et zeer de vraag is of Zeeland het maxi-
hale zal halen wanneer zij gaat concurre-
bn met de mainports Rotterdam,
nsterdam en Antwerpen. Als Zeeland
Jlijvend kiest voor de combinatie van dis-
tibutie en toerisme, loopt ze een reële
ans dat ze uiteindelijk geen van beide
lectoren voldoende te bieden heeft.
Keuzes maken
kat ons in het onderzoek duidelijk is
leworden, is dat het tijd wordt voor
Iceland om keuzes te maken. Wil Zeeland
bnderdeel worden van de Randstad, met
looral een brugfunctie tussen het
Rotterdamse havengebied en de haven
Jan Antwerpen, of ziet Zeeland zich juist
neer als een groenblauwe oase tussen
heide economische centra? Bij beide ruim-
lelijke modellen hoort een bepaalde invul
ling van de economische structuur, die
rich onderling niet meer verdragen. Om
het plastisch uit te drukken is het
Rijnmondgebied als delta ideaal vormge
geven voor transport, maar daarmee niet
het gebied om de vakantie door te bren
gen.
Zeeland op kruispunt
Zeeland staat dus naar onze mening op
een kruispunt. In de huidige situatie is de
|groei van Zeeland onvoldoende, de pro
vincie behoort tot de achterhoede. Dit is
Iniet alleen het gevolg van de lage conjunc
tuur. De structuur van de economie moet
op een andere leest worden geschoeid.
Daarbij kan het huidige beleid dat zich
richt op twee sporen (transport en toeris
me en recreatie) als niet succesvol worden
gekenmerkt. Zeeland bungelt bij de
bezemwagen.
Het niet duidelijk kiezen betekent dat in
beide sectoren kansen worden gemist.
Naar onze mening bevindt Zeeland zich
nu op een kantelpunt. In het eerste sce
nario staat vooral Nederland
Distributieland als leidend concept cen
traal en in het tweede geval staan sectoren
als recreatie, zorg en voedselproductie
met als leidraad onder meer de belevenis
economie centraal.
Nederland Distributieland
Naar onze mening zijn er redenen om te
kiezen voor het laatste spoor. Nederland
Distributieland kenmerkt zich bijvoor
beeld te vaak door een geringe toegevoeg
de waarde en laag werkgelegenheidseffect
(dit nog los van de milieu-effecten). Maar
vooral de Randstad heeft als stedelijke
agglomeratie een aantal unieke punten
waarop zij niet kan worden verslagen,
zoals de aanwezigheid van de mainports,
tientallen universiteiten en hogescholen.
Ook maakt de Randstad onderdeel uit van
het netwerk Londen-Parijs-Roergebied.
Het is tegen deze achtergrond dan ook
niet vreemd dat het kabinet in toenemen
Foto: Allianties aangaan met andere partijen die ook perspectief in de groenblauwe oase zien.
Foto: Jaap Wolterbeek
7 WANTIJ oktober '04
de mate inzet op het versterken van de
Randstad en onder meer de subsidies
voor het noorden wil afschaffen. Deze
worden immers ten onrechte vaak
gebruikt om de Randstad te imiteren, het
geen niet lukt, terwijl het origineel niet
voldoende uit de verf komt.
Het ligt voor Zeeland dan ook steeds
meer in de rede om een economische
strategie te ontwikkelen die aansluit bij
haar sterke punten en dan ook vooral op
punten die niet aanwezig zijn in de
Randstad. Daarbij komt dat het huidige
tweesporenbeleid van de Provincie (distri
butie en toerisme) niet langer haalbaar
lijkt. Er komt een moment dat het steeds
verder uitwerken van 'Zeeland
Distributieland' ten koste gaat van de
assets' rust, ruimte, cultuur, veiligheid en
Oostkapelle zich bij wijze van spreken niet
meer onderscheidt van Noordwijk. In
deze optiek is de keuze voor de WCT een
definitieve keuze voor Zeeland
Distributieland.
Banen creëren
Er zijn nog meer redenen om te kiezen
voor een andere strategie. Uitgangspunt
moet dan wel zijn dat deze zich kenmerkt
door duurzaamheid en arbeidsintensiteit.
Er moeten immers in Zeeland vooral
banen worden gecreëerd. Deze strategie
hebben wij uitgewerkt onder de naam
'Licht op Zeeland'.
Daarbij staan de volgende sectoren cen
traal: toerisme en recreatie, cultuur, zorg,
industrie (met name voedingsmiddelenin
dustrie) en landbouw en visserij (als basis
voor de voedingsmiddelenindustrie).
Vier doelstellingen economisch
beleid
Het economische beleid van Zeeland moet
gebaseerd zijn op vier doelstellingen:
1. Het aantrekken van geselecteerde doel
groepen, vooral senioren, om te komen
wonen in de provincie
2. Versterking van de toeristische en recre
atieve sector
3. Het behoud en promotie van culturele
instellingen en activiteiten als een wezen
lijk aspect van een goed woon- en
verblijfsklimaat
4. Het vitaliseren van de landbouwsector
door de ontwikkeling van bijvoorbeeld
hoogwaardige streekproducten en het
benutten van de mogelijkheden voor
aquacultuur.