbod. De
ZMF pleit ervoor om zo snel
mogelijk aan de slag te gaan,
omdat het aantal auto's dat van
de sluipweg gebruik maakt nu
zo groot is dat verkeersonveili-
ge situaties ontstaan.
(cb).
Bezorg een glimlach met
een biologisch boeket
Bloemen houden van mensen
en natuurlijk houden mensen
van bloemen. Zeker biologische
bloemen kun je met een gerust
hart kopen want het zijn de
"schoonste" bloemen. In de
teelt wordt namelijk geen
gebruik gemaakt van chemische
meststoffen en bestrijdingsmid
delen. De bloemen krijgen
alleen plantaardige- en dierlijke
meststoffen, zoals klaver en
koemest. Want juist door het
gebruik hiervan ontstaat er een
gezonde en evenwichtige
bodem wat de basis vormt voor
sterke en gezonde bloemen.
Daarnaast kiest een biologische
teler alleen voor sterke rassen
die niet zo snel ziek worden.
Komt er toch een ziekte of
plaag in het gewas, dan zet de
tuinder natuurlijke bestrijders
in.
Dit jaar heeft Stichting natuur
en Milieu samen met Florient
Express het initiatief genomen
tot het project Bioflora om de
verkoop van biologische bloe
men op te pakken. Zij willen
met dit project doorbreken
naar het grote publiek. En met
succes, want de biologische
bloemen zijn al te koop bij de
Natuurwinkels (zie www.dena-
tuurwinkel.com voor adressen
en www.florient.nl voor een
bloemetje over de post)Vanaf
mei kunt u zelfs bij pompsta
tions van Shell hiervoor terecht.
Bovendien heeft het project
Bioflora al haar eerste pluim
binnen; de consumentenvereni
ging Goede Waar en Co koos
dit project uit als leukste, dier
en milieuvriendelijkste product
van 2003/2004. Consumenten
konden hun stem uitbrengen
op zes genomineerde produc
ten en initiatieven. Ze kozen
dus voor het biologisch boeket.
U ook? (me)
Nieuw tracé N 57:
te veel asfalt en te weinig
landschap
De ZMF heeft zich tegen het
voorontwerp bestemmingsplan
voor een nieuw tracé van de N
57 gekeerd. Het tracé vormt
een nieuwe noord zuidverbin
ding op Walcheren. De ZMF
vindt dat het besluit is geba
seerd op gedateerde gegevens.
Daarin is geen rekening gehou
den met het feit dat de
Westerscheldetunnel meer ver
keer aantrekt dan verwacht.
Bovendien zijn er plannen om
enkele schakels in de noord-
zuidverbinding door Zeeland,
zoals de Tractaatweg in Zeeuws
Vlaanderen en de Bernhardweg
tussen Sloe en Middelburg, op
te schalen naar een vierbaans-
weg. Samen met het nieuwe
tracé van de N 57 door
Walcheren ontstaat dan een ver
binding die grote aantrekkings
kracht op het goederenvervoer
zal hebben. Dat is een onge
wenste ontwikkeling. Het goe
derenvervoer over de weg in
Zeeland dient namelijk in oost
west richting te worden afge
wikkeld over de A-58. Om de
aantrekkingskracht van de nieu
we N 57 te verminderen dienen
extra barrières in de weg te
worden aangebracht, zoals
rotondes en minder bochtaf
snijdingen. Verder dient meer
gebruik te worden gemaakt van
het asfalt dat er ligt. Vandaar
ons pleidooi om de rondweg
om Middelburg even boven St.
Laurens aan te laten takken op
de huidige N 57 in plaats van
noordelijker bij Serooskerke,
zoals nu het voornemen is. Zo
wordt het landschap gespaard,
(tvm)
Foto: Elly Geelhoed
WCT en de ZMF
Gedeputeerde en Provinciale
Staten van Zeeland geven de
WCT een tweede kans. Ze
onderzoeken momenteel als
nog de haalbaarheid. De ZMF is
gevraagd in dit proces een
plaats in een aparte stuurgroep
in te nemen. Daar ziet de ZMF
van af. De milieufederatie wil
geen enkele verantwoordelijk
heid dragen voor een proces
met een uitkomst was zij ten
principale tegen is. Wel is de
ZMF bereid om er voor te zor
gen dat relevante informatie die
nodig is voor een zorgvuldige
besluitvorming, boven tafel
komt. Uiteraard met in achtne
ming van haar eigen onafhanke
lijke positie en vrije rol.
Daartoe zal de milieufederatie
die onderzoeksvragen stellen
waar een batterij deskundigen,
die de provincie heeft inge
huurd, het antwoord op zal
moeten geven. De ZMF zal zich
uitspreken of de door de ken
nisbureaus aangeleverde ant
woorden overtuigend genoeg
zijn. Naast de ZMF en Red de
Kaloot zijn ook vertegenwoor
digers van werkgevers- en werk
nemersorganisaties voor dit fei
tenonderzoek uitgenodigd. Die
informatie zal de basis moeten
leveren van het Statenbesluit
om al dan niet met de WCT ver
der te gaan. Ook dat besluit zal
de ZMF kritisch
beoordelen, (tvm)
10 WANTIJ april '04