et zeer de vraag is of Zeeland het maxi- hale zal halen wanneer zij gaat concurre- bn met de mainports Rotterdam, nsterdam en Antwerpen. Als Zeeland Jlijvend kiest voor de combinatie van dis- tibutie en toerisme, loopt ze een reële ans dat ze uiteindelijk geen van beide lectoren voldoende te bieden heeft. Keuzes maken kat ons in het onderzoek duidelijk is leworden, is dat het tijd wordt voor Iceland om keuzes te maken. Wil Zeeland bnderdeel worden van de Randstad, met looral een brugfunctie tussen het Rotterdamse havengebied en de haven Jan Antwerpen, of ziet Zeeland zich juist neer als een groenblauwe oase tussen heide economische centra? Bij beide ruim- lelijke modellen hoort een bepaalde invul ling van de economische structuur, die rich onderling niet meer verdragen. Om het plastisch uit te drukken is het Rijnmondgebied als delta ideaal vormge geven voor transport, maar daarmee niet het gebied om de vakantie door te bren gen. Zeeland op kruispunt Zeeland staat dus naar onze mening op een kruispunt. In de huidige situatie is de |groei van Zeeland onvoldoende, de pro vincie behoort tot de achterhoede. Dit is Iniet alleen het gevolg van de lage conjunc tuur. De structuur van de economie moet op een andere leest worden geschoeid. Daarbij kan het huidige beleid dat zich richt op twee sporen (transport en toeris me en recreatie) als niet succesvol worden gekenmerkt. Zeeland bungelt bij de bezemwagen. Het niet duidelijk kiezen betekent dat in beide sectoren kansen worden gemist. Naar onze mening bevindt Zeeland zich nu op een kantelpunt. In het eerste sce nario staat vooral Nederland Distributieland als leidend concept cen traal en in het tweede geval staan sectoren als recreatie, zorg en voedselproductie met als leidraad onder meer de belevenis economie centraal. Nederland Distributieland Naar onze mening zijn er redenen om te kiezen voor het laatste spoor. Nederland Distributieland kenmerkt zich bijvoor beeld te vaak door een geringe toegevoeg de waarde en laag werkgelegenheidseffect (dit nog los van de milieu-effecten). Maar vooral de Randstad heeft als stedelijke agglomeratie een aantal unieke punten waarop zij niet kan worden verslagen, zoals de aanwezigheid van de mainports, tientallen universiteiten en hogescholen. Ook maakt de Randstad onderdeel uit van het netwerk Londen-Parijs-Roergebied. Het is tegen deze achtergrond dan ook niet vreemd dat het kabinet in toenemen Foto: Allianties aangaan met andere partijen die ook perspectief in de groenblauwe oase zien. Foto: Jaap Wolterbeek 7 WANTIJ oktober '04 de mate inzet op het versterken van de Randstad en onder meer de subsidies voor het noorden wil afschaffen. Deze worden immers ten onrechte vaak gebruikt om de Randstad te imiteren, het geen niet lukt, terwijl het origineel niet voldoende uit de verf komt. Het ligt voor Zeeland dan ook steeds meer in de rede om een economische strategie te ontwikkelen die aansluit bij haar sterke punten en dan ook vooral op punten die niet aanwezig zijn in de Randstad. Daarbij komt dat het huidige tweesporenbeleid van de Provincie (distri butie en toerisme) niet langer haalbaar lijkt. Er komt een moment dat het steeds verder uitwerken van 'Zeeland Distributieland' ten koste gaat van de assets' rust, ruimte, cultuur, veiligheid en Oostkapelle zich bij wijze van spreken niet meer onderscheidt van Noordwijk. In deze optiek is de keuze voor de WCT een definitieve keuze voor Zeeland Distributieland. Banen creëren Er zijn nog meer redenen om te kiezen voor een andere strategie. Uitgangspunt moet dan wel zijn dat deze zich kenmerkt door duurzaamheid en arbeidsintensiteit. Er moeten immers in Zeeland vooral banen worden gecreëerd. Deze strategie hebben wij uitgewerkt onder de naam 'Licht op Zeeland'. Daarbij staan de volgende sectoren cen traal: toerisme en recreatie, cultuur, zorg, industrie (met name voedingsmiddelenin dustrie) en landbouw en visserij (als basis voor de voedingsmiddelenindustrie). Vier doelstellingen economisch beleid Het economische beleid van Zeeland moet gebaseerd zijn op vier doelstellingen: 1. Het aantrekken van geselecteerde doel groepen, vooral senioren, om te komen wonen in de provincie 2. Versterking van de toeristische en recre atieve sector 3. Het behoud en promotie van culturele instellingen en activiteiten als een wezen lijk aspect van een goed woon- en verblijfsklimaat 4. Het vitaliseren van de landbouwsector door de ontwikkeling van bijvoorbeeld hoogwaardige streekproducten en het benutten van de mogelijkheden voor aquacultuur.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2004 | | pagina 7