nieuwe Dammenweg ligt er nog steeds niet www.piatformn57.nl Jan-Eelco Dijk Als het aan de overheid ligt, wordt het Walcherse wegen net de komende jaren stevig op de schop genomen. Inmiddels is het bestemmingsplan voor de nieuwe Dammenweg in de gemeente Veere in procedure gebracht. Deze weg komt naast de bestaande N57 door Walcheren. Als alles doorgaat kan de automobi- alist tussen Sint-Laurens en de Veerse Dam straks in een redelijk rechte lijn door Walcheren razen. De nieu we N57 is gepland omdat men vindt dat de huidige weg verkeersonveilig is, te veel hinder voor aanwonenden oplevert en regelmatig tot opstoppingen leidt. Toch is er bij gemeentebestuurders op Walcheren scepsis geweest over de voordelen van een nieuwe weg, getuige het feit dat de plannen er al twintig jaar liggen. Uiteindelijk is de gemeente Veere schoor voetend overstag gegaan. De Veerse afde ling van Groen Links heeft zich niet bij het besluit neergelegd en besloten juridische stappen te ondernemen tegen het bestem mingsplan dat de Dammenroute mogelijk maakt. Landschapsschoon De partij vindt dat de weg een grote inbreuk maakt op het landschapsschoon. Dat landschap wordt op vele manieren beschermd. Zo heeft de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen Walcheren opgenomen in de nota Belvedère omdat de regio belangrijke cul tuurhistorische waarden heeft. Ook werd Walcheren vanwege haar unieke land schapskwaliteiten als Nationaal Landschap aangewezen in de Nota Ruimte. Dat bete kent dat ruimtelijke ontwikkelingen alleen mogelijk zijn, mits de kwaliteiten van het N57 Tegenstanders van de aanleg van de N57 hebben zich verenigd in een platform met een eigen website. landschap worden behouden of versterkt. Aan die voorwaarde is niet voldaan, aldus het partijbestuur. Groen Links heeft ver der bezwaar tegen de weg omdat die natuurgebieden doorsnijdt, vooral bij de Veerse Dam. Voldoende capaciteit GroenLinks is niet overtuigd van de nood zaak van de weg. De partij voert in haar bezwaren aan dat door de overheid zelf is vastgesteld dat de huidige weg voldoende capaciteit heeft. Bovendien is het aantal ongevallen op de weg de laatste jaren sterk gedaald. Er zijn alternatieve oplos singen voor de problemen die er nog zijn. De partij verwacht verder niet dat de leef baarheid veel baat heeft bij een extra weg omdat de nieuwe weg niet ver van de oude ligt die ook blijft bestaan. Dat bete kent straks twee wegen die overlast ver oorzaken. Bovendien kan de nieuwe route tot veel extra vrachtverkeer leiden omdat de dammenroute de kortste weg is van de Zeeuwse havens naar de Randstad. Er is een waslijst van bezwaren, maar in de gemeenteraad heeft Groen Links geen gehoor gevonden; die heeft onlangs het bestemmingsplan vastgesteld. De bezwa ren liggen nu op het bordje van de pro vincie. Groen Links wacht in spanning af wat Middelburg zal beslissen. Mochten ook de provinciebe stuurders hun fiat aan de aanleg geven, dan kan GroenLinks uit eindelijk naar de rechters van de Raad van State in Den Haag stap pen Jan-Eelco Dijk is milieujurist bij het Bureau voor Rechtshulp Zuid-Holland Zuid. Hij verleent in samen werking met de ZMF juridische bijstand aan mensen die kampen met milieuproblemen. 18 WANTIJ december'04

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2004 | | pagina 18