E-mail adressen van leden van de Zeeuwse Milieufederatie. In december 2003 informeer den wij u per brief over ons plan om een e-mail adressenbe stand van onze leden op te zet ten. Wij vroegen geïnteresseer de leden om hun e-mail adres. De reacties op ons verzoek waren minimaal. Wij maken daaruit op dat het opzetten van een e-mail adressenbestand van onze leden nog niet tot de mogelijkheden behoort. Wel danken wij de leden die de moeite namen hun e-mail adres aan ons door te geven. Deze leden hebben wij ook individu eel bericht. (secr) Doorgaand autoverkeer uit de Poel weren Zowel de gemeente Borsele, Goes als het Waterschap Zeeuwse Eilanden willen het doorgaande autoverkeer van de wegen door het Poelgebied bij Goes weren. Dit standpunt wordt ook door de provincie Zeeland ondersteund. De ZMF is verheugd dat deze partijen gekozen hebben om het sluip- verkeer niet meer toe te laten in dit gebied. Voor de veiligheid van de vele fietsers die dagelijks gebruik maken van deze wegen is dit goed nieuws. Maar welke voorzieningen getroffen wor den, daar zijn de gemeenten en het waterschap nog niet uit. De partijen hebben allerlei opties in gedachten. Deze lopen erg uiteen: van een paaltje in de weg tot een totaal verbod. De ZMF pleit ervoor om zo snel mogelijk aan de slag te gaan, omdat het aantal auto's dat van de sluipweg gebruik maakt nu zo groot is dat verkeersonveili- ge situaties ontstaan. (cb). Bezorg een glimlach met een biologisch boeket Bloemen houden van mensen en natuurlijk houden mensen van bloemen. Zeker biologische bloemen kun je met een gerust hart kopen want het zijn de "schoonste" bloemen. In de teelt wordt namelijk geen gebruik gemaakt van chemische meststoffen en bestrijdingsmid delen. De bloemen krijgen alleen plantaardige- en dierlijke meststoffen, zoals klaver en koemest. Want juist door het gebruik hiervan ontstaat er een gezonde en evenwichtige bodem wat de basis vormt voor sterke en gezonde bloemen. Daarnaast kiest een biologische teler alleen voor sterke rassen die niet zo snel ziek worden. Komt er toch een ziekte of plaag in het gewas, dan zet de tuinder natuurlijke bestrijders in. Dit jaar heeft Stichting natuur en Milieu samen met Florient Express het initiatief genomen tot het project Bioflora om de verkoop van biologische bloe men op te pakken. Zij willen met dit project doorbreken naar het grote publiek. En met succes, want de biologische bloemen zijn al te koop bij de Natuurwinkels (zie www.dena- tuurwinkel.com voor adressen en www.florient.nl voor een bloemetje over de post)Vanaf mei kunt u zelfs bij pompsta tions van Shell hiervoor terecht. Bovendien heeft het project Bioflora al haar eerste pluim binnen; de consumentenvereni ging Goede Waar en Co koos dit project uit als leukste, dier en milieuvriendelijkste product van 2003/2004. Consumenten konden hun stem uitbrengen op zes genomineerde produc ten en initiatieven. Ze kozen dus voor het biologisch boeket. U ook? (me) Nieuw tracé N 57: te veel asfalt en te weinig landschap De ZMF heeft zich tegen het voorontwerp bestemmingsplan voor een nieuw tracé van de N 57 gekeerd. Het tracé vormt een nieuwe noord zuidverbin ding op Walcheren. De ZMF vindt dat het besluit is geba seerd op gedateerde gegevens. Daarin is geen rekening gehou den met het feit dat de Westerscheldetunnel meer ver keer aantrekt dan verwacht. Bovendien zijn er plannen om enkele schakels in de noord- zuidverbinding door Zeeland, zoals de Tractaatweg in Zeeuws Vlaanderen en de Bernhardweg tussen Sloe en Middelburg, op te schalen naar een vierbaans- weg. Samen met het nieuwe tracé van de N 57 door Walcheren ontstaat dan een ver binding die grote aantrekkings kracht op het goederenvervoer zal hebben. Dat is een onge wenste ontwikkeling. Het goe derenvervoer over de weg in Zeeland dient namelijk in oost west richting te worden afge wikkeld over de A-58. Om de aantrekkingskracht van de nieu we N 57 te verminderen dienen extra barrières in de weg te worden aangebracht, zoals rotondes en minder bochtaf snijdingen. Verder dient meer gebruik te worden gemaakt van het asfalt dat er ligt. Vandaar ons pleidooi om de rondweg om Middelburg even boven St. Laurens aan te laten takken op de huidige N 57 in plaats van noordelijker bij Serooskerke, zoals nu het voornemen is. Zo wordt het landschap gespaard, (tvm) Foto: Elly Geelhoed WCT en de ZMF Gedeputeerde en Provinciale Staten van Zeeland geven de WCT een tweede kans. Ze onderzoeken momenteel als nog de haalbaarheid. De ZMF is gevraagd in dit proces een plaats in een aparte stuurgroep in te nemen. Daar ziet de ZMF van af. De milieufederatie wil geen enkele verantwoordelijk heid dragen voor een proces met een uitkomst was zij ten principale tegen is. Wel is de ZMF bereid om er voor te zor gen dat relevante informatie die nodig is voor een zorgvuldige besluitvorming, boven tafel komt. Uiteraard met in achtne ming van haar eigen onafhanke lijke positie en vrije rol. Daartoe zal de milieufederatie die onderzoeksvragen stellen waar een batterij deskundigen, die de provincie heeft inge huurd, het antwoord op zal moeten geven. De ZMF zal zich uitspreken of de door de ken nisbureaus aangeleverde ant woorden overtuigend genoeg zijn. Naast de ZMF en Red de Kaloot zijn ook vertegenwoor digers van werkgevers- en werk nemersorganisaties voor dit fei tenonderzoek uitgenodigd. Die informatie zal de basis moeten leveren van het Statenbesluit om al dan niet met de WCT ver der te gaan. Ook dat besluit zal de ZMF kritisch beoordelen, (tvm) 10 WANTIJ april '04

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2004 | | pagina 10