ZMF-leden genuanceerd
over containerkade
Lex Kattenwinkel
De Westerschelde Containerterminal (WCT), voor sommi
ge Zeeuwen een lonkend perspectief, voor andere zo'n
beetje het slechtste wat Zeeland kan overkomen. Het is
onzeker of grootschalige havenontwikkeling in Zeeland
kan samengaan met het behoud van de groenblauwe
oase. Nu Provinciale Staten op het punt staan een besluit
te nemen over een nieuwe procedure om de WCT mogelijk
te maken - na het debacle bij de Raad van State vorig
jaar - staat de vraag centraal of Zeeland zo 'n megahaven
wel moet willen. Moet de beoogde economische ontwik
keling in andere richting worden gezochtKortom: is
Zeeland beter af met of zonder WCT?
Con Beun, Goes:
"Het gaat bij de WCT om een keus tussen
milieu en economie. Dat is een lastige
afweging. Ik beschik over te weinig infor
matie om hierin een keus te maken. Als
we het huidige welvaartsniveau vast wil
len houden, en dat willen we met z'n
allen, zal er op economisch gebied wat
moeten gebeuren. Maar ik ben ook voor
groen - al vind ik het gedoe om dat
strandje op sommige punten doorslaan.
Een eventuele WCT mag de rust en ruimte
in Zeeland in ieder geval niet aantasten.
Je zou bijvoorbeeld van de exploitant
kunnen eisen dat minstens 70 procent
van de containers door de binnenvaart
afgevoerd moet worden. Een ander punt
is dat de aanleg van de WCT een verdere
verdieping van de Westerschelde overbo
dig maakt. Die link ligt er voor mij heel
duidelijk.
Nel Koopman, Middelburg:
"De WCT kan er beter maar niet komen,
ook niet die kortere kade. In Zeeland hin
ken ze op twee gedachten en dat kan
niet. Enerzijds het toerisme en de natuur
versterken, en anderzijds grote industrie
binnen halen. Ik ben daar tegen, net
zoals ik dertig jaar geleden tegen de
komst van de kerncentrale was. Je ziet
het landschap gewoon achteruit gaan. De
werkgelegenheid van zo 'n WCT wordt ook
schromelijk overdreven. Het is hier geen
Rotterdam of Antwerpen. Wij moeten het
hebben van de toeristen en daar past
geen WCT in. We kunnen veel beter bedrij
ven aantrekken die geen overlast veroor
zaken, Schone industrie, net als in Noord-
Friesland.
Nico Terra, Ovezande:
"Ik verwacht van een WCT weinig werkge
legenheid en veel overlast. Niet doen.
Zeeland is veel beter af met toerisme. Een
grote containerkade gaat niet samen met
hel toerisme: die bijten elkaar. Denk ook
aan hoe ontsierend die hoge container
kranen in het landschap zijn.
Windmolens zijn ook van ver te zien.
maar die hebben bij de mensen een heel
ander imago dan die kranen. Zeeland
kan veel beter inspelen op de vergrijzing
in Nederland. Daar is veel meer werkgele
genheid in te creëren dan in containers.
Denk aan horeca, verzorgende beroepen,
ontspanning en de aanleg en onderhoud
van parken. Maar ik vrees bij de bestuur
ders een beetje een blinde vlek, net zoals
we bij de Betuwelijn hebben gezien: alle
negatieve rapporten en adviezen worden
onder water gehouden en alleen de posi
tieve berichten komen op tafel.
Jaap Lauret, Bergen op Zoom:
"Als er al containerkades bij moeten
komen, dan in Rotterdam of in
Antwerpen. Daar moeten wij onze mooie
natuur op Walcheren en Zuid-Beveland
niet voor verruïneren en zeker niet dat
mooie strandje aan de Westerschelde bij
Borssele. Trouwens, als je alle plannen
voor containerhavens ziet, vraag ik me af
of er niet eens een keer genoeg van zijn.
En banen leveren ze nauwelijks op, want
ze zullen automatiseren wat ze kunnen
automatiseren. Van afgeleide werkgele
genheid zie ik ook niks komen. Ik zie wel
veel nieuwe bedrijven in de Zeeuws-
Vlaamse Kanaalzone. Dus er komt toch
wel werkgelegenheid naar Zeeland.
Kees van der Klooster, Burgh-
Haamstede:
"Ik ben er niet direct op tegen, de WCT. Ik
zit er ook niet zo dicht bij. Er moet toch
wat gebeuren, ivant de mensen moeten
wel aan het werk worden gehouden.
Andere mogelijkheden zie ik niet zo een,
twee, drie. We kunnen wel roepen van
recreatie, maar die is al jaren terug aan
het gaan: in plaats van drie weken
komen de mensen één week kamperen.
Banen in de zorg of automatisering?
Geloof er maar niks van. De WCT hoeft
niet ten koste te gaan van de groenblau
we oase. Er zal wel wat overlast ont
staan, maar we kunnen de wegen toch
ook niet stil leggen. Wellicht kan de over
last beperkt worden door betere technie
ken om stillere treinen te krijgen.
Lex Kattenwinkel is medewerker van de Wantijredactie.
10 WANTIJ oktober '04