ZMF-leden genuanceerd over containerkade Lex Kattenwinkel De Westerschelde Containerterminal (WCT), voor sommi ge Zeeuwen een lonkend perspectief, voor andere zo'n beetje het slechtste wat Zeeland kan overkomen. Het is onzeker of grootschalige havenontwikkeling in Zeeland kan samengaan met het behoud van de groenblauwe oase. Nu Provinciale Staten op het punt staan een besluit te nemen over een nieuwe procedure om de WCT mogelijk te maken - na het debacle bij de Raad van State vorig jaar - staat de vraag centraal of Zeeland zo 'n megahaven wel moet willen. Moet de beoogde economische ontwik keling in andere richting worden gezochtKortom: is Zeeland beter af met of zonder WCT? Con Beun, Goes: "Het gaat bij de WCT om een keus tussen milieu en economie. Dat is een lastige afweging. Ik beschik over te weinig infor matie om hierin een keus te maken. Als we het huidige welvaartsniveau vast wil len houden, en dat willen we met z'n allen, zal er op economisch gebied wat moeten gebeuren. Maar ik ben ook voor groen - al vind ik het gedoe om dat strandje op sommige punten doorslaan. Een eventuele WCT mag de rust en ruimte in Zeeland in ieder geval niet aantasten. Je zou bijvoorbeeld van de exploitant kunnen eisen dat minstens 70 procent van de containers door de binnenvaart afgevoerd moet worden. Een ander punt is dat de aanleg van de WCT een verdere verdieping van de Westerschelde overbo dig maakt. Die link ligt er voor mij heel duidelijk. Nel Koopman, Middelburg: "De WCT kan er beter maar niet komen, ook niet die kortere kade. In Zeeland hin ken ze op twee gedachten en dat kan niet. Enerzijds het toerisme en de natuur versterken, en anderzijds grote industrie binnen halen. Ik ben daar tegen, net zoals ik dertig jaar geleden tegen de komst van de kerncentrale was. Je ziet het landschap gewoon achteruit gaan. De werkgelegenheid van zo 'n WCT wordt ook schromelijk overdreven. Het is hier geen Rotterdam of Antwerpen. Wij moeten het hebben van de toeristen en daar past geen WCT in. We kunnen veel beter bedrij ven aantrekken die geen overlast veroor zaken, Schone industrie, net als in Noord- Friesland. Nico Terra, Ovezande: "Ik verwacht van een WCT weinig werkge legenheid en veel overlast. Niet doen. Zeeland is veel beter af met toerisme. Een grote containerkade gaat niet samen met hel toerisme: die bijten elkaar. Denk ook aan hoe ontsierend die hoge container kranen in het landschap zijn. Windmolens zijn ook van ver te zien. maar die hebben bij de mensen een heel ander imago dan die kranen. Zeeland kan veel beter inspelen op de vergrijzing in Nederland. Daar is veel meer werkgele genheid in te creëren dan in containers. Denk aan horeca, verzorgende beroepen, ontspanning en de aanleg en onderhoud van parken. Maar ik vrees bij de bestuur ders een beetje een blinde vlek, net zoals we bij de Betuwelijn hebben gezien: alle negatieve rapporten en adviezen worden onder water gehouden en alleen de posi tieve berichten komen op tafel. Jaap Lauret, Bergen op Zoom: "Als er al containerkades bij moeten komen, dan in Rotterdam of in Antwerpen. Daar moeten wij onze mooie natuur op Walcheren en Zuid-Beveland niet voor verruïneren en zeker niet dat mooie strandje aan de Westerschelde bij Borssele. Trouwens, als je alle plannen voor containerhavens ziet, vraag ik me af of er niet eens een keer genoeg van zijn. En banen leveren ze nauwelijks op, want ze zullen automatiseren wat ze kunnen automatiseren. Van afgeleide werkgele genheid zie ik ook niks komen. Ik zie wel veel nieuwe bedrijven in de Zeeuws- Vlaamse Kanaalzone. Dus er komt toch wel werkgelegenheid naar Zeeland. Kees van der Klooster, Burgh- Haamstede: "Ik ben er niet direct op tegen, de WCT. Ik zit er ook niet zo dicht bij. Er moet toch wat gebeuren, ivant de mensen moeten wel aan het werk worden gehouden. Andere mogelijkheden zie ik niet zo een, twee, drie. We kunnen wel roepen van recreatie, maar die is al jaren terug aan het gaan: in plaats van drie weken komen de mensen één week kamperen. Banen in de zorg of automatisering? Geloof er maar niks van. De WCT hoeft niet ten koste te gaan van de groenblau we oase. Er zal wel wat overlast ont staan, maar we kunnen de wegen toch ook niet stil leggen. Wellicht kan de over last beperkt worden door betere technie ken om stillere treinen te krijgen. Lex Kattenwinkel is medewerker van de Wantijredactie. 10 WANTIJ oktober '04

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2004 | | pagina 10