De wandelaar die afwisseling wil komt hier aan zijn trekken. Molen "Buiten Verwachting" Foto: Jan Moekotte 2. Nieuw- en St Joosland We volgen de dijk langs de vroegere zee arm die Walcheren scheidde van St. Joosland. Over dat water voeren de zeil schepen via de Arne naar Middelburg. Bij het haventje van Nieuwland staat een geel/wit bordje dat daar niet door de onderhoudsploeg is neergezet. De man die ons aanspreekt (Els: "Kijk, dat vind ik nou zo leuk van wandelen" blijkt zelf dat bordje te hebben geplaatst omdat hij van uit zijn woonboot zag dat wandelaars hier mis liepen. Het haventje heeft vier officië le ligplaatsen voor woonboten, verder lig gen er fraaie zeilscheepjes en het antieke stoom (sleep) boot "le Turcq". Na het haventje volgt tot aan de molen van het dorp een stuk met veel verkeerslawaai. We zijn een klein uur onderweg en eigenlijk nog niet toe aan een pauze. Maar chauffeurscafé "De Rode Leeuw is tot aan Vlissingen onze enige kans. Wanneer de omstreden N 57 door Walcheren wordt aangelegd zal die hier aansluiten op de A 58 en zal het verkeerslawaai verder toene- men. Wandelaar, je bent gewaarschuwd: de kans is groot dat je in De Rode Leeuw als exotische vreemdeling onthaald wordt. Antitankmuur We laten het verkeerslawaai achter ons en lopen langs de molen 'Buiten Verwachting' over een smal paadje, niet meer dan een lintje langs de akkers. Rechts van ons loopt een klein watertje aan de oever waarvan zich waarachtig een ijsvogeltje laat zien. De route loopt na het viaduct verder over de Trekdijk. De Duitse bezetters voorzagen deze dijk over meer dan een kilometer van een opstaande betonnen wand. Die 'antitankmuur' moest verhinderen dat Geallieeerde tanks de dijk konden oversteken. Om de zoveel meter een kogelrond schuttersputje. Deze hoek van Walcheren zit vol aanval en verdedi ging, vol bunkers, forten en munitie, vol industriële bedrijvigheid ook. Hier wordt het blijkbaar allemaal verdiend. Terwijl toch J.C. van Schagen zo lieflijk over dit stukje Walcheren schreef in zijn Domburgse Cahiers (2): ...dat stille, verre Welzinge, dat ik zelf nooit gezien heb. Je weet alleen dat het achter Rammetjes lag en dat kende je wèl, dat echte fort met zijn barse Poort, zijn deels begroeide wal len met de prachtige gele bloempollen soms, zijn half verlande grachten, zijn riet, en daarachter lag het dan. Toen was het nog vaag, onbestemd, onbegrensd in bepaalde zin, en je wist tot in hart en nie ren hoe eenzaam het er wel wezen moest, hoe zacht en aldoor het riet daar wuivend ruiste, hoe stil het er moest wezen, hoe je daar alléén moest kunnen zijn met niets dan de wind en af en toe zou er een meeuw schreeuwen." Munitiedepot Het mysterieuze munitiedepot fotografe ren levert problemen op. Er komt onmid dellijk een man in uniform naar buiten: "Niet fotograferen," klinkt het bits. "Hoezo niet?". "Dat is toch algemeen bekend, blaft de man. Ach, denken we dan: Geüniformeerde mannen hebben wel vaker een wat wonderlijk niveau". Bij de Provincie Zeeland om opheldering gevraagd. Planoloog A. Drijgers legt uit dat er om dat munitiedepot een 'elipsvor- mige risico contour' ligt die voor een deel over het schor loopt dat we zo te zien krij gen. Daardoor kon het vroegere haven schap (het huidige Zeeland Seaports) op het schor niet uitbreiden. Dus is het mede aan het Ministerie van Defensie te danken dat Walcheren nog altijd een stukje schor rijk is. 3. Fort Rammekens Op de dijk bij Fort Rammekens zien we met wat fantasie hoe Zeeland ooit ont stond. Hoe bij elke vloed de zee een laag je klei achterliet, hoe op de hoger gelegen stukken planten gingen groeien die het slik beter vasthielden, hoe de vloed daar niet elke keer meer overspoelde en een ruwe zee dan toch weer stukken weg sloeg. Met de aanleg van de Westerschelde Container Terminal (WCT) in het achter hoofd kocht Zeeland Seaports hier de Schorerpolder aan, tussen de Koedijk en 13 WANTIJ december'04

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2004 | | pagina 13