r r ï'-Uïk Recreant ziet groenblauwe oase als decor Foto's: Jaap Wolterbeek. ■Ml a achtergrond. Men komt in een mooie omgeving uitrusten zonder echt van de omgeving gebruik te maken. De aantrek kingskracht van de kust spreekt voor zich. Maar Drente heeft geen kust, toch gaan daar veel toeristen naar toe. Het Zeeuwse achterland biedt volop mogelijkheden om te fietsen, om oude stadjes te bezoeken. In het voor- en naseizoen komen mensen daarvoor naar Zeeland. Zeker met de grij ze golf op komst wordt het achterland steeds belangrijker." Luxe "De recreant verandert," zegt Vermeulen. I.uxe wordt belangrijk. Dat zie ik ook in ons bedrijf. De supercomfortplaatsen met privé-sanitair lopen goed. We streven con stant kwaliteitsverbetering na. Eerst met de voozieningen: goed sanitair, een zwem bad. Toen met de dienstverlening, bijvoor beeld recreatiemedewerkers die de kinde ren bezig houden. Nu met ruimere plaat sen en meer groen, een parkachtige opzet. Die behoefte aan ruimte en groen vertaal ik ook naar de behoefte in groter verband aan een groenblauwe oase." Knelpunt De campingeigenaar ziet daar een moge lijk knelpunt met de milieubeweging. "Als je kiest voor de groenblauwe oase, moet je ook ruimte voor recreatie geven. Kwaliteitsverbetering kost ruimte. Grotere staanplaatsen, landschapscampings, meer voorzieningen, bungalows in plaats van stacaravans nemen meer plaats in beslag. Maar volgens mij is die ruimte in Zeeland aanwezig omdat er steeds meer land bouwgrond vrijkomt waarvoor een nieu we bestemming gezocht wordt. De recre atie kan een van de financiële dragers van het landschap zijn. Of willen we dat de kosten voor het onderhoud van het land schap volledig door de belastingbetaler opgebracht wordt? Als je dat niet wilt, moet je voor nieuwe bekostiging zorgen. De recreatiesector is daartoe bereid, mits de bekostiging op zakelijke basis gebeurt. Voor wat hoort wat. De zogenaamde 'rood voor groen' regeling mag geen nieuwe soort belasting worden. Wij willen in het landschap investeren, mits we er ruimte om te ondernemen voor terug krijgen. Wat dat betreft is het plan 'Kust in kleu ren' in Zeeuws-Vlaanderen een goed voor beeld. Daar komen in de polders recreatie en natuur in de plaats van akkers. De ondernemers dragen 34.000 per hectare uitbreiding bij en dat is voor de kleinere bedrijven een hele investering." Overigens is er voor Vermeulen geen weg terug. "Als je niet investeert in kwaliteit verpaupert de boel." Innovatie Vermeulen staat helemaal achter de eco nomische visie zoals door KPMG gepre senteerd. Toch mist hij nog iets. "Ik vind de groenblauwe oase als centrum voor innovatie niet genoeg uitgewerkt. Ik zie daarbij Ierland en Schotland als voorbeeld wat betreft iet. Door de vrijheid van com puters en internet kiezen mensen en bedrijven voor een groene omgeving. Zeeland, buit dat uit!" "Dat geldt ook voor onze kennis van de waterbouw. De Deltawer ken zijn wereldberoemd. We kun nen het kenniscentrum van de wereld zijn! Misschien kan de nieuwe universiteit in Middelburg daar een rol in spelen" Voor meer informatie: www.zeelandcam- ping.nl Twan Vermeulen is mede-eigenaar van Zeeland camping De Pekelinge in Oostkapelle. Hij is ook lid van de Raad van Toezicht van Recron, de branchevereniging van recreatieondernemers in Nederland. Willem de Weert is eindredacteur van Wantij. 13 WANTIJ oktober'04

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2004 | | pagina 13