2. Domburg We wandelen langs een metershoog hek dat het golfterrein bij Domburg omgeeft. Oudere heren in geruite broeken trekken een karretje met clubs voort. Een dame zoekt in het struikgewas haar balletje. "Wist je dat langs de golfbaan de mooiste duingraslanden van Walcheren voorko men? Ik zoek er wel eens plantjes vóór de eerste golfers hun slag slaan. Er groeien bijzondere klaversoorten zoals draadkla ver, ruwe klaver en ondergrondse klaver. Botanicus Victor Westhoff noemde Walcheren in zijn boek: het Klavereiland. En die was wel wat gewend als liefhebber van Ierland (3). Dat er zoveel zeldzame planten op het golfterrein voorkomen, is te danken aan het extensieve beheer en het openhouden van de graslanden." Hij zou geen bezwaar tegen de uitbreiding van de golfbaan hebben als daarmee het gezicht op Domburg ook groener zou worden. Nu liggen de recreatiebungalows als een lelijke steenpuist in de polder tegen het dorp aangeplakt. Het pad stijgt naar de Hooge Hil 24 m NAP). Op de top een kunstwerk van Nico van de Boezem dat naar de dorpen in de verte wijst: van Westkapelle tot Oostkapelle, beide vanuit de kerk in Domburg gesticht. Hier schilderden Toorop en Mondriaan en schreef PC. Boutens: "Gij kwaamt, gelukkige pelgrim, naar mijn land. Mijn blond omduind Zeeuwsch eiland." Het gehalte aan verga ne glorie is hoog. Bordjes langs de ANWB Mondriaanroute herinneren ons aan kun stenaars en vorsten die logeerden in het Marbella van de 19de eeuw. (4). Na het asfalt van de zeedijk en het schelpenpad door de duinen lopen we nu door de ver harde straten van Domburg en volgen ver der de LAW-route, richting De Manteling. 3. De Manteling We zijn in het bos. Bos waarmee Zeeuwen, gewend aan open polder, moei te hebben. Bos hoort thuis op de zand grond. Inderdaad, daar zijn we ook. In de binnenduinrand genaamd De Manteling. De Manteling is een aaneenschakeling van landgoederen waarvan het merendeel ver wilderd is (5). Anton werpt de vraag op: "Wat doe je daarmee? De natuur haar gang laten gaan zodat uiteindelijk van de tuin ontwerpen niets meer te zien is, of reconstrueer je de boel?" Onze tussen stop, Kasteel Westhove, laat het resultaat zien van de keuze voor het laatste. Een keuze die stof deed opwaaien omdat het voor velen vertrouwde beeld van dichtge groeide grachten en een verwilderd park op de schop ging. Toch was dat niet de eerste keer in de historie van het kasteel. Het kende rond 1550 een renaissance-aan- leg, rond 1750 een barokke geometrische indeling, om in de 19de eeuw weer omge vormd te worden naar een park in Engelse landschapsstijl. Voor de laatste stijl is door de huidige eigenaar Staatsbosbeheer opnieuw gekozen. Er werd fors gekapt om de doorzichten weer herkenbaar te maken, maar voor een goed beeld van de oorspronkelijke situatie zul len nog vele groeiseizoenen nodig zijn. Persoonlijk vind ik het allemaal wat rom melig nog. Het enorme parkeerterrein leidt de aandacht van het kasteel af. Dat geldt nog sterker voor hef grootschalige appartementencomplex aan de andere kant van het kasteel. Meer Randstad dan Zeeuws. De binnenduinrand tussen Domburg en Oostkapelle dreigt te verste delijken en dat is precies de tegenoverge stelde ontwikkeling van het stuk tussen Domburg en Westkapelle waar juist aan natuurontwikkeling gedaan wordt. Anton pleit voor ruimtelijke ontwikkelingen loodrecht op de duinen en niet evenwij dig eraan. Het biertje op het terras van het Zeeuws Biologisch Museum spoelt de bedenkingen weg. 4. Oranjezon Na de landgoederen opnieuw de duinen, maar nu in volle glorie: Oranjezon. De duinen waarop Anton van Haperen ver liefd is geworden. Zo verliefd dat hij er elke zondag bij zonsopgang te vinden is, de damherten spot en er een proefschrift Strand Oostkapelle met stormvloedkering Foto: Willem de Weert 8 WANTIJ december '04

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2004 | | pagina 8