f icht op Zeeland amenvatting Regionaal-economische structuurvisie voor Zeeland fra, «aö, n Foto: Tom Bade, KPMG Onafhankelijk onderzoek KPMG Wij van KPMG hebben de opdracht aangenomen onder de strikte voorwaarde van een onafhankelijk onderzoek. Op basis van literatuuronderzoek en gesprekken met diverse belanghebbenden zijn wij tot een visie gekomen waarbij wij een perspectief hebben uitgewerkt voor Zeeland als "groenblauwe oase". Dit concept vormt de basis voor de strategie die in dit rapport is uitgewerkt, waarbij de uitda ging vooral was gelegen in het vormgeven van een regionale economie die niet alleen duurzamer was, maar ook competitiever dan een economie waarbij de nadruk ligt op transport en distributie. Het zal duidelijk zijn dat daarmee nadrukkelijk niet wordt gekozen voor een 'stand still economie'. Integendeel, ook aan dynamiek ontbreekt het in deze visie niet. Het rapport dient daarmee als basis voor verdere discussie over de Zeeuwse economie in het algemeen en de WCT-problematiek in het bijzonder. Tom Bade, KPMG Business Advisory Services KPMG een provincie met een eigen cultuur, een wonderschoon landschap dat ons doet denken aan Nederland zoals het hoort te zijn en een vriendelijke bevolking. Zeeland heeft staan als een merk. Een merk dat staat voor rust, ruimte, veiligheid en hard werkende bewoners. Het merk Zeeland is dan ook in heel Nederland en ver daarbuiten bekend. Z Zeeland maakt echter ook deel uit van een zich snel ontwikke lende samenleving en daarom moet Zeeland ook gekenmerkt worden door een sterke economie. 'De schoorsteen moet roken'. In dit kader heeft de Provincie recent het voorstel gedaan om een Westerschelde Container Terminal (WCT) te ontwikkelen. Hiermee zou de nodige werkgelegenheid gepaard gaan, maar daar stond tegenover dat een waardevol natuurgebied verloren zou gaan. De Zeeuwse Milieufederatie (ZMF) heeft met succes bezwaar aangetekend tegen deze WCT. Het is natuurlijk makke lijk om tegen te zijn, beter is het om alter natieven te hebben, te meer daar de ZMF zich er van bewust is dat de Zeeuwse eco nomie zich sterk moet ontwikkelen, met name ook om banen te creëren. Alternatieve strategie Tegen deze achtergrond heeft de ZMF aan KPMG gevraagd te onderzoeken welke alternatieven er bestaan, of beter nog welke alternatieve economische strategie bestaat voor de WCT en het daar aan ten grondslag liggende concept van Nederland Distributieland. Het onder staande rapport is daarvan het resultaat. Het is belangrijk op te merken dat geen poging is gedaan om door subjectieve wegingen de WCT 'weg te poetsen'. Dergelijke pseudo-wetenschappelijke op afroep beschikbare publicaties zijn er vol doende. Nee, veeleer was het doel een inspirerende en toch realistische economi sche strategie uit te werken die tevens de duurzaamheidstoets kan doorstaan. Wij van KPMG hebben deze uitdaging opge pakt en hebben als onafhankelijke organi satie deze opdracht ingevuld. Een regio uniek in haar landschappelijke aankleding, haar geschiedenis en haar cul tuur. Foto: Jaap Wolterbeek Sterke en zwakke kant economie Eerst is een inventarisatie uitgevoerd waarin nadrukkelijk is ingegaan op de vraag welke economische sectoren nu sterk en zwak zijn. 'Waar staat Zeeland?' Hierin komt naar voren dat Zeeland even als heel Nederland de gevolgen onder vindt van een economische dip. Deze dip leidt niet alleen tot een trage of verlaagde economische groei maar zelfs tot werkge- legenheidsverliezen. Vooral de sectoren industrie, bouw, transport en landbouw hebben hiermee te maken. De sectoren commerciële dienstverlening, toerisme en recreatie en non-profit hebben relatief de minste last van de economische terug gang. 5 WANTIJ oktober '04 Zeeland is een van de mooiste delen van ons land. Het is samen met provincies als DrenteLimburg en Friesland een dermate sterke identiteit dat het bijna te boek kan

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2004 | | pagina 5